Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolposkopian jälkeen HPV edelleen positiivinen?

Vierailija
26.08.2020 |

Osaisko joku rauhotella mua, kun panikoin täällä. Mulla oli joulukuussa otetussa joukkopapassa HPV 16 ja LSIL- muutos. Tulos siitä tuli helmikuussa ja julkisella kolposkopia ois ollu heinäkuun lopulla, mutta kävin välittömästi yksityisesti sen helmikuussa.

Kolposkopian tulos oli, että mitään muutoksia ei enää ollut havaittavissa. Lääkärin mukaan paras mahdollinen vastaus siinä tilanteessa.

6kk seurantapapa oli kaksi viikkoa sitten ja siinä edelleen HPV 16. Papa-kokeen tulosta en saanut vielä, vain tuon hpv näkyy mulla Mehiläisen sovelluskessa. Lääkäriltä pitäisi postitse tulla jatko-ohje.

Mutta onko tavallista, että se muutos on parantunut, mutta hpv roikkuu matkassa vai pitääkö tässä panikoida, että siinä papassa nyt näkyy taas uudelleen muutosta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hpv ei katoa elimistöstäsi vaan jää sinne oireettomaksi.

Vierailija
4/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hpv ei katoa elimistöstäsi vaan jää sinne oireettomaksi.

Kyllä lukemani perusteella HPV voi kadota. Sen takia sitä testataan ja jos se näkyy niin katsotaan papa. Myöhemmin se voi hävitä. Minä vain panikoin nyt, koska helmikuun kolposkopiassa ei näkynyt hpv:n aiheuttamia muutoksia, mutta nyt siis hpv testi papassa edelleen positiivinen ja pohdin vain kauanko se voi olla sitä vielä.

Vierailija
5/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sä ollu siinä sähkösilmukka hoidossa?

Vierailija
6/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä panikoi, en minäkään. Jos syöpä tulee niin se on tarkoitettu niin. Ei kannata miettiä liikaa noita.

Vierailija
7/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä vaatii muutakin kuin hpv-positiivisuuden. Voit olla positiivinen ilman syöpääkin. Kannattaa kiinnittää huomiota terveellisempiin elintapoihin, ettei syöpä uusiudu.

Vierailija
8/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! :/ En valitettavasti osaa auttaa. Itseläni otettiin papa-koe viikko sitten ja jännitän tuloksia.

Vierailija
9/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpä vaatii muutakin kuin hpv-positiivisuuden. Voit olla positiivinen ilman syöpääkin. Kannattaa kiinnittää huomiota terveellisempiin elintapoihin, ettei syöpä uusiudu.

Lääkärien mukaan vain sillä on merkitystä tupakoiko ja minä en ole milloinkaan tupakoinut. Elämäntapani ovat kyllä muutenkin huomattavan terveelliset, harrastan liikuntaa, syön ruokasuositusten mukaan eikä minulla ole ylipainoa. Mutta tupakka on se mistä varoittelevat, mutta mua ei tarvi siitä varoitella.

Vierailija
10/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot sä ollu siinä sähkösilmukka hoidossa?

En. Papa-kokeen jälkeen otettiin siis kolposkopia helmikuussa ja sen tuloksena oli, että mitään muutoksia ei ole ja tulehdus on parantunut. Eli sähkösilmukkaa ei tarvittu. Nyt oli kontrollipapa.

Vierailija
11/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärien mukaan vain sillä on merkitystä tupakoiko ja minä en ole milloinkaan tupakoinut. Elämäntapani ovat kyllä muutenkin huomattavan terveelliset, harrastan liikuntaa, syön ruokasuositusten mukaan eikä minulla ole ylipainoa. Mutta tupakka on se mistä varoittelevat, mutta mua ei tarvi siitä varoitella.

Tupakka ja alkoholi tosiaan pahimmat. Jos sinulla ruokavaliokin kunnossa, niin sitten vain jatkat samoin ja yrität olla huolehtimatta.

Vierailija
12/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottele se papa-kokeen vastaus nyt ensin. Ei se virus ihan noin vain katoa. Tai siis virushan ei katoa, mutta ne sen aiheuttamat muutokset voivat hävitä itsestään ajan kanssa. Elimistö itse korjaa tilanteen. Huonolla tuurilla se muuttuu pahanlaatuiseksi. 

Vierailija
13/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli se seulonnan hpv-testi negatiivinen, mutta aion silti mennä papa-kokeeseen mielenrauhani vuoksi. Lääkärin mukaan papa ei ole tarpeen, joten siihen hän ei lähetettä laittanut. Minun on siis mentävä yksityiseen laboratorioon ilman lähetettä. Harmittaa, että edellisestä papasta on jo 3 vuotta. Olen laiminlyönyt tätä asiaa, sillä minulla oli aikoinaan pitkään papa luokka 2. Kolposkopia tehtiin ja siinä yhteydessä endoservikskaavinta. Mitään pahanlaatuista ei löytynyt, ja papat palasivat normaaliksi. Nyt on alkanut taas huolestuttaa. 

Vierailija
14/14 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää ikinä mene mihinkään muuhun paikkaan ,kuin yksityiselle ottaan papa-kokeen. Yksityisellä hädin tuskin huomasin koko kokeen ottamista. Julkisen kokemuksesta en edes uskalla puhua.