Tunnetko ketään, joka on saanut 1. lapsensa alle 28-vuotiaana?
Onko tuttavapiirissäsi kukaan saanut lasta niin nuorena?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 20:59"]
Niin mitä se yliopisto lapsen saantiin vaikuttaa? Ei kai kaikki ole saamattomia haahuilijoita.
Itse valmistuin kauppakorkeasta 25-vuotiaana, sain vakituisen työpaikan rahoitusalalta ja sitten olinkin jo raskaana. Mutta minä olenkin tehokas ;)
[/quote]
Joopa joo, kehu vaan tehokkuudellasi, mutta olet siis näitä, jotka on maha pystyssä heti vakipaikan saatuaan, sitten hankitaan sijaista ja lopulta vakituinen tulee ihan kädettömänä uppo-outona työpaikkaansa vuosien päästä. On tiedätkö tosi kiva meille vapaaehtoisesti lapsettomille naisille, jotka yrittää saada sitä vakipaikkaa "riski-iässä".
[/quote]
Minä palkkaisin mieluummin sen, jolla on lapsia kuin vapaaehtoista lapsettomuuttaan mainostavan, koska 90% vapaaehtoisesti lapsettomista muuttaa mieltään.
muutama on tuollainen tuttavapiirissä, suurin osa oli kyllä kolmekymppiä jo täyttänyt.
Tunnen montakin. Näistä vain yksi on sellainen, ettei ole kouluttautunut lasten jälkeenkään. Kaikki muut ovat opiskelleet jopa ahkerammin, kuin ennen lapsia :) Harvan tunnen, ketkä ovat saaneet esikoisensa yli 28v.
Itsellä oli kaksi lasta 25-vuotiaana. Tuttavapiirissäni on useampi nainen, joka on saanut ensimmäisen lapsensa alle 26-vuotiaana.
Olen saanut ensimmäisen lapseni 19v ja nyt odotan neljättä ja ikää 28v :)
Kyllä, minä itse muun muassa, 18 vuotiaana :D Enpä taida tuntea kun yhden pariskunnan joka olisi ensimmäisensä saanut vasta yli 28 vuotiaana.. Niin ja yksi pari adoptoi vasta yli kolmikymppisinä kun se prosessi kestää.
Tunnen paljon vähemmän ihmisiä, jotka ovat saaneet esikoisensa vasta yli 28-vuotiaana. Vaikka se taitaa keski-ikää ensisynnyttäjillä hipoakin.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:39"]
Itsellä oli kaksi lasta 25-vuotiaana. Tuttavapiirissäni on useampi nainen, joka on saanut ensimmäisen lapsensa alle 26-vuotiaana.
[/quote]
Oho! EIkö tunnut, että oma elämä jää kesken kun noin nuorena tulee jo jälkikasvua?
Itseni ja aika monta muuta. Ihan pari tiedän, jotka ovat saaneet ekan yli 28-vuotiaana.
Tunnen monia, sekä akateemisia että duunareita. Itse sain ensimmäiseni 28-vuotiaana, mutta aloitimme raskauden yrittämisen jo kun olin 23-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:41"]
Oho! EIkö tunnut, että oma elämä jää kesken kun noin nuorena tulee jo jälkikasvua?
[/quote]
Ei tietenkään. Päin vastoin, silloin elämäni oikeasti alkoi.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 20:29"]
No kuule kun moni on sieltä yliopistosta vasta valmistunut tai etsii vielä oman alan töitä. Tietysti estää. Äläkä vedä äitiäsi esimerkiksi, hän on vanhempaa sukupolvea, jolloin lapset on kautta linjan tehty aiemmin.
[/quote]
Höpsis. Yliopisto ei millään tavalla estä perheen perustamista. Paras ystäväni oli 22-vuotias opiskelija saadessaan ensimmäöisen lapsensa. Vaimoni oli 24-vuotias, kun esikoinen syntyi. Nyt lapsia on neljä ja siinä sivussa on syntynyt myös väitöskirja.
On paljon helpompi yhdistää opiskelu ja vauva kuin työ ja vauva. Perheen perustaminen opiskeluaikana on suorastaan suositeltavaa.