Jos sinulla menisi rikki jokin kodinkone, jota ilman ei pärjää
eli vaikka pyykinpesukone, mitä tekisit?
a) kävelisit saman tien kauppaan ostamaan uuden (rahaa siis on)?
b) ostaisit koneen luotolla (kortti/kaupan)?
c) lainaisit rahat jostain ja ostaisit koneen?
d) pesisit käsin/pyykkituvassa/tuttavilla pyykkisi ja yrittäisit säästää uuten?
e) etsit jostain halvalla käytetyn koneen?
f) jne....
Kommentit (56)
ukkoni puuhailisi sen kimpussa tunnin ja se toimisi taas
kuvaavaa että vaihtoehdoissa ei ole korjauttamista. maksaa liikaa.
Nykyään a, eli on rahaa mennä ostamaan heti uusi. Nuorempana d, eli pesin käsin siihen asti, kun oli kerätty rahat uuteen koneeseen.
Käyttäisin toista konettani jos kyseessä olisi pyykkikone. Tiskikoneen hakisin heti.
Rahaa on tilillä, mutta vastaan silti b. Teen lähes kaikki ostokset luottokortilla, koska siitä saa ensinnäkin luottokorttiyhtiön bonuspisteitä, ja toisekseen tykkään siitä, että pystyn luottokorttilaskuista näppärästi seuraamaan kulutusmenojani. Korttilaskut maksan kyllä aina kokonaisuudessaan heti seuraavassa kuussa eli en käytä kortin luotto-ominaisuutta vaan maksuaikaominaisuutta, jos tarkkoja ollaan.
Minulta meni joku vuosi sitten rikki pesukone. Tilasin korjaajan, ja kone on toiminut sen jälkeen jo pari vuotta.
Minulla on tällä hetkellä itseni kahdesta koneesta korjaama kone, kun en ole kaupoille "ehtinyt" lähteä. Väiiaikainen ratkaisu jo kolmatta viikkoa...
Ensin kokeilisin vaihtoehtoa e, soittaisin lähistön käytettyjen ja korjattujen kaupat josta saisin hyvän käytetyn takuulla.
Jos hyvää käytettyä ei löytyisi, sitten a.
A tai D, riippuen mikä olisi raha- ja elämäntilanne noin käydessä.
Googlaisin aikani ja ostaisin netistä kotiinkuljetuksella.
Siis b) vaikka a) rahaakin on.
Tämä kävi viime kesänä: ostin uuden, kotivakuutus korvasi käytännössä samanlaisen tilalle. Kauppa toi uuden ja vei hajonneen pois.
Korjaisin itse tietenkin. Helppoa kuin heinänteko (mikä ei edes ole kovin helppoa). Toki jos siinä olisi vaikka moottori menny paskaksi, niin sitten ostaisin uuden. Toisaalta mulle ei ole kyllä mikään ongelma käsipyykkikään.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 13:04"]
kuvaavaa että vaihtoehdoissa ei ole korjauttamista. maksaa liikaa.
[/quote]
Mä vastasin nro 11: ei vonut korjata, kun tehdas oli myyty uudelle omistajalle ja uusi omistaja ei ostanut varaosavarastoa. Eli huoltomies tiesi jo puhelimessa, missä vika oli ja että varaosaa siihen ei ole enää olemassakaan.. 4v vanha kone siis kyseessä. Ja siis alunperin suomalainen merkki. Että ostakaa vaan suomalaista. Nyt on sit saksalainen,tuskin tuota myyvät.
a)
Tämän takia on tilillä "pahan päivän varaa."
b.
Maksaisin amexilla ja sillä saan pisteitä, joita käytän mm joululahjoihin.
Ehkä en ihan heti ostais, pientä vertailua, voisin käydä ruokatunnilla vähän kyselemässä, mutta viikon sisällä ostaisin uuden joka tapauksessa
nimimerkillä nuoruudessa käytettyjä haalinut ja ne aina loppuun asti käyttänyt, never again
Omalla kohdalla tämä tapahtui viimeksi muutama kuukausi sitten. Pesukone siis hajosi. Kävelin paikalliseen kauppaan aikeissa ostaa heti uusi kone (eli vaihtoehto a). Varastossa kunnollisia koneita ei kuitenkaan ollut ja toimitusaika olisi ollut muutaman viikon. En tilannut konetta vaan soitin huoltofirmaan joka tuli seuraavana päivänä korjaamaan vanhan koneen.
Kävisin vanhemmillani pesettämässä viikoittain kaiken tarvittavan. Ja hankkisin uuden koneen kun oisi kunnolla rahaa.
Niin toimin vuoden ajan vielä kaksi vuotta sitten kun olin vasta omilleni muuttanut ja vasta vuoden päästä muutosta hankin pyykkikoneen.
Vanhemmat asuu vain vajaan 10 kilometrin päässä.
Todennäköisesti vaihtoehto A. Minulla ei kyllä ole senttiäkään ylimääräistä näin äitiyslomalla, mutta miehellä on ihan hyvä palkka. Luulen, että hän marssisi liikkeeseen ja ostaisi uuden. Keskihintaisen luultavasti.
Tosin hän on nyt viimeisiä viikkoja työsuhteessa (tällä hetkellä pitää lomia pois) ennen työttömyyttä, joten toivoa sopii, ettei pyykkikone, tai muukaan kodinkone, ihan heti hajoa :/
C, kun tilanne onkin itse asiassa päällä. Olen nykyajan nuori, joka soitti äidille ja pyysi lainaa. Saamme maksettua mieheni kanssa kahdessa kuukaudessa rahat vanhemmilleni takaisin, tämä laskettiin tarkasti ennen soittamista.
Ennen lopullista ostopäätöstä on soitettu korjaajalle ja kysytty korjausarviota. Vikoja on niin paljon ja korjauksen vaatimat varaosat niin kalliita, että kannattaa ennemmin ostaa uusi kuin valitettavasti vain 5 vuotta vanha kone korjauttaa. Epäekologista, valitettavasti, mutta tämän ratkaisun me teimme siitä huolimatta.
A.