Kuuluuko tämä piirre aspergeriin (kovaääninen musiikki)
Minulla on miespuolinen ystävä. Hänellä on asperger.
Hän ei kestä "mölyä". Esimerkiksi radio tai taustamusiikki ei saa olla kovalla. Kovalla en tarkoita mitään korviin ottavaa jumputusta, vaan sellaista äänenvoimakkuutta, että esim keskustellessa samassa huoneessa, laulun sanoista saa selvää. Musiikin täytyisi siis aian läsnäollessaan olla todella hiljaa. Kuuluuko tällainen aspergeriin vai onko ystävä muuten vain kuuloherkkä?
Tämä hieman häiritsee, kun hän tuntee olonsa ahdistuneeksi, yleensä kun ystävien kanssa iltaa viettäessä tulee samalla kuunneltua musiikkia.
Kommentit (10)
joo, itsellä sama juttu. En kestä kovia ääniä. Se mikä minulle on sopivalla äänen voimakkuudella on muille liian alhaisella.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 01:11"]
eiks aistiyliherkkyys kuulu aspergeriin?
[/quote]
Kyllä. Itselleni tutuin asperger-ihminen ei häiriinny musiikista - musiikki jopa auttaa häntä keskittymään. Kaikenlainen hälinä sen sijan häiritsee. Vaatteiden ja lakanoiden pitää olla pehmeää puuvillaa tai silkkiä, kaikki karheat materiaalit ihoa vasten tuntuvat hänestä pahalta. On ilmeisesti supermaistaja myös, vaikkei ihan pahimmasta päästä. Hyötyä aistiyliherkkyydestä on näön kanssa - henkilöllä on uskomaton hämäränäkö, pystyy erottamaan esim. sinisen ja vihreän todella huonoissa valaistusolosuhteissa.
Niin sitä haen, onko tämä piirre ystävässäni aspergeria vai ihan muu persoonallinen ominaisuus?
Ja voiko tällaista yrittää ns.siedättää?
t.ap
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 01:37"]
joo, itsellä sama juttu. En kestä kovia ääniä. Se mikä minulle on sopivalla äänen voimakkuudella on muille liian alhaisella.
[/quote]
Oletko siis asperger?
Kuulostaa aivan aspergerilta, sanoisin että siedätys voi olla hankalaa. Koita ymmärtää ja keksiä miehen kanssa ratkaisu asiaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 01:59"]
Niin sitä haen, onko tämä piirre ystävässäni aspergeria vai ihan muu persoonallinen ominaisuus?
t.ap
[/quote]
Varsin todennäköisesti liittyy aspergeriin, koska siihen liittyy usein aistiyliherkkyyksiä. Mutta oli sitten kuuloyliherkkyys aspergeriin liittyvää tai ei, en kyllä ole kuullut että sitä siedättämällä voitaisiin helpottaa. Eli kyllä yrittäisin siihen tapaan huomioida tuon, että jättäisin sen musiikin väliin, tai ainakin keskustelisin henkilön kanssa siitä mitä toivoo ja miten vaikealta musiikin kuunteleminen hänestä on.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 01:59"]
t.ap
[/quote]
Minulla on pelkkä yliherkkä kuulo, ei assia. Kuulon yliherkkyys on ominaisuus joka ei häviä siedättämällä. Itse lähden hälinä ja -mökäpaikoista pois niin nopeasti kuin se on mahdollista kohteliaisuuden rajoissa.
Aistiyliherkkyys liittyy usein Aspergeriin, mutta eivät toki kaikki, joilla tuollaisia yliherkkyyksiä on, ole Asperger-henkilöitä.
Mulla assina ei kuuloherkkyyksiä ole, mutta valoherkkyyttä esiintyy joskus, joka aiheuttaa päänsärkyä (olen joutunut vetämään joskus kovia migreenilääkkeitä) ja silmät välillä kirveltävät ilkeästi.
eiks aistiyliherkkyys kuulu aspergeriin?