Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Massan ja energian vastaavuudesta - miten lämmitys lisää massaa?

Vierailija
23.08.2020 |

Tässä lainaus wikipediasta sivulta energia: "For example, after heating an object, its increase in energy could be measured as a small increase in mass, with a sensitive enough scale."

Mikä tai minkä massa lisääntyy? Materiaa ei synny lämmittäessä, mutta aineen rakenneosasten liike lisääntyy.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

E=mc^2

Vierailija
2/7 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E=mc^2

Et vastaa kysymykseen. Kyllähän muuttunut massa on näennäisesti helppo laskea, mutta missä se massa on?

Vai johtuuko massa lisäys siitä, että rakenneosasten "liikemassa" kasvaa? Eli ihan käytännössä rakenneosaset "pommittavat" vaa'an lautasta alaspäin tai jousivaa'assa olisi enemmän "rimpuilua" jousesta poispäin?

Liikemassa on minulla tuossa lainausmerkeissä, koska minulle on opetettu, että mitään liike- ja lepomassaa ei oikeasti ole. Massa pysyy aina samana, liikemassa on vain näennäinen lisäys johtuen nopeudesta (joka lasketaan lorentzin kaavoilla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansakoulussa meille opetettiin: Aine laajenee lämmetessään, mutta ei selitetty sen tarkemmin ;)

Vierailija
4/7 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E=mc^2

Et vastaa kysymykseen. Kyllähän muuttunut massa on näennäisesti helppo laskea, mutta missä se massa on?

Vai johtuuko massa lisäys siitä, että rakenneosasten "liikemassa" kasvaa? Eli ihan käytännössä rakenneosaset "pommittavat" vaa'an lautasta alaspäin tai jousivaa'assa olisi enemmän "rimpuilua" jousesta poispäin?

Liikemassa on minulla tuossa lainausmerkeissä, koska minulle on opetettu, että mitään liike- ja lepomassaa ei oikeasti ole. Massa pysyy aina samana, liikemassa on vain näennäinen lisäys johtuen nopeudesta (joka lasketaan lorentzin kaavoilla).

Valistunut arvaukseni on, että liittyy nimenomaan tuohon ns liikemassaan.

-Teekkari

Vierailija
5/7 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansakoulussa meille opetettiin: Aine laajenee lämmetessään, mutta ei selitetty sen tarkemmin ;)

Tilavuus ja massa on eri asioita. Vastauksesi ei liity kysymykseen millään tavoin.

Vierailija
6/7 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E=mc^2

Täsmennän vielä pohdintaani: Eli kun "liikemassa" kasvaa, kyse ei oikeasti ole rakenneosasten massan kasvusta, vaan niin nopeuden kasvusta. Rakenneosasten värähtely-, kieppumis- ja kaikenlaisen liikkeen nopeus kasvaa, jolloin myös rakenneosasten törmäämisten ja kimpoamisten määrä ja voimakkuun kasvaa. Tämä törmäämisten ja kimpoamisten määrän ja voimakkuuden kasvu sitten pommittaa vaakaa enemmän kuin kylmemmän kappaleen rakenneosaset, mikä aiheuttaa vaa'an suuremman lukeman. Olenko ihan hakoteillä?

Ap

Vierailija
7/7 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energia on suhteessa massaan eli jonkun siteeraama E on kohdallaan.. Energian lisääminen kappaleeseen (esim. lämmittämällä) nostaa siis massaa häviävän pienellä määrällä. Ei siinä sen kummempia visualisointeja kannata yrittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi