Mitä ajattelet tällaisesta asujasta
Tiskiä keittiön pöydällä, pyykkiä kuivaa keskellä olohuonetta, olohuoneen pöytä täynnä rojua, makkarin sängyt petaamatta. Kun sulle tarjotaan kahvia, huomaat, että keitin ja kupit ovat putipuhtaita. Vessassa käydessä huomaat, että siellä on hohtavan valkoista ja muutenkaan et näe koko asunnossa likaa juuri missään.
Kommentit (16)
Ap haluaa kehuja siitä, että on itse tällainen "meillä on sotkuista mutta puhdasta" -tyyppi.
En ajattele mitään kyläpaikan siisteystasosta elleivät sukat tartu lattiaan tai ole muuten poikkeuksellisen epäsiistiä. Meillä käyvät vieraat varmaan ajattelevat, että tuo on paniikkisiivonnut ennen vieraiden tuloa kun ovet, listat ja vähän kaikki muukin on nuhruisen oloista, mutta irtokamaa ei ole missään. Pidän vain enemmän järjestyksestä ja minimalismista kuin siivouksesta.
Ollaan varmaan sen verran hyviä tuttuja, ettei mun takia tarvitse siivota erityisesti. Mua ei kiinnosta muiden kotien siisteys tai sisustus, vaikka omassa kodissa olenkin tarkka järjestyksestä.
Itse katsoisin moista asumista nenänvartta pitkin, minulle on kunnia-asia että omat vieraat saavat nauttia puhtaasta ja siististä kodista!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 21:27"]
Tiskiä keittiön pöydällä, pyykkiä kuivaa keskellä olohuonetta, olohuoneen pöytä täynnä rojua, makkarin sängyt petaamatta. Kun sulle tarjotaan kahvia, huomaat, että keitin ja kupit ovat putipuhtaita. Vessassa käydessä huomaat, että siellä on hohtavan valkoista ja muutenkaan et näe koko asunnossa likaa juuri missään.
[/quote]
Sehän on kuin meillä. Kotisiivous 2 kertaa luukaudessa, tiskikone ja laiska perhe tuottaa tuollaista.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 21:51"]
Itse katsoisin moista asumista nenänvartta pitkin, minulle on kunnia-asia että omat vieraat saavat nauttia puhtaasta ja siististä kodista!
[/quote]
Kuinka isosti ajattelet vieraiden nauttivan nimenomaan siitä?
Mulla on tapana siivota paniikkisiivouksia ennen vieraita, jos on tulossa. Se mitä kuvasin, on mitä meillä on juuri nyt, eikä yhtään huvita siivota noita rojuja pois. AP. Astiathan peseekin kone, joten ne on meillä aina puhtaita.
Meillä on just tuollaista. Pyykit kuivuvat olohuoneessa, koska muualla ei ole tilaa. Tavaraa on pöydillä jne., koska eivät mahdu muuallekaan. Kaikki kaapit ja vaatehuone ovat täynnä tavaroita ja vaatteita. Emme petaa makkarin sänkyä, koska se olisi aivan turhaa. Likaista meillä ei kuitenkaan ole. Asunto saa kelvata vierailijoille sellaisena kuin on. Jos ei jotakuta miellytä niin ei tarvitse tulla, voimme tavata muuallakin.
Kyllä mä aina sen verran tsemppaan että keittiön pöydän siivoan tiskeistä. Joo ja vessan siivoan ennemmin kuin kerään rojut tai imuroin. Vieraat käy vessassa muuta ei ne mitään pintoja tarkkaile onko pölyistä.
Jos tulisin teille kylään varmaankin tarjoutuisin auttaan sua tiskeissä.
Ap:n kuvailema koti on just kun meidän. Tärkeimmät paikat kuten keittiö ja wc siivotaan säännöllisesti ja likaa ei ole missään muissakaan näkyvissä paikoissa, joten on näennäisesti puhdasta. Ne vieraiden silmiltä piiloon jäävät paikat ovat likaisempia ja sotkuisempia, olemme laiskoja siivoamaan. Sen verran vaan, että kulissi pysyy pystyssä. :D
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 21:51"]
[/quote]
Ja vielä tekee mieleni huomauttaa, että kunnia-asiasi saa sinut siis ylenkatsomaan ystäviäsi, sen sijaan, että sinulle riittäisi se, että itse siivoat. Mikähän mahtaa olla se raumaattinen kokemus, joka tällaista tuottaa?
t. 8
Jostain syystä meillä sairastellaan tosi vähän. Olisiko se, että hygieniasta pidetään huolta, mutta kuitenkaan ei joka paikkaa koko ajan olla desinfioimassa, tähän syy? Meillä nyt sattui noita tiskejä eilen olemaan siksi, että leivoin ja laitoin ruokaa samaan aikaan, eikä kaikki astiat syönnin jälkeen mahtuneet kerralla koneeseen, ei huvita tiskata käsin. Nyt on keittiön pöytä puhdas, mutta tavaraa siinä on taas. Miehen kalastusvälineet vievät paljon tilaa, eikä niille oikein ole mitään paikkaa kerrostalossa, varasto on täynnä kaikkea muuta, mm. intissä olevan ja sen jälkeen kotoa pois lähtevän pojan tavaraa. AP.
En kutsu vieraita kotiini kovin usein, ystävät ja lähisukulaiset saavat kyllä kun tulevat. Jos meille tulee hyvin lyhyellä varoitusajalla, voi nähdä juuri tuon, että vessat ovat kunnossa ja puhtaita astioita on, mutta pöydillä on tavaraa, sängyt ovat petaamatta ja ruokapöydän alla on murusia.
Jos saan puoli tuntia aikaa, on murut pois ja sängyt pedattu ja suurimmat osat likaisista astioista hurisee tiskikoneessa, hankalat muovipurkit vaan ovat pöydällä. Tunnin varoitusajalla ovat pöytätasot suurinpiirtein siistit jne. Nyt kun meille on tulossa ihan vieraita, on täällä silloin siistiä ja tarjolla on herkkuja. Ihan normaalia lapsiperheen arkea vietetään, vanhemmat töissä, lapset koulussa ja vähää vapaa-aikaa ei viitsi laittaa kokonaan siivoamiseen.
Ehkä lapsiperhe joka asuu pienehkössä asunnossa. Ovat siivonneet (tai ainakin aloittaneet siivoamisen) kun tiesivät vieraita olevan tulossa mutta esimerkiksi pyykille ei ole tilaa muualla. Heillä on ollut kiireinen aamu. Säilytystilasta puutetta tai muuten vaan liikaa tavaraa.
Normaali perhe ja normaali koti. Talo elää tavallaan ja vieraat käyvät ajallaan. Ja jos meille tulee vieras yllätyksenä, en päästä välttämättä eteistä kauemmaksi, jos edes siihen, saati tarjoa mitään. Jos vieraat on kutsuttu, ei tuon näköistä kotona enää ole.
No öö, aika normaali ihminen joka ei viitsi vieraiden takia tunkea rojuja piiloon?
En itsekään vieraiden takia siirrä pyykkejä pois olohuoneesta saatikka tenttikirjoja ja meikkejä pois olohuoneen pöydältä. Jos häiritsee, niin ei tarvitse tulla. Muuten pidän kaikki perusasiat siisteinä, kuten kylppäri ja keittiö, hygienia on minulle tärkeä asia.
Mitä sitä elämisen jälkiä siivoamaan pois sen takia, että joku tulee kaffeelle, pitäisikö kämpän olla suoraan sisustuslehdestä?