Tiedostaako/tajuaako toisia hyväksikäyttävä mitä tekee ja mitä muut hänestä ajattelevat?
Mulla oli tuossa jokin aika sitten kaveruussuhde jossa itse olin antava osapuoli ja se toinen vastaanottava. Minkäänlaista vastavuoroisuutta ei ollut. Sitten lakkasin vain ottamasta yhteyttä ja niin onneksi se toinenkin. Vielä myöhemminkin mietin että mikä kumma oli tuollaisen hyväksikäytön motiivi ja eikö hän tajunnut että minä tajuan ennemmin tai myöhemmin kyllä viimein missä mennään? Jäi todella pa*skan maku kyseisestä ihmisestä, toivottavasti oli maineensa pilaamisen arvoisia sitten ne saamansa palvelukset.
Kommentit (5)
Tajuaa osa, voi jopa hävetä. Mulla oli autoton kaveri, joka pummasi autokyytejä kavereiltaan. Ei jaksanut itse kantaa kauppakasseja 2. kerrokseen, tarvitsi kantoapua.
Vähävarainen, joten ei varaa virkistäytymiseen. Jos tiesi, että on harrastusryhmän retki (näki Facebookista), halusi mukaan vaikka ei ollut yhdistyksen jäsen. Retki oli hänelle kumminkin vaihelua, vaikka ei mitään tutustumiskohteista ymmärtänytkään.
Hänellä ei ole keinoja vastavuoroisuuteen, tosin usein kysyy haluanko että hän keittää meille teetä, kun olin taas tuonut hänet autolla kotiovelle.
Väsyin suhteeseen ja sain onneksi hyvän syyn lopettaa yhteydenpito, kun hän tuli ilmeisesti vahingossa haukkuneeksi hyvän ystäväni. Ei tiennyt, että on kaverini.
Kyllä. Ei välitä/nauttii siitä. Jonkinlainen alitajuinen tai jopa tietoinen illuusio siitä, että voi käyttäytyä niin/voi hyväksikäyttää muita.
Jakaisin hyväksikäytön karkeasti kahteen tyyppiin: aktiiviseen ja passiiviseen. Aktiivisessa hyväksikäytössä pyydetään suoraan ja passiivisessa vain otetaan vastaan. Aktiiviset hyväksikäyttäjät on helppo huomata. On vaikea kuvitella, että he eivät tajuaisi toimintaansa myös itse.
Passiiviset hyväksikäyttäjät on vaikeampi juttu. He ottavat vastaan apua esiintyen aina ystävällisesti muita kohtaan, saaden muut uskomaan vastavuoroisuuteen, jota ei oikeasti ole. Ajan kanssa muut alkavat pettymykseen huomata todellisuuden, kun tältä mukavan oloiselta ihmiseltä ei tulekaan apua heille, kun sitä tarvittaisiin. Ystävällisyys olikin vain halpaa esitystä, mutta sen enempää ei tipu. Silloin "hyväksikäytetylle" tulee typerä olo. Onko vika omassa ylikiltteydessä ja liikojen odottamisessa, vai siinä toisessa?
Muut huomioiva ja sosiaalisesti älykäs ihminen osaa kieltäytyä palveluksista jotka ovat suurempia kuin hän itse tekisi muille, jotta vääriä vaikutelmia ei synny. Kaikki eivät kuitenkaan ole näin fiksuja. Tahallisuutta on vaikea osoittaa. Mistä tiedät käyttääkö joku tietoisesti hyväkseen muiden kuvitelmia, vai onko hänellä "prisenssasyndrooma", jossa hän vilpittömästi kuvittelee muiden tykkäävän palvella häntä ilman vastavuoroisuutta?
Toiset ei tajua, ovat tyhmiä. Manipulaatiot läpinäkyviä ja valehtelevat asioista, jotka toiselle selviä. Jos ei paljasta tietävänsä oikean laidan jatkavat.
Toiset tajuavat ja jatkavat niin kauan kun antaa kohdella kaltoin. Häikäilemättömiä.
Up!