Sairaanhoitajaopinnot AMK:ssa
Kun pohjakoulutuksena vain peruskoulu + 2-vuotinen ammattikoulu (sosiaali-, ja terveysalanperustutkinto, lähihoitaja) lähihoitajakoulutus oli vain 2-vuotinen koska kävin aikuisopiskeluna. Voinko siis hakea opiskelemaan sairaanhoitajaksi AMK:hon aikuispuolelle kun on se parin vuoden työkokemus täynnä, vaikka ammattikouluni on vain 2-vuotinen eikä 3-vuotinen? Miten vaikea alaa on päästä opiskelemaan (pirkanmaa) ? olen todella kiinnostunut sairaanhoitajan työstä ja tosissani haluaisin opiskelemaan päästä, aikoinaan vaan ei tullut ylioppilaaksi luettua.haluaisin erikoistua lapsiin, ilmeisesti nimikettä lastensairaanhoitaja ei enää käytetä? jos joku opiskelee/työskentelee sairaanhoitajana lastenosastoilla, kuulisin mielelläni opinnoista sekä työstä!!! kiitos kaikille jotka tosissaan viitsivät vastata... :)
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:51"]
Kun pohjakoulutuksena vain peruskoulu + 2-vuotinen ammattikoulu (sosiaali-, ja terveysalanperustutkinto, lähihoitaja) lähihoitajakoulutus oli vain 2-vuotinen koska kävin aikuisopiskeluna. Voinko siis hakea opiskelemaan sairaanhoitajaksi AMK:hon aikuispuolelle kun on se parin vuoden työkokemus täynnä, vaikka ammattikouluni on vain 2-vuotinen eikä 3-vuotinen? Miten vaikea alaa on päästä opiskelemaan (pirkanmaa) ? olen todella kiinnostunut sairaanhoitajan työstä ja tosissani haluaisin opiskelemaan päästä, aikoinaan vaan ei tullut ylioppilaaksi luettua.haluaisin erikoistua lapsiin, ilmeisesti nimikettä lastensairaanhoitaja ei enää käytetä? jos joku opiskelee/työskentelee sairaanhoitajana lastenosastoilla, kuulisin mielelläni opinnoista sekä työstä!!! kiitos kaikille jotka tosissaan viitsivät vastata... :)
[/quote]
Voit hakea. Opinnoista en osaa sanoa, mutta mitään estettä opiskelemaan hakeutumiselle sinulla ei ole.
Ei tarvitse olla mitään parin vuoden työkokemusta, vaan lähihoitaja voi hakea vaikka heti valmistuttuaan AMK:hon.
Tarvii olla aikuispuolella 2v työkokemus!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:57"]
Ei tarvitse olla mitään parin vuoden työkokemusta, vaan lähihoitaja voi hakea vaikka heti valmistuttuaan AMK:hon.
[/quote]
Muistaakseni tuohon aikuiskoulutukseen tarvitsee olla työkokemusta.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 00:00"]
Tarvii olla aikuispuolella 2v työkokemus!
[/quote]
Ei tarvitse
Juu ei merkkaa kauan sun lähäri-opinnot on kestäny, riittää suoritettu tutkinto. Ihan hyvät edellytykset sulla on sairaanhoitajaksi, panostat vain pääsykokeisiin todella, varsinkin jos haluat tulla valituksi ensimmäisellä mkerralla. :)
Itse olen juuri valmistunut aikuispuolelta. Ja luokkakavereista suuri joukko lähti heti opiskelemaan sairaanhoitajiksi. Ei tarvitse olla työkokemusta siinä välissä.
Minä taas olen nuorisopuolella,samoin pari muutakin mun luokalla jotka ovat lähäreitä,eikä aikuispuolelle päässyt ilman 2v työkokemusta.
Ap, ota jo nyt selvää onko hakeminen aikuispuolelle mahdollista, vai haetko nuorisopuolelle. Ihan siksi, että jos haet nuorisopuolelle, niin syksyllä 2014 yhteishakuun tulee muutoksia, ja sisään pääseminen, jos on jo töissä tai suorittanut tutkinnon, tulee vaikeutumaan, koska etusijalla ovat ne hakijat joilla ei ole koulutusta tai aiempaa opiskelupaikkaa.
Toivottavasti sinusta ei tule puoskaria. Sairaanhoitajaliitto tuli vuonna 2013 toiseksi kilpailtaessa huuhaa palkinosta. Pitääksesi pääsi selvänä lue kirja Simon Flint: Villit vaihtoehdot. Uskomushoitokritiikkiä viisaille, Nordbooks 2014.
Toivottavasti sinusta ei tule puoskaria. Sairaanhoitajaliitto tuli vuonna 2013 toiseksi kilpailtaessa huuhaa palkinosta. Pitääksesi pääsi selvänä lue kirja Simon Flint: Villit vaihtoehdot. Uskomushoitokritiikkiä viisaille, Nordbooks 2014.
Jos siellä voi opiskella avoimessa, niin suorita ensimmäiset 60op avoimessa. Silloin pääset aikuispuolelle ilman työkokemusta.
-Mies 28v-
Ohoh. Vastasin tähän jo joskus aiemmin. Luulin tämän olevan uusi juttu kun joku oli kaivanut taas vanhan ketjun näytille.
-Mies 28v-
Paljonkohan siellä opetetaan puoskarihoitoja, kun Sairaanhoitajaliiton puheenjohtajakin on niiden kannattaja. Viisastuaksesi lue kirja Simon Flint. Villit vaihtoehdot. Uskomushoitokritiikkiä viisaille, Nordbooks 2014.
Aikuispuolelle tarvitaan kahden vuoden työkokemus, jonka ei tarvitse olla samalta alalta. Jollei kahden vuoden työkokemusta ole, "joutuu" hakeutumaan nuorisopuolen opinnoihin, joissa kyllä ryhmien ikäjakauma on n. 18-50v, eli nimi ehkä hieman johtaa harhaan.
Kysyjällä ilmeisesti on 2 vuotta työkokemusta ja lähihoitajatutkinto, näin ollen ei ole mitään estettä hakeutua aikuispuolen AMK -opintoihin. Aikuiskoulutuksena suoritettu lähihoitajatutkinto on kaksivuotinen, mutta kuitenkin sama 120ov, 40ov hyväksiluetaan suoraan, koska kyseessä aikuiskoulutus, eikä yleissivistäviä opintoja tarvitse suorittaa (opintorekisteriotteessasi lukee 40ov kohdalla jotain, että "hyväksiluettu valmistavissa opinnoissa" tms, en valitettavasti muista oikeaa sanamuotoa :).
Kahden vuoden työkokemusta ei vaadita jos taustalla on 60op avoimessa AMK:ssa = ensimmäinen lukuvuosi. Tosin tämä voi vaihdella koulujen välillä.
-Mies 28v-
Kaveri on lastenosastolla sh:na. Kannattaa jo harjoitteluihin pyrkiä lasten puolelle niin saa jalan oven väliin. Ihan normaali sh hän on..
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 12:08"]
Kahden vuoden työkokemusta ei vaadita jos taustalla on 60op avoimessa AMK:ssa = ensimmäinen lukuvuosi. Tosin tämä voi vaihdella koulujen välillä.
-Mies 28v-
[/quote]
Olet oikeassa, osa ammattikorkeakouluista hyväksyy ns. opintopolun avoimen kautta, aika pieni määrä hakijoista taitaa kuitenkaan käyttää tätä reittiä, koska avoimessa opiskelu vaatii rahallista panostamista opintoihin.
On myös teoreettinen mahdollisuus hakea ja aloittaa opinnot nuorisopuolella ja sitten koulussa ollessa vaihtaa aikuispuolelle esimerkiksi ensimmäisen vuoden jälkeen/aikana. Tiedän henkilöitä, jotka tässä ovat onnistuneet, muttei tosiaan ole mikään automaatio, että aina onnistuu.
Hei, kiitos kaikille vastauksista, tää selvensi paljon! Tuolla TAMKin sivuilla kun luki että pääsyvaatimuksena (aikuispuolella) 3v ammattiopinnot sekä 2v työkokemus... En ollut aivan varma mitä tää käytännössä tarkoittaa (tietysti helpointa olisi vain soittaa oppilaitokseen suoraan hehe) Jotenkin minä pönttöpää ymmärsin pienessä päässäni että tämän työkokemuksen pitää olla juurikin samalta alalta josta tämä ammattitutkintokin :D Mulla on siis pohjalla tuo sosiaali-, ja terveysalan perustutkinto sekä n 1,5 vuoden työkokemus alalta, muuten olen kyllä ollut töissä eri alalla ennen ammattitutkinnon suorittamista ravintola-alalla (olen nyt 30-vuotias) Halusin näin aikuisiällä vaihtaa alaa hoitoalalle josta olen kyllä aina ollut kiinnostunut, joten kävin tuon lähärikoulun ja kiinnostusta on hyvin paljon jatkaa opintoja sairaanhoitajaksi :) Hakeminen AMK:hon olisi ajankohtainen vasta ensi kevään haussa, sillä olen nyt 6kk vauvan äiti ja vielä kotona....