Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä päivähoidon aloitukseen!

Vierailija
29.08.2013 |

Eli kaikki vinkit/neuvot yms. kehiin! Mulla aloittaa 2,5vuotias päiväkodissa ensi viikolla ja pää on ihan hyrrällä siitä kaikesta, mitä pitää ottaa huomioon! Eniten stressaa se, että saa mahdollisimman pian haettua lapsen pois päiväkodista, ettei päivät veny. Me ei saatu läheltä paikkaa, joten hakumatkoihin menee n. 30min/suunta..

Mitä vaatteita päiväkotiin jätetään?

Kannattaako minun mennä rattailla lapsen kanssa bussilla vai kävellen?

Käytännön asioita mielelläni kuulisin! Lisäksi se kiinnostaa, miten on päivähoito lähtenyt käyntiin lapsen näkökulmasta!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy päiväkodista.

Vierailija
2/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olenkin kysynyt! Mutta olisin muiden äitien ja isien vinkkejä kaivannut. Kuravaatteet yms. perus jutut on ihan tiedossa, mutta käytännön vinkkejä silti mieluusti kuulisin, jos jollakulla niitä olisi antaa :) t. ap- näköjään avuttomista avuttomin tai sitten vaan stressaa turhaan päivähoidon aloitusta ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä vie päiväkotiin, se on paha paikka

Vierailija
4/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, kuljetko joko julkisilla tai kävellen? Rattaat joka tapauksessa, sillä lapsi voi olla aika väsynyt pk-päivän jälkeen.

Riippuu päiväkodista mutta niissä, joissa olen sijaisena työskennellyt, odotetaan jo 2,5 -vuotiaalta aika paljon: aika itsenäistä pukemista, lahkeet ja hanskat autetaan, itsenäistä syömistä jne.

Nimikoi kaikki mahdolliset vaatteet ja varavaatteita riittävästi.

Lapsen sopeutuminen on yksilöllistä: jotkut vain soljahtaa ryhmään, kun toisilla on kovakin ikävä vanhempaa.

Tsemppiä! Kyllä kaikki hyvin menee.

Vierailija
5/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee niin, että minä vien ja haen julkisilla ja mies autolla. Meillä on kävelymatkaa kyllä jonkin verran päivähoitoon bussipysäkiltä, joten ehkä sitten kannattaa ottaa ne kärryt. Huolettaa vaan se, että jos ei mahdukaan bussiin :D kaikkea sitä stressaa ;)

Lapsi osaa onneksi melkein kaiken pukea itse päälle, jossain tarvitsee apua (kuten joskus sukissa tai sukkahousuissa) sekä hanskat yms. Syödäkin hän osaa itse eikä tarvitse siinä apuja!

Huolettaa myös tuo itkemään jääminen.. Pitäisikö mieluummin tiputtaa lapsi nopsaan päiväkotiin ja lähteä pois vai jättää aikaa siihen viemiseen? Että rauhassa ottaa vaatteet pois, tossut jalkaan ja sitten halit, pusut ja heipat? Toisaalta voisin kuvitella, että jos meidän lapsen kanssa pitkittää lähtöä, niin siitä vasta se huuto tulee.. no, kai senkin huomaa sitten hoidon alkaessa.

Meilllä lapsi joutuu heti alusta olla hoidossa n.7h/vrk, kun molemmilla on pitkiä päiviä :( Pk-seudulla on vielä niin, että lasta ei saa jättää päivähoitoon yksin, jos ei ole maksanut hoitokuukaudesta. Meillä kun alkaa hoito vasta syyskuussa, niin nyt ollaan oltu lapsen kanssa kahdestaan muutamia kertoja päivähoitoon tutustumassa. Pakko sen on kai riittää? Kun ei lasta sinne voi yksinkään jätttää, enkä halua lapselle sellaista mielikuvaa, että siellä ollaan yhdessä äidin kanssa...

ap

Vierailija
6/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa voi olla monia eri käytäntöjä lapsen viemisen kohdalla. Minä olen ollut sellaisissa pk:ssa töissä, joissa vanhemman vastuulla on lapsen riisuminen ulkovaatteista, tossujen laittaminen ja käsipesu. Sitten sanotaan heipat ja pk:n haltuun. Jos lapsi on itkuinen, kannattanee tosiaan lähteä tuon jälkeen reippaasti hymyillen ja antaa pk:n henkilökunnan ottaa lapsi haltuun. Monesti voidaan vilkuttaa ikkunasta. Ei mene yleensä kauan, kun lapsi lopettaa itkemisen. Ammattilaiset osaavat kiinnittää lapsen huomion toisaalle.

Ja kyllähän se on selvä, että lapsille tulee ikävä välillä päivän aikana. Monesti joku lapsista saattaa sanoa keskellä päivää, että on ikävä. Kovasti myös lapset puhuvat, että kuka tulee hakemaan ja milloin (esim. "mua tullaan hakemaan jo välipalan jälkeen" tai "mua tullaan hakemaan, kun ollaan ulkona"). Minä ainakin sanon kovasti ikävöivälle lapselle, on ihan ok, että välillä on ikävä, sillä oma  äiti/isä on maailman paras. Ja, että kukaan ei jää tänne vaan kaikki haetaan (kun joskus lapset ovat huolissaan, kun kavereita jo haetaan).

Uskomattoman reippaita jo tuon ikäisetkin ovat!

Vierailija
7/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa voi olla monia eri käytäntöjä lapsen viemisen kohdalla. Minä olen ollut sellaisissa pk:ssa töissä, joissa vanhemman vastuulla on lapsen riisuminen ulkovaatteista, tossujen laittaminen ja käsipesu. Sitten sanotaan heipat ja pk:n haltuun. Jos lapsi on itkuinen, kannattanee tosiaan lähteä tuon jälkeen reippaasti hymyillen ja antaa pk:n henkilökunnan ottaa lapsi haltuun. Monesti voidaan vilkuttaa ikkunasta. Ei mene yleensä kauan, kun lapsi lopettaa itkemisen. Ammattilaiset osaavat kiinnittää lapsen huomion toisaalle.

Ja kyllähän se on selvä, että lapsille tulee ikävä välillä päivän aikana. Monesti joku lapsista saattaa sanoa keskellä päivää, että on ikävä. Kovasti myös lapset puhuvat, että kuka tulee hakemaan ja milloin (esim. "mua tullaan hakemaan jo välipalan jälkeen" tai "mua tullaan hakemaan, kun ollaan ulkona"). Minä ainakin sanon kovasti ikävöivälle lapselle, on ihan ok, että välillä on ikävä, sillä oma  äiti/isä on maailman paras. Ja, että kukaan ei jää tänne vaan kaikki haetaan (kun joskus lapset ovat huolissaan, kun kavereita jo haetaan).

Uskomattoman reippaita jo tuon ikäisetkin ovat!

Vierailija
8/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, miten on paras toimia viedessä, varmaan huomaa lapsesta. Meillä yksi on sellainen, että nopeasti lähtemällä tulee itku, mutta jos seurailen tilannetta siihen asti, että löytää kaverin ja saa leikin alkuun, niin vilkuttaa iloisesti heipat. Hänen kanssaan on siis parempi ottaa vientitilanteeseen aikaa, yleisten neuvojen vastaisesti.

Vierailija
9/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sateenvarjorattaat. Saat ne helposti kasaan jos bussiin ei mahdu kokonaisten rattaiden kanssa.  Hyvin olen mahtunut jopa yhdelle penkille lapsi syliin ja rattaat pystyyn jalkojen eteen. Jos kurakelejä ja kuraisia rattaita kammoat, niin laita ulkohousut pk-reissun ajaksi.:)

Vie joku lapsen suosikkipehmolelu sinne mukaan. Pehmolelu yleensä jätetään päiväkotiin.

Vaatteita jätät 1-2 vaatekertaa. Syksyksi parit varasukat, tumput ja pipo. Nimikoi kaikki, myös ulkovaatteet ja kengät. Kuravaatteet ja saappaat voi säilyttää pk:ssa ja jos haluat, osta toiset kotiin. Laittavat likaiset vaatteet pussissa iltapäivällä hakijan mukaan.

Ei siihen lapsen itkuun totu, mutta usko pois, kyllä se huuto loppuu ennenkuin ehdit puhelinta kaivaa kassista ja tekstaamaan pk:lle, että joko Missukka rauhoittui. Tulee ikä, jolloin sä lähdet parkuva tai kiukutteleva lapsi sylissä kotiin kun kavereiden kanssa jäi leikki kesken...;)

Vierailija
10/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tärkeä juttu on olla itse reipas ja iloinen, antaa lapselle sellainen kuva että tykkäät kovasti tädeistä ja luotat heihin. Älä jää yhtään siihen lapsen suruun ja ikävään surkuttelemaan. Anna lapsi vaikka suoraan tädin syliin, jos ei kovasti vastustele. Lapsi vaistoaa jos sinäkin epäröit. Meillä ei toki tarvinnut teeskennelläkään että tykättäisiin tädeistä, toivottavasti ei teilläkään! Äkkiä varmasti opit juuri tuonkin että mikä on paras tapa lähteä, heti vai pikkuhiljaa. Älä kuitenkaan venytä lähtöä jos lapsi itkee, sillä luulee vain että jos itkee tarpeeksi niin äiti ei lähdekään. Meillä tosiaan on nyt noin päin että aina tullaan liian aikaisin hakemaan;)

Hyvin se menee, meillä ainakin aina mennyt paremmin kuin on uskallettu edes toivoa!! Kaikki käytännön ohjeet tosiaan saat päiväkodista.

Vierailija
11/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustumassa kannattaa käydä monena päivänä. Lapsesihan on jo aika iso, koska osaa pukeakin. Luota häneen ja hoitajiin. Meillä itketti erotilanteessa 6 ensimmäistä päivää, ei enää. Joskus on itkuisisa päiviä, mutta ei usein. Kerro myös päiväkodille mahdollisista, relistisista toiveistasi. Lukekaa kirjoja, joissa ollaan päiväkodissa.

Vierailija
12/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain mahdollista, kannattaa olla lapsen mukana päiväkodissa pari ensimmäistä päivää. Opit itsekin tuntemaan hoitajat ja muut lapset sekä päiväkodin rutiinin. Kyllä minuakin jopa aikuisena pelottaisi, jos kylmiltään vietäisiin aivan outoon paikkaan tietämättä ketä siellä on ja mistä on kyse ja mitä siellä tehdään. Päiväkodin pihoissa saa leikkiä silloin, kun ne ovat suljettuina, joten sitäkin kautta voi paikkaan tutustua. Ja sitten kun jättää lapsen hoitajille, pitäisi pystyä olemaan näyttämättä omaa jännitystä tai pelkoa, ettei lapsi aistisi sellaisia, mutta vaikeaahan se on.

Päiväkodista kannattaa kysyä konkreettiset asiat, mutta tässä ainakin muutamia asioita kysyttäväksi:

- jos lapsi käyttää vielä vaippoja, niin niitä pitää tuoda, mutta pitääkö olla tietynlaisia, kuten teippivaippoja?

- onko erikseen ulko- ja sisävaatteet ja tarkoittaako se käytännössä vain housuja?

- pitääkö olla sisätossut vai riittääkö sukat?

- pitääkö tuoda itse ksylitolipastilleja vai miten tuo hoidetaan?

- mitä kaikkia varavaatteita pitää heti näin elokuusta jättää? yksi vaihtokerta pitkähihaisia ja kuravaatteet vai jotain muutakin?

- saako ottaa omia leluja ja kirjoja?

- muista ottaa mukaan lapsen unilelu

Tsemppiä!

Vierailija
13/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varautukaa myös siihen, että lapsi saattaa tulla uuden pöpökannan vuoksi helpommin kipeäksi. Näin kävi meillä, päiväkotia takana viime viikon maanantaista.

Vierailija
14/16 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosiaan totta, että kannattaa varata muutama tutustumispäivä, jolloin olette vaikka muutaman tunnin yhdessä lapsen kanssa. Tämä siis jo ennen varsinaista hoidon aloittamista.

Myös se, että mitä paremmin luotat hoitopaikkaan ja sen tuot esille lapselle, sitä helpompi lapsen on jäädä. Ja tosiaan, yleensä itku loppuu pian, vanhemman hävittyä näkyvistä. jos oikein vaivaa, niin voi soittaa ja kysyä, miten päivä on lähtenyt menemään.

Kannattaa varata muutama kerros vaihtovaatteita, ja tietysti tossut, sekä kuravaatteet. Yleensä päiväkodeissa ulkoillaan joka säällä.

Siihen kannattaa myös varautua, että (ainakin aluksi) lapsi on kovasti kiinni sinussa iltaisin, haluaa huomiota ja hakee sitä mahdollisesti kiukkuilemalla sinulle/ testaamalla rajoja, esim. nukkumaan käymisessä.

Mutta toivotan teille oikein hyvää hoidon aloitusta ja jos jokin mietityttää ole vain rohkeasti yhteydessä päiväkotiinne.

Vierailija
15/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset aloittaneet åäivähoidon kun täyttivät 3 vuotta. hoito lähtu käyntiin tosi hyvin. Olethan muistanut puhua lapselle päiväkodista positiivisena asiana, et joutumisena?

päiväkotiin viedään alushousut, sukkikset, collegehousut / mekko ja paita Varavaatteiksi. Minulla ollut kahdetkin kappaleet niin ei tarvitse heti muistaa tuoda uusia jos edelliset likaantuu. Vinkkinä vie seuraavaa kokoa mitä lapsi nyt käyttää. Ei jää käyttämättömänä liian pieneksi, mutta ei taas ole liian isojakaan tarvittaessa. Lisäksi sinne viedään kuravaateet eli kumisaappaat, sadetakki ja kurahousut sekä kurarukkasia. Muistavaippapaketti josvielä käyttää niitä.

Me ei varmaan voida tietää kannattaako sinun mennä bussilla vai kävellen?

Vierailija
16/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 14:36"]

Meillä menee niin, että minä vien ja haen julkisilla ja mies autolla. Meillä on kävelymatkaa kyllä jonkin verran päivähoitoon bussipysäkiltä, joten ehkä sitten kannattaa ottaa ne kärryt. Huolettaa vaan se, että jos ei mahdukaan bussiin :D kaikkea sitä stressaa ;)

Lapsi osaa onneksi melkein kaiken pukea itse päälle, jossain tarvitsee apua (kuten joskus sukissa tai sukkahousuissa) sekä hanskat yms. Syödäkin hän osaa itse eikä tarvitse siinä apuja!

Huolettaa myös tuo itkemään jääminen.. Pitäisikö mieluummin tiputtaa lapsi nopsaan päiväkotiin ja lähteä pois vai jättää aikaa siihen viemiseen? Että rauhassa ottaa vaatteet pois, tossut jalkaan ja sitten halit, pusut ja heipat? Toisaalta voisin kuvitella, että jos meidän lapsen kanssa pitkittää lähtöä, niin siitä vasta se huuto tulee.. no, kai senkin huomaa sitten hoidon alkaessa.

Meilllä lapsi joutuu heti alusta olla hoidossa n.7h/vrk, kun molemmilla on pitkiä päiviä :( Pk-seudulla on vielä niin, että lasta ei saa jättää päivähoitoon yksin, jos ei ole maksanut hoitokuukaudesta. Meillä kun alkaa hoito vasta syyskuussa, niin nyt ollaan oltu lapsen kanssa kahdestaan muutamia kertoja päivähoitoon tutustumassa. Pakko sen on kai riittää? Kun ei lasta sinne voi yksinkään jätttää, enkä halua lapselle sellaista mielikuvaa, että siellä ollaan yhdessä äidin kanssa...

ap

[/quote]

tuon just sitä kun vanhemmat ei ajattele etukäteen. Hakemukseen hoidon voi laitttaa alkamaan esim. viikkoa ennen kuin työt, joo ei saa siltä ajalta kotihoidontukea, mutta lapsi saa rauhassa harjoitella päiväkodissa olemista lyhyillä hoitopäivillä.