Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teette tyrnistä? Kannattaako syödä sitä? Onko pahaa?

Vierailija
29.08.2013 |

Kaveri sanoi että sillä on tyrnejä ja saisin niitä. Mutta mitä niillä tehdään? Onko ne pahoja? En ole koskaan maistanut!!! Voiko pakastaa? Syökö lapset tyrnejä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkullisia marjoja ja todellisia vitamiinipommeja. Kannattaa ehdottomasti käyttää jos saa. Olen käyttänyt kiisseleissä, marjapuuroissa ja leivonnaisissa, sopii mainiosti suklaakakkuun.

Vierailija
2/8 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, täytyy sitten maistaa rohkeasti!

ap :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrni on todella voimakas marja. Eli jos lapset menevät suoraan puskasta syömään, niin todennäköinen reaktio on YÄÄÄKKK - jos eivät sitten tykkää happamasta. Tyrnimehun sekoitussuhde on n. 1:10 - 1:15 omasta mausta ja tyrnimehun voimakkuudesta riippuen. Tulee mahdottoman hyvää soppaa, kiiisseliä, mehua, loistavaa marjarahkoihin ym. Itse teen sopan aina niin, että teen vesisopan ja lisää tyrnimehun vasta valmiiseen soppaan --> en halua keittämällä tuhota tyrnin valtavaa C-vitamiinimäärää.

Huomioi se, että oikeastaan kaikista paras tyrnin osa on sen sisältämä tyrniöljy, joka on tyrnin siemenien sisällä - älä heitä niitä pois. Minä tapaan tehdä niin, että esim. tehosauvalla/sekoittimella jauhan marjat ja siivilöin mehun erilleen. Puhtaasta tyrnimehusta teen pääasiallisesti soppaa ja siivilään jäävät kuoret ja siemenet (joista valtaosa on mennyt tehosekoittimimessa rikki) käytän esim. sämpylätaikinaan, lihapullataikinan sekaan tms.

Jos siemen ei ole yhtään rikki vatsalaukkuun päätyessää, se tulee ehjänä läpi ja hyvät öljyt jäävät hyödyntämättä.

Vierailija
4/8 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee tyrnistä nenäverenvuotoa. Olen kokeillut marjana, mehuna, soseena, kapseleina. Jos olen kahtena päivänä syönyt tyrniä, kolmantena alkaa yhtäkkiä vaan nenä valua verta. Mies on kieltänyt multa tyrnit.

Vierailija
5/8 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan jäisinä ei ole niin pahoja kuin tuoreena/sulana. Ne on tuoreena oikeasti pahoja. :D

Olen tehnyt hilloa ja kiisseliä, niissä menee ihan hyvin. Ei mikään mun suosikki maku kyllä, mutta on niin terveellinen, että yritän silti aina vähän syödä.

Vierailija
6/8 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on terveellistä. Kannattaa syödä vaikka maistuu pahalta. Kuten puolukka!

Vierailija
7/8 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasvoi mökillä tyrnipensaita. Äiti teki tyrnimarjoista ensin mehua, josta sitten keitti mannaryynien kanssa vispipuuroa. Se oli hyvää (herttainen lapsuusmuisto). :)

Vierailija
8/8 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin pihaani pari tyrniä. Voiko niitä istuttaa nyt maaliskuussa? Tuleeko satoa vielä tänä vuonna vai vasta seuraavana?