Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen! Keneltä koet ulkonäköpaineittesi tulevan ja mitä asialle voisi tehdä?

Vierailija
19.08.2020 |

Mikään epämääräinen "yhteiskunta" tai "media" ei riitä vastaukseksi, haluan tarkempaa tietoa. Koetko suomalaisten miesten painostavan sinua näyttämään tietynlaiselta, vertailetko itseäsi mainosten naisiin tai somejulkkiksiin? Vai kilpailetko kauneudesta IRL naisten, kuten kavereidesi kanssa?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paineet laittautua ja meikata jne varmaan muita naisilta, mutta paine olla superhoikka ja timmi tulee miehiltä, joille normaalipainon ylärajoilla oleva on jo läski

Vierailija
2/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46 vuotias ja en koe yhtään mistään mitään paineita mihinkään. Paineiden kokeminen on vain huonolla itsetunnolla varustettujen naisten juttu, ei muiden.

Olen ollut aina mitä olen ja mikään tai kukaan ei ole määritellyt minua ja ulkonäköäni. Ihan itse päätän minkälainen olen ja se riittää muille. Se on riittänyt tähän asti kaikille ja saa riittää tästä eteenpäinkin. Ystäväni ovat täsmälleen samanlaisia ja myös teinini ovat tajunneet asian jo kauan sitten.

En todellakaan vertaile itseäni muihin ihmisiin tai ties mihin mainoskuviin, en edes huomaa sellaisia, vaan hyväksyn jokaisen ihmisen ihmisenä ja omana persoonana. Teen työtä vanhusten kanssa ja heiltä oppii kaikenlaisia oikeasti viisaita asioita, ei mitään turhuuksia ja hömpötyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paineet laittautua ja meikata jne varmaan muita naisilta, mutta paine olla superhoikka ja timmi tulee miehiltä, joille normaalipainon ylärajoilla oleva on jo läski

Höpsistä. Hanki itsetunto.

Vierailija
4/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole moneen vuoteen ollut mitään paineita. Ehkä 20v mutta silloinkin sain miesten huomiota (jos joku av-mittari se) ihan hyvin vaikka olikin rillit ja kaamea avopurenta. Ihmettelen tätä hölinää, että hävettää mennä rannalle jne. No, pukekaa istuva uimapuku ja menkää. Ei siellä ihme naruissa tarvi keekoilla. Ja toisekseen: ketä kiinnostaa kytätä jonkun tukevan kuntosalitreeniä? Kertoo enemmän kyttääjän oman elämän köyhyydestä moinen.

Vierailija
5/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mutta kiinnostaisi tietää että mitä sitten vaikka naisihanne olisi jotain? Mikä on se pakkomielteinen tarve pyrkiä täyttämään se? Onko kyse jostain voimakkaasta pelosta että jos ei täytä ihanteita ei pääse parittelemaan ja jatkamaan sukua?

Vierailija
6/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe jatkuvaa ulkonäköpainetta, vaan se on pikemminkin ollut ajoittaista epävarmuutta tietyissä tilanteissa, etenkin teini-iässä.

En ole kovin kilpailuhenkinen enkä koskaan koulussa kokenut olevani missään kauneuskilpailussa muiden tyttöjen kanssa, mutta muistan halunneeni ns. tunnustusta sille omalle kehittyvälle naiseudelleni.

Siihen aikaan Kampin rullaportaiden seinillä oli isot mainoskuvat Sloggi-alushousuista ja mallina keikkui Kylie Minogue. Tietysti pojat tuijottelivat tätä sloggipyllyä porukalla, mutta erityinen kolaus se oli itsetunnolleni, kun oma ihastuskaan ei saanut siitä silmiään irti. Nykyään tuo muisto hymyilyttää, mutta silloin se tuntui murskaavan osan tyytyväisyydestä omaan kehooni ja mietin vielä seurustelun alussa, että toivookohan hän minulla olevan sellainen lättäpylly kuin Kyliellä.

Muutoin en koe mitään erityisiä paineita. Tykkään esim. hiusteni luonnollisesta väristä ja minusta on mukava meikata silloin tällöin.

Vierailija
7/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinulle tulee oletus, että kaikilla naisilla olisi ulkonäköpaineita tai että kilpailisimme kauneudesta?

Vierailija
8/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse asetan itselleni paineita pysyä urheilullisena. Se on minulle itselleni ollut aina tärkeää. Harrastan tavoitteellisesti erästä lajia ja toimiva kroppa on siinä tärkeä.

Äidiltä taas on tullut tarve siistiytyä ihmisten ilmoille: pukeutua asianmukaisesti, olla puhdas ja huoliteltu ja kammata hiukset. Tämä on niitä kotoa opittuja juttuja enkä koe että siitä olisi minulle mitään haittaa tai vaivaa. Nautin itsekin olostani kun näytän mukavalta.

Vierailija
9/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna on kyllä saanut kokea ulkonäköpaineita miehiltä. Esim erilaiset deittisovellukset suosivat kauniita, siroja, hoikkia ja naiselliset muodot omaavaa pitkätukkaista, naisellista naista.

Johan tällä palstalla saa lukea miesten kommentteja että etsivät parisuhteeseen yllämainittuja naisia, ja rumemmat kelpuutetaan ns runk*kualustaksi.

Sinkkumarkkinat ovat hyvin pinnallinen paikka!

Ei ihme, että sinkulle, joka kaipaa parisuhdetta, kasaantuu ulkonäköpaineita! Eri asia olisi, jos olisi uskollisessa ja rakastavassa parisuhteessa tai omasta valinnasta sinkku.

Vierailija
10/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instgramin poistaminen auttoi kummasti. Vertasin itseäni ihmisiin ja tunsin huonommuutta, vaikka tiedän heidät oikeasta elämästä enkä haluaisi olla heidän kaltaisensa. Olin siis kateellinen vain feikkielämille.

Vierailija
11/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolta: aina puhtaat alusvaatteet, kun ei koskaan tiedä, milloin joutuu äkillisesti sairaalaan.

Äidiltä: kunnon työllä (puunkanto, siivous, pihanhoito) hankitus lihakset; kuntosalit herraskaista hupatusta.

Vierailija
12/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne perustuvat koko elämän aikana sisäistettyihin, (naisen) ulkonäköä koskeviin vaatimuksiin, joita eri puolilla esitellään. Varmasti niitä voisi ehkäistä sillä, että annettaisiin enemmän kehorauhaa.

Vierailija
13/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe kenenkään antavan mitään paineita, mutta myönnän olevani turhamainen. Minusta on ihanaa tälläytyä ja minusta tuntuu hyvältä kun joku tykkää näkemästään. Olen tykännyt kauniista vaatteista ja kampauksista jo ihan ala-asteelta lähtien, kyse on siis itseni koristelusta eikä niinkään seksipainotteisesta huomionhausta.

Vierailija
14/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinulle tulee oletus, että kaikilla naisilla olisi ulkonäköpaineita tai että kilpailisimme kauneudesta?

En väittänyt niitä olevan kaikilla naisilla, mutta oletan ulkonäköpaineiden olevan yleisempiä ja vakavampia kuin ennen, koska niistä nykyään puhutaan usein ja vakavaan sävyyn.

Ap

Vierailija
15/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itseltä, inhottaa ylipainoni. Kuvat itsestäni suorastaan järkyttää. Kukaan ei ole koskaan huomauttanut painostani. Olen ensimmäistä kertaa ylipainoinen, nyt 65-vuotiaana.

Masennus iski kun jäin eläkkeelle, tässä nyt rämmin, en saa tehtyä mitään. Asiat on hirmu hyvin, on kaunis koti, sain yllättäen lapsenlapsiakin (luulin etten saa, mutta toinen lapsistani yllätti, ja nyt on kaksi, en tiedä mitään niin rakasta kuin nuo pojut), rahasta ei ole puutetta, elän yksin, mutta omasta halusta. Ja päivät vaan lipuu käsistä.

Osaisiko joku neuvoa miten pääsen apatiasta irti ilman lääkkeitä? Kiitos jo etukäteen.

Vierailija
16/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne nimenomaan muilta naisilta, mediasta ja yhteiskunnasta tulee. Ei minulle ainakaan kukaan tietty ihminen käy kertomassa, miltä minun pitäisi näyttää ollakseni menestynyt, suosittu, ihailtu, haluttava ja tullakseni kaikin puolin hyväksytyksi, enkä minä myöskään vertaa itseäni kehenkään tiettyyn henkilöön. Kyllä se on nimenomaan se kokonaiskuva mikä niitä paineita aiheuttaa, ja yleisesti tämä kilpailuasetelma kaikessa mahdollisesta.

Sitten kun niitä omia tavoitteita on saavuttanut ja on ystäviä, hyvä ura, mies, ehkä lapsia jne. niin paine ei ole enää niin kova, koska selvästikin se oma ulkonäkö on riittävä, ja muita ominaisuuksia alkaa arvostaa enemmän.

Vierailija
17/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väittänyt niitä olevan kaikilla naisilla, mutta oletan ulkonäköpaineiden olevan yleisempiä ja vakavampia kuin ennen, koska niistä nykyään puhutaan usein ja vakavaan sävyyn.

Ap

Some ja sen muokatut kuvat on suurin tekijä ulkonäköpaineisiin.

Vierailija
18/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisiltani. Äiti, tädit, mummot ovat kaikki ikilaihduttajia, jotka ihailevat into piukeena jotain laihoja sirosti ja elegantisti liikahtelevia ballerinoja, ja minut on ehdollistettu samaan pienestä pitäen. Vanhempana olen tajunnut alkaa pyrkiä irti tästä ja kasvattaa itsetuntoani niin etten jatkuvasti murehdi sitä miten kasvoni tai kroppani eivät ole tarpeeksi sievät ja sirot, eikä ole pakko pyrkiä pysymään alipainoisena.

Vierailija
19/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä tälläkin ketjuja jotka elävät pisimpään. Mitäpä niissä tehdään? Haukutaan julmasti ihmisiä, naisia aina.

Kyllä nainen on naiselle susi. Edelleen.

Vierailija
20/41 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä ulkonäköpaine?

Ei ole tullut miltään taholta.