Liikunnan aloittaminen ja laihdutuksen hidastuminen. Onko normaalia?
Uusi elämä alkoi heinäkuussa. Ylipainoa on paljon (35kg) ja aluksi paino putosi n. 1kg viikossa (sen jälkeen kun nesteet olivat lähteneet, eli ekan viikon huiman pudotuksen jälkeen vauhti tasaantui).
Nyt olen aloittanut liikunnan ihan nollasta ja olen käynyt viimeisen 3 viikon aikana salilla ja spinningissä 3-4 kertaa viikossa. Olen jaksanut hyvin ja kropan väsyminen on korjaantunut levolla, mutta painon lasku on lähes pysähtynyt. En syö enempää kuin ennen liikunnan aloittamista. Syön tavallista, terveellistä sekaruokaa, en karppaa enkä pelkää rasvoja, mutta syön huomattavasti entistä elämää pienempiä annoksia säännöllisemmin ja olen jättänyt herkut ihan minimiin.
Koska ylipainoa on vielä paaaaljon, en ole laskenut kaloreita kovinkaan tarkasti, mutta keskimäärin n. 1500-1800 välillä pyöritään. Liikunnan aloittaessani mittasin itseni ja mittauksen voisi kohta uusia - toivottavasti senttejä olisi sentään lähtenyt. Olo on virkeä ja huomaan, että vaatteista on tullut väljempiä, joten jotain tapahtuu enkä ole luovuttamassa ja palaamassa entisiin tapoihin. Tuo painon laskun stoppaaminen vain ihmetyttää, voiko se olla kropan alkujärkytystä liikunnasta?
Kommentit (6)
Niinhän se kroppa tekee että alkaa käydä säästöliekillä kun alkaa kuluttaa enemmän. Nyt olet kuluttanut syödyt kalorit normaalissa kulutuksessa. Kun lisäsit liikuntaa kuluu ylimääräistä jo sen kulutetun lisäksi.
Lihakset painavat suhteessa enemmän kuin läski. Pitkällä aikavälillä niistä on kuitenkin hyötyä vaa'an lukemia tuijottaessakin, koska lihakset lisäävät energiankulutusta. Liikunta myös aiheuttaa nesteen kertymistä lihaksiin, etenkin aluksi. Laihduttaminen itsessään tuhoaa myös lihaksia ja sitä enemmän, mitä nopeammin laihdutat ja mitä vähemmän syöt. Hitaampi laihdutustahti ja enemmän liikuntaa -> parempi kehonkoostumus ja pysyvämpi painonpudotus.
Säästöliekistä googlaa Patrik Borgin artikkeli.
Ap pääsi vasta nyt takaisin palstalle ja kiittää vastauksista!
Säästöliekkiin en usko (ainakaan niin isoon säästöliekkiin, että se jotenkin vaikuttaisi painonpudotukseen), sillä syön sen verran kaloreita. Tämän projektin aikana on ollut yksi päivä jolloin kalorit on menneet selkeästi yli ja pari muutak jolloin mennään varmaan aika lailla kulutuksen mukaisissa määrissä.
Samalla kaavalla jatkan. Jos kuukauden, parin kuluttua ei paino ole laskenut, alan huolestua. Vaatteissa tosiaan huomaa, että jotain on tapahtunut enkä aio luovuttaa nyt kun olen päässyt hyvään vauhtiin!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 11:05"]
Uusi elämä alkoi heinäkuussa. Ylipainoa on paljon (35kg) ja aluksi paino putosi n. 1kg viikossa (sen jälkeen kun nesteet olivat lähteneet, eli ekan viikon huiman pudotuksen jälkeen vauhti tasaantui).
Nyt olen aloittanut liikunnan ihan nollasta ja olen käynyt viimeisen 3 viikon aikana salilla ja spinningissä 3-4 kertaa viikossa. Olen jaksanut hyvin ja kropan väsyminen on korjaantunut levolla, mutta painon lasku on lähes pysähtynyt. En syö enempää kuin ennen liikunnan aloittamista. Syön tavallista, terveellistä sekaruokaa, en karppaa enkä pelkää rasvoja, mutta syön huomattavasti entistä elämää pienempiä annoksia säännöllisemmin ja olen jättänyt herkut ihan minimiin.
Koska ylipainoa on vielä paaaaljon, en ole laskenut kaloreita kovinkaan tarkasti, mutta keskimäärin n. 1500-1800 välillä pyöritään. Liikunnan aloittaessani mittasin itseni ja mittauksen voisi kohta uusia - toivottavasti senttejä olisi sentään lähtenyt. Olo on virkeä ja huomaan, että vaatteista on tullut väljempiä, joten jotain tapahtuu enkä ole luovuttamassa ja palaamassa entisiin tapoihin. Tuo painon laskun stoppaaminen vain ihmetyttää, voiko se olla kropan alkujärkytystä liikunnasta?
[/quote]
epäilen säästöliekkiä, aika pienillä kaloreilla olet mennyt. Pidä mässäilypäivä välillä eli syö yli kulutuksen. Siitä taas pitäisi lähteä käyntiin.
Tuskin on säästöliekistä kyse tässä tapauksessa.
KÄy myös niin, että kun aloittaa liikunnan niin aluksi lihakset keräävät nestettä kun järkyttyvät :)
En tiedä mistä johtuu, mutta hyvin yleisestä ilmiöstä on kyse. Älä luovuta, usko olevasi menossa oikeaan suuntaan kun vaatteet tuntuvat väljemmiltä. Muutenkin saattaa tulla aikoja jolloin paino jää junnaamaan, mutta älä anna periksi.
Tsemppiä elämäntapamuutokseesi, hienoa että olet päässyt hyvään alkuun. Liikunnan ja terveellisen ruoan tuoma hyvä olo on lopulta paljon palkitsevampaa kun se, että vaaka näyttää pari kiloa vähemmän, mutta olo on vetämätön. Kyllä se viisarikin taas heilahtaa alaspäin kunhan vaan jaksat jatkaa hyvällä mielellä. Onnea projektillesi!