Koulu muutettava poikia inspiroivaksi
Nykykoulu on tehty tytöille. Opetellaan kieliä ja kirjoittamaan suomeksi esitelmiä ja opetellaan historiaa biologiaa yhteiskuntaoppia kemiaa jne. Nämä ovat enemmän tytöille sopivia ja tytöt pärjäävät näissä aineissa poikia paremmin. Pojat syrjäytyvät. Kolmen pojan äitinä tiedän miten ikävä heistä oli taas mennä oppimaan suoneJa kieliä ja historiaa. EVVK.
POIKIAMME kiinnostaa tietokonepelit ja pelien teko ja moottoriurheilu. Nopeus. Sota leikit. Urheilu ja ennätykset. Jääkiekko.
Koulu tulee muuttaa pojille. Ei miltään akkojen aineita vaanmiehekästä tietokonepeliä ja autoilua ja urheilua. Silloin koulu kiinnostaa.
Kommentit (20)
No kolmen pojan isänä kaipaisin kuria kouluun. Nyky meininki ei vain toimi. Lahjakkaatkin pojat syrjäytyvät ja alisuorittavat. Tuskin tämä on tavoite. Liikuntaa saisi olla enemmän, myös ravinto-oppia kaikille. Ihmiset pulskistuu.
Ennen vanhaan pojat pärjäsivät koulussa. Silloin, kun koulussa vielä annettiin perinteistä opetusta, jossa istutaan pulpetissa selkä suorana ja turpa kiinni. Opettaja opettaa, oppilaat kuuntelee, kuri ja järjestys vallitsee. Monilla pojilla (eikä kaikilla tytöilläkään) itsekuri ei riitä nykytyyliseen opetukseen, jossa oppilas on itse vastuussa omista tekemisistään ja opettaja vain taustalta seuraa ja ohjailee ja jossa opetusmetodina ovat ryhmätyöt ja monialaiset ilmiöt (jotka kaikki käsittelevät ilmastonmuutosta) ja jossa yleinen hälinä, pölinä ja liikkuminen luokassa on sallittua.
Tässä oli nyt liikaa. Jos oisit ottanut vähän vähemmän ehdottomuutta ja lisännyt jotain tyyliin: ”Toki tytöillekin on hyvä olla heidän aineitaan, mutta..” olisi voinut mennä paremmin läpi. Myös akka-sana syö uskottavuutta. Aiheena kuitenkin ok!
Ensi kerralla sitten mietit tarkemmin, etkä vedä ns. överiksi. Mukavaa maanantain jatkoa!
T. Kaija-ope
Kumma miten maailmanhistoriassa on miehiä kiinnostanut kielet, tieteet ja taiteet. Olisi moni historian suurmies (E. A. Poe, Da Vinci, Darwin, Mozart...)jäänyt realisoitumatta jos miehiä sisäänrakennetusti kiinnostaisi ainoastaan nuo mainitsemasi asiat. Olisiko ympäristön vaikutuksella ja huonolla kasvatuksella mitään tekemistä sen kanssa, ettei poikia enää sivistys paljon kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
No kolmen pojan isänä kaipaisin kuria kouluun. Nyky meininki ei vain toimi. Lahjakkaatkin pojat syrjäytyvät ja alisuorittavat. Tuskin tämä on tavoite. Liikuntaa saisi olla enemmän, myös ravinto-oppia kaikille. Ihmiset pulskistuu.
Oppilailta, niin pojilta kuin tytöiltäkin, pitäisi vaatia enemmän. Pitäisi vaatia olemaan hiljaa, vaatia tekemään läksyt, vaatia harjoittelemaan vaikeita asioita. Nykyinen peruskoulu on kamalaa lepsuilua. Usein pojilla huomio kiinnittyy muihin juttuihin ja mennään kuolutyön kanssa siitä missä aita on matalin. Tytöillä tyypillisemmin on sisäinen tarve totella ja suorittaa ja siksi menestyvät koulussa paremmin.
t. kolmen peruskouluikäisen äiti
KOULU ON TEHTY POJILLE!
KOULUSSA KAIKKI TEHDÄÄN POIKIEN EHDOILLA! KOULUSSA EI OLE MITÄÄN TYTÖILLE! KAIKKI KIRJAT JOITA KOULUSSA LUETAAN YMS. KERTOVAT VAIN POJISTA!
KOULUUN ON TUOTAVA MYÖS TYTTÖJÄ KIINNOSTAVIA ASIOITA!
Vierailija kirjoitti:
No kolmen pojan isänä kaipaisin kuria kouluun. Nyky meininki ei vain toimi. Lahjakkaatkin pojat syrjäytyvät ja alisuorittavat. Tuskin tämä on tavoite. Liikuntaa saisi olla enemmän, myös ravinto-oppia kaikille. Ihmiset pulskistuu.
Pitäisi ottaa käyttöön poikakoulut ja tyttökoulut. Näin kummankin sukupuolen erilaiset ominaisuudet voitaisiin ottaa paremmin huomioon opetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan pojat pärjäsivät koulussa. Silloin, kun koulussa vielä annettiin perinteistä opetusta, jossa istutaan pulpetissa selkä suorana ja turpa kiinni. Opettaja opettaa, oppilaat kuuntelee, kuri ja järjestys vallitsee. Monilla pojilla (eikä kaikilla tytöilläkään) itsekuri ei riitä nykytyyliseen opetukseen, jossa oppilas on itse vastuussa omista tekemisistään ja opettaja vain taustalta seuraa ja ohjailee ja jossa opetusmetodina ovat ryhmätyöt ja monialaiset ilmiöt (jotka kaikki käsittelevät ilmastonmuutosta) ja jossa yleinen hälinä, pölinä ja liikkuminen luokassa on sallittua.
Tämä on tosi. Pojille sopii hyvin kuri ja opettaja, jolla on auktoriteettia. Pääosa opettajista valitettavasti on itse niitä entisiä kympin tyttöjä, jotka eivät osaa samaistua poikiin, vaan kympin tyttöihin. Virossa on kouluissa edelleen kuria ja pojat pärjäävät siellä paremmin kuin Suomessa. Meillä poikien ja tyttöjen välinen ero Pisa-tutkimuksen pisteissä on OECD-maiden suurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kolmen pojan isänä kaipaisin kuria kouluun. Nyky meininki ei vain toimi. Lahjakkaatkin pojat syrjäytyvät ja alisuorittavat. Tuskin tämä on tavoite. Liikuntaa saisi olla enemmän, myös ravinto-oppia kaikille. Ihmiset pulskistuu.
Pitäisi ottaa käyttöön poikakoulut ja tyttökoulut. Näin kummankin sukupuolen erilaiset ominaisuudet voitaisiin ottaa paremmin huomioon opetuksessa.
Olet oikeassa. Tutkitusti varsinkin tyttöjen koulumenestys on tyttökouluissa parempaa kuin sekakouluissa. Tyttökoulun käyneet naiset menestyvät myös työelämässä paremmin. Sekakouluissa tytöt oppivat jo lapsina että vain pojat ovat tärkeitä.
Poikien äideille voisi opettaa yhdyssanoja.
Höpö höpö.
Poikien vanhempien pitää skarpata ja kasvattaa pojista yhteiskuntakelpoisia.
Monia poikia motivoi kilpailu. Hyvät arvosanat pitäisi saada muuttumaan poikien silmissä tavoittelemisen arvoisiksi "voitoiksi". Ongelma on siis kouluihn pesitynyt poikakultuuri jossa koulussa pärjääminen on nörttiä ja tyhmää.
Oma poikani sattui harvinaiselle luokalle yläasteella jossa oli jotenkin tullut monien luokan poikien kesken kisaa siitä kuka saa parhaat numerot. Kirittivät siinä samalla toisiaan ja lopulta ysillä luokan poikien yleinen taso oli paljon korkeampi kuin luokan tyttöjen joka siis todella harvinaista. Oma poikanikin sai yli ysin keskiarvon vaikka on suoraan sanoen älyltään enemmänkin "kasin poika". Jollain toisella luokalla olisi voinut saada lähinnä seiskoja.
Jos lukion sukupuolikiintiöt olisivat 60% poikia ja 40% tyttöjä, niin meillä olisi massiiviset toimenpiteet tyttöjen lukiokiinnostuksen lisäämiseksi, mutta kun pojat ovat vähemmistönä, niin ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lukion sukupuolikiintiöt olisivat 60% poikia ja 40% tyttöjä, niin meillä olisi massiiviset toimenpiteet tyttöjen lukiokiinnostuksen lisäämiseksi, mutta kun pojat ovat vähemmistönä, niin ketään ei kiinnosta.
Tiedätkö mitä kiintiö tarkoittaa?
"Kuta koulu kovempi, sitä oppi selkeämpi."
Poikia varten pitäisi perustaa vanhan ajan tyyppisiä kouluja, joissa jämerät miesopettajat todellakin vaativat opetetun asian omaksumista ja kuri pidetään tiukasti karttakepin ja karsserin voimalla. Koska sillä tavalla pojat ovat aina oppineet. Nykymuotoinen lässytyskoulu kun ei sovi valtaosalle pojista.
Vierailija kirjoitti:
"Kuta koulu kovempi, sitä oppi selkeämpi."
Poikia varten pitäisi perustaa vanhan ajan tyyppisiä kouluja, joissa jämerät miesopettajat todellakin vaativat opetetun asian omaksumista ja kuri pidetään tiukasti karttakepin ja karsserin voimalla. Koska sillä tavalla pojat ovat aina oppineet. Nykymuotoinen lässytyskoulu kun ei sovi valtaosalle pojista.
Samaa mieltä. Nykyiset kasvatustieteilijät ja opetuksesta päättävät virkamiehet ovat etääntyneitä koulun ja kasvatuksen arjesta.
Rajansa tietenkin kurillakin, hyvä ettei enää sallita sadistisia opettajia.
Pitäisikö koulussa ohjata tyttöjä juttelemaan myös niille kilteimmille pojille? :(
Eikö me keväällä sovittu, että etäopetus on kaikkein paras malli?
OIkeasti, älä viitsi. Tarpeeksi tätä vastakkainasettelua on jo muutenkin. Terkuin oikeasti kolmen pojan äiti, joille luonnontieteet ja reaaliaineet ovat erittäin mielenkiintoisia ja motivoivia aineita koulussa. Kielistäkin englanti ja espanja.