Miten monta mansikkakasvia istuttaa että saa pakastettavaakin mansikoista?
miten monta mansikkakasvia kannattaa istuttaa, että niistä tulee niin paljon mansikoita, että saa pakastaakin mansikkaa talvea varten? en jaksa enää ostaa noita 5e/kilo mansikoita pakastettavaksi! haluan istuttaa omia. mitä muuta vihannesta tai hedelmää voi pakastaa?
ja miten pitkiä niiden rivien kannattaa olla?
Kommentit (5)
2 jatkaa vielä. Kannattaa istuttaa useamman eri lajikkeen taimia, niin satokausi on pitempi (eri lajikkeet kypsyvät eri aikaan).
Se riippuu ihan siitä paljonko syötte heti suihinne, ja paljonko sitä pakastettavaa pitää olla. Mulla on kymmenen taimea, ja luulen että kun ne tuosta pikkuisen kasvaa siitä tulee runsaasti syömämarjat, jos laittaisin pakkaseen, kokeilisin laittaa toiset kymmenen. Minä tein mansikoille istutuslaatikon, sinne kaksi kohoriviä, musta mansikkamuovi päälle, siihen reikä jokaista taimea varten, ja siinä ovat hyvin kasvaneet, nyt on tullut jo paljon rönsyjä, niistä saisi uusia taimia jos haluaisi, pitää tänään muistaa käydä nyppimässä ne pois. Ne taimet voi istuttaa n. 25cm päähän toisistaan siihen riviin, toki voi jättää enemmänkin tilaa niin on helpompi sitten kerätä mansikoita.
Kaikkia marjoja voi pakastaa, herkoita, vadelmia, ja muita vähän erikoisempia mitä nyt on tullut. Itse ajattelin laittaa karhunvatukkaa ja vielä toisenkin vihreän herukan, yksi on, ja marjat oli tosi hyviä. Pensasmustikkaakin olisi kiva kokeilla.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 16:12"]
Meillä on 60 kasvia. Tuosta määrästä ei vielä pahemmin tule pakastettavaa, vaan kaikki syödään saman tien. Joskus tosin saattaa samanaikaisesti kypsyä niin paljon marjoa, että litra tai kaksi menee pakastimeen. Jos kunnolla haluaa pakastettavaa, niin taimia pitäisi olla vähintään kaksinkertainen määrä (meillä ei ole siihen tilaa).
Kysymystäsi rivien pituudesta en ymmärrä ollenkaan. Se riippuu tietenkin siitä, millainen tila mansikkamaalle on käytössä. Yleensä taimille suositellaan 30-40 cm:n välejä. Tällaisia rivejä voi hyvin olla kaksi rinnakkain 40 cm:n välein. Sitten kannattaa jättää suurempi väli seuraavaan rivipariin, niin poimiminen ja mansikkamaan hoitaminen on helpompaa.
[/quote]
Tuo on kyllä kauhean iso määrä, mulla oli entisessä pihassa neljä kasvia, ja niistä tuli puolen litran mitta täyteen parhaimpina päivinä, ja se kyllä riitti meidän perheelle, toki riippuu perheen koosta.
Mulla on 10 taimea pihassa ja vaikka satoa tuli hyvin, ei siitä riittänyt pakastimeen asti. Kaikki syötiin heti tuoreena.
Meillä on 60 kasvia. Tuosta määrästä ei vielä pahemmin tule pakastettavaa, vaan kaikki syödään saman tien. Joskus tosin saattaa samanaikaisesti kypsyä niin paljon marjoa, että litra tai kaksi menee pakastimeen. Jos kunnolla haluaa pakastettavaa, niin taimia pitäisi olla vähintään kaksinkertainen määrä (meillä ei ole siihen tilaa).
Kysymystäsi rivien pituudesta en ymmärrä ollenkaan. Se riippuu tietenkin siitä, millainen tila mansikkamaalle on käytössä. Yleensä taimille suositellaan 30-40 cm:n välejä. Tällaisia rivejä voi hyvin olla kaksi rinnakkain 40 cm:n välein. Sitten kannattaa jättää suurempi väli seuraavaan rivipariin, niin poimiminen ja mansikkamaan hoitaminen on helpompaa.