Vähentääkö burana menkkavuotoa?
Oon 14v tyttö ja mul on ny koht 2 vuotta ollu tosi runsaat menkat et niinku 2 ja 3 päivinä pitää sidettä vaihtaa 1-2h välein. Jos vaikka makaan sängyllä 30min nii sit ku nousee nii tulee kunno vesiputous. En lääkärissä haluis käyä mut kuulin juttuu et ku ottaa 3 ekana päivänä särkylääkkeen nii kuulemma vähentäis vuotoo, mietiskelin et mahtaisko toimia?
Kommentit (11)
esimerkiksi ibuprofeeni 400 mg neljästi vuorokaudessa runsaan vuodon aikana, vähentää vuotoa noin 20 % ja samalla helpottaa kuukautiskipuja
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Kiitos, tää tieto tulee tarpeeseen.
Kyllä vähentää. Mulla saattaa ihan pienikin määrä ibuprofeenia vähentää vuotoa. Esim. se, että otan 3 kertaa vuorokaudessa puoliskan 400 mg:n tabletista.
Oman kokemuksen mukaan burana auttaa kyllä jonkun verran. Minkälainen kouluterkkari teillä on? Olis tosi hyvä käydä siellä juttelemassa, jos runsaat vuodot jatkuu. Mulla on ollut oikeastaan aina tosi runsaat menkat ja oon kärsinyt niistä johtuen raudanpuuteanemiasta muutamaan otteeseen.
Muakin hävetti nuorena runsaat menkat, enkä olis varmaan kehdannut puhua koko aiheesta kenenkään lääkärin tms. kanssa. Nyt toivon, että olisin kehdannut! Ja tajuan myös, että kaikilla naisilla on menkat eli tyyliin puolella maailman kaikista ihmistä. Nykyään ajattelen menkoista silleen, että jos mulla olis vaikka jalassa iso haava, joka vuotais hulluna verta, niin siitä mentäis lääkäriin saamaan apua. Niin miksi sitten, jos "takapuoli" :D vuotaa kerran kuussa ihan hulluna, ei mentäis vaikka just terkkarille pyytämään apua?
Vähäks oot muuten fiksu, kun tajusit laittaa tänne palstalle ton kysymyksen - hyvä sinä!
Kyllä vähentää. Jos puhut asiasta terkkarille, niin hän tyrkyttää pillereitä. Ota mieluummin buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan burana auttaa kyllä jonkun verran. Minkälainen kouluterkkari teillä on? Olis tosi hyvä käydä siellä juttelemassa, jos runsaat vuodot jatkuu. Mulla on ollut oikeastaan aina tosi runsaat menkat ja oon kärsinyt niistä johtuen raudanpuuteanemiasta muutamaan otteeseen.
Muakin hävetti nuorena runsaat menkat, enkä olis varmaan kehdannut puhua koko aiheesta kenenkään lääkärin tms. kanssa. Nyt toivon, että olisin kehdannut! Ja tajuan myös, että kaikilla naisilla on menkat eli tyyliin puolella maailman kaikista ihmistä. Nykyään ajattelen menkoista silleen, että jos mulla olis vaikka jalassa iso haava, joka vuotais hulluna verta, niin siitä mentäis lääkäriin saamaan apua. Niin miksi sitten, jos "takapuoli" :D vuotaa kerran kuussa ihan hulluna, ei mentäis vaikka just terkkarille pyytämään apua?
Vähäks oot muuten fiksu, kun tajusit laittaa tänne palstalle ton kysymyksen - hyvä sinä!
En sillai oikee tiiä millane meijä koulun terkkari on ku se vaihtu just nyt tänä vuonna. Kiva kuulla et toi burana auttaa ku vähä vaikeuttanu elämää noi runsaat menkat D:
Sain lääkäriltä Burana- reseptin runsaisiin menkkoihin. Ohjeena oli, että kannattaisi aloittaa syöminen jo paria päivää ennen vuodon alkua. Kantsii kysyä lääkäriltä tai terkalta!
Runsaat menkat ovat isosti hankalat.
Mullakin lääkäri määrännyt 3x 800mg buranaa päivässä tuohon ja koviin kipuihin. Auttaa ja vähentää vuotoa.
Kyllä burana vähentää jonkin verran vuotoa, kannattaa kokeilla. Nuorena vuodot voivat olla ihan mahdottomia, voi siitä lääkärilläkin puhua, tai vaikka kouluterveydenhoitajalle aluksi?