Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotko viedä päiväkoti-ikäisesi korona-testiin joka flunssasta?

Vierailija
16.08.2020 |

Eli meillä lapsi aloitti viime syksynä päiväkodissa ja kuten arvata saattaa, oli kipeänä 2-3 kertaa/kk. Nyt alkoi uusi 2. vuosi ja toiveissa on, että pysyisi hieman terveämpänä. Melko hirveätä ajatella, että jossain vaaditaan joka nuhasta lapsi viemään korona-testiin.. etenkin kun samaan aikaan rajojen yli puskee taudin tuojia ja aikuiset ihmiset tekee muutenkin mitä lystää!

Tuollaiselle 2-vuotiaalle tulisi jäämään hirveät valkotakki-traumat, jos koko ajan nenää tikutetaan. Toki meidänkin pk:sta tuli info, että ei edes pikkunuhassa hoitoon..silti nähty jo kovasti yskivä lapsi ja vihreää räkää vuodattava pikkutaapero.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein lapsen ma päiväkotiin täysin oireettomana. Se ehti olla siellä 4 tuntia kun tuli soitto että lapsella on nuha että heti pitää tulla hakemaan pois. Ja takas sai mennä vasta kun on koronatesti otettu ja negatiivinen tulos tullut. Ihan älytöntä touhua. Nyt tää viikko oltu kotona oottelemassa tulosta. Eikä sitä nuhaakaan oo kotona näkynyt. Pienillä nenä vuotaa helposti vähän viileämmällä säällä. Työnantajan ilmeestäkin näki että vitutti sitäkin tilanne.

Vierailija
22/29 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää vie. Vein kerran nuhasta ja oli kivulias operaatio. Ainoastaan jos oireet on pahemmat kuin pikkuflunssan, esim kuume nousee äkillisesti ja on muita oireita samalla. Katsoisin myös päivän pari miten tauti kehittyy, koska usein lapsi voi kipuilla hetken ja kohta taas olla normaali. Se olisi kamalaa kidutusta jos ihan kaikesta pitäisi viedä kivuliaisiin testeihin. En edes saisi lasta sinne vietyä, kun hän tietää miten ikävää se oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos lapsi nyt sairastuu pikkuflunssaan on vietävä testiin jokainen joka ei ole vielä käynyt? Jossain oli ohjeistus että voi jäädä lievillä oireilla kotiin seuraamaan, riippuu keneltä kysyy/mikä kunta ja mistä lukee. Hyvä olisi jos tulisi tyhjentävä ohje kaikelle kansalle miten toimitaan.

Vierailija
24/29 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen testiin edelleenkään meinaa päästä. Ensin 6h roikut linjalla ja EHKÄ pääset läpi. Testin saa kolmen päivän päähän ja tuloksen testistä siitä kolmen päivän päästä. Mulla on 3 lasta ja aina joku vähän väliä flunssassa syksyisin. Mitä mun pitäisi sanoa omalle työnantajalle? Että "sori en pääse tänä syksynä töihin, kun joko odotan koronatestiä tai sen tuloksia".

Vierailija
25/29 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos lapsi nyt sairastuu pikkuflunssaan on vietävä testiin jokainen joka ei ole vielä käynyt? Jossain oli ohjeistus että voi jäädä lievillä oireilla kotiin seuraamaan, riippuu keneltä kysyy/mikä kunta ja mistä lukee. Hyvä olisi jos tulisi tyhjentävä ohje kaikelle kansalle miten toimitaan.

Juuri tämä. Itse kun soitin koronapuhelimeen, sain ohjeen että riittää kun itse käyn testissä, sillä tod näk mulla ja lapsella on sama tauti. Kävin ja oli negatiivinen. Sama täti sanoi että lapsi voi mennä päiväkotiin kun on yksi oireeton päivä.

Myöhemmin luin että se olisi nykyään kaksi oireetonta päivää???

Kaverini pääkaupunkiseudulla puolestaan joutui perheineen testeihin, eli testattiin yksivuotiaat, kolmevuotias ja vanhemmat. Ei takaisin päiväkotiin kunnes on negatiivinen testi kourassa.

Vierailija
26/29 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoitoalan työntekijänä olen huolissani siitä, kun testiin odotus vie ilmeisesti jonkin verran aikaa? Joillain voi olla oireet jopa jo väistymään päin kun vasta pääsevät testiin. Olen siinä käsityksessä, että nenänielunäyte tulisi ottaa mahd. Pian oireiden alkamisen jälkeen, koska tällöin testi on luotettavin. Jos oireet ovat ehtineet olla jo pidempään tai jopa väistymässä, testi voi näyttää väärää negatiivista. Nenänielunäytekään ei ole täysin luotettava testi vaan ajoituksella on merkitystä, määriä negatiivisia tulee, mutta vääriä positiivisia kylläkään ei tule vaan positiivinen on aina positiivinen. Negatiiviseen testiin kannattaa suhtautua varauksella ja jos oireet todella viittaa koronaan, kannattaa pysytellä kotona neg. Tuloksesta huolimatta.

Minkäs teet. Hoitajia vaan ei ole tarpeeksi, ei auta. Ei kukaan voi sille mitään, ettei vaan ole tarpeeksi. Palkat ylös niin alkaa tekijöitä löytymään enemmän,näytteenottajilla tulisi lisäksi olla tuntuva koronalisä, saisi porukkaa heti töihin. Myös koronapuhelimessa pitäisi olla joku kannustin palkassa, sillä siellä vasta ruuhkaa riittääkin.

Toivottavasti kotitestit ja pikatestit tulee Suomeenkin.

Vierailija
27/29 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen ikäinen lapsi vielä olisi niin kyllä. Kaupunki ei ota takaisin hoitoon ennen kuin on negatiivinen testitulos esittää.

Sama juttu koululaisten kanssa.

Vierailija
28/29 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sen ikäinen lapsi vielä olisi niin kyllä. Kaupunki ei ota takaisin hoitoon ennen kuin on negatiivinen testitulos esittää.

Sama juttu koululaisten kanssa.

Paitsi ettei sitä tulosta tarvitse kenellekään ”esittää”. Tästä oli tarkennusta STM Varhila sanonut että käsitetty väärin jos jossain pk:ssa vaadittu tuloksia nähtäväksi. Terveystiedot on yksityisiä eikä niitä ole oikeus kellään muulla nähdä.

Vierailija
29/29 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin ajan tiistaina kahdelle koululaiselle ja yhdelle pk ikäselle. Saatiin vasta tälle aamulle aika.

En olisi vienyt, jos ohjeistus olisi ajoissa muuttunut. Nyt oli sama käydä.

En edes usko että teini oli päänsärkyinen ja kurkkukipuinen, haluasi vaan olla kotona ja vahdata Netflixiä. Varmasti monet teinit käyttävät tätä aikaa hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme