Soviteltu työttömyyskorvaus ja irtisanoutuminen, karenssia?
Hei! Kysyn jos teillä kokemusta, netistä ei löydy tietoa. Olen ollut puoli vuotta sairaslomalla ja saanut Kelan sairaspäivärahaa. Minulla on siis osa-aikatyö ja olen työtön työnhakija ts. sain ennen saikkua soviteltua työttömyyskorvausta.
Saikku luultavasti nyt jatkumassa. En haluaisi pitää työnantajaa löysässä hirressä, kun en tiedä kuinka kauan saikku kestää ts. tuleeko sitä uudelleen ja uudelleen.
Haluaisin irtisanoutua nyt Kelan sairaspäivärahakauden aikana, en halua palata ko. työhön ja uskon, että työnantajakaan ei sitä halua. En mielellään pyydä heitä irtisanomaan, koska se on sitten tosi ikävä työtodistuksessa ja jatkoni kannalta. Työsuhde on pitkä, ei voi merkitä, että päättyisi määräaikaisuuteen. Työsopparia ei ole muilta osin, kuin, että tämä on vähän kuin nollatunti-soppari. Tähän juttuun syynsä, ei kannata eritellä.
No nyt kun olen työtön työnhakija ja jos irtisanouden tän sairasääivärahani aikana, niin tulisikohan karenssia jos tipunkin uudelleen työttömyyskorvauksen piiriin ts. saikku päättyy. Toki voihan olla, että joku uusi työ tulisi, mutta sen haku onnistunee sitten saikun päätyttyä. Ja eihän tiedä jos en saakaan, niin hyvä miettiä.
Onki kokemuksia tai tietoa?
Kommentit (3)
Kelan rahojen aikana kuluu karenssi
Kiitos. 2 joo, toi olikin tiedossa.
3, sulla varma tieto? Oot ollut osittain työttömänä sairaspäivärahalla ja irtisanoutunut osa aikatyöstä? Kysyn vaan, kun juttu hermostuttaa, Te-toimisto ei aina toimi järkiperusteisesti / loogisesti.
Työnantaja voi työsopimuslain mukaan irtisanoa työsopimuksen vain asiallisesta ja painavasta syystä, joita eivät ole esimerkiksi työntekijän sairaus, vamma tai tapaturma. Kuitenkin jos työntekijän kyky tehdä työtään on olennaisesti ja pitkäaikaisesti heikentynyt, voi työnantajalla olla oikeus irtisanoa työsopimus.
Työkyvyn olennainen heikkeneminen tarkoittaa, että työntekijä ei sairauden, vamman tai tapaturman vuoksi pysty tekemään työtään. Vaikeakaan sairaus ei siis oikeuta päättämään työntekijän työsopimusta, jos hän pystyy suoriutumaan velvollisuuksistaan.
Työkyvyn heikkenemisen on oltava pitkäaikaista. Jos sairausloma on yhdenjaksoinen, irtisanomiseen oikeuttava työkyvyttömyysaika on käytännössä noin vuosi. Jos sairauspoissaolot ovat toistuvia, niiden on katettava suuri osa työajasta ja työnantajan on voitava odottaa niiden jatkuvan. Irtisanomisperustetta arvioitaessa voidaan huomioida myös työantajalle poissaoloista aiheutuva haitta.