Voiko sihteeri pukeutua edustavammin ja kalliimmin kuin esimiehensä?
Mahtaa kuulostaa hirveän pinnalliselta ja ilkeältä, mutta tilanteeni on seuraavanlainen: Olin yli 10v kotiäitinä, sitä ennen tein oman alani pätkätöitä siellä ja täällä. Olen reilun vuoden ajan hakenut töitä omalta alalta ja vihdoinkin sain vakituisen työpaikan. Uusi työpaikkani on keskisuuri yritys, jossa on monta johtoporrasta. Olen alimmalla mahdollisella työntekijätasolla, eli suorittavalla.
Olen aina pukeutunut klassisen tyylikkäästi, en mitenkään trendikkäästi ja pintamuodin mukaan. Kotelomekkoja, jakkupukuja jne. En väitä, että olisin nyt varsinaisesti "tyylikäs", mutta pukeudun asiallisesti ja laadukkaasti.
Esimies pukeutuu mielestäni erittäin epäesimiesmäisesti, vaikkei työpaikall varsinaista pukukoodia olekaan. On mies, pukeutuu huonosti istuviin farkkuihin, t-paitoihin ja huonosti istuviin pikkutakkeihin.
Nyt viikon aikana jo kolme työpaikalle tullutta ihmistä on luullut minua pomoksi ja tuota esimiestäni joksikin juoksupojaksi. Pomo on selvästi ollut tosi pahoillaan tästä.
Pitäisikö minun jatkaa hyvää pukeutumistyyliäni vai pukeutua eri tavalla? Nyt minulla siis sellaista smart casual, toimistotyöhön sopivaa.
Kommentit (22)
Pystytkö asiallisesti keskustelemaan esimiehen kanssa tästä? Minusta tuo on esimiehesi oma ongelma, ei sinun.
Mun mies on päällikkötasolla kasvavassa, menestyvässä yrityksessä. Siinä työpaikassa siivoojatkin pukeutuu paremmin kuin mieheni! Hällä ei ole tyylitajua ollenkaan ja pääpaino pukeutumisessa on siinä, että on mukavaa, ei hiosta, ei kiristä. Ei hänen toimenkuvaansa onneksi asiakastyö kovin paljon kuulukaan. Miestä asia ei kiusaa tippaakaan, mua ärsyttää se jok'ikinen aamu kun mies vetää jotain kulahtanutta päälle.
Pukeudut kuten yrityskulttuuriinne kuuluu. Sulle tärkeää on ulkonäkö, joillekin sisältö.
Olen sihteeri, minä pukeudun mekkoihin ja jakkupukuihin, kannan siistejä merkkilaukkuja, omistan kauniita kenkiä ja ajan Mersulla (mies osti, en minä tällä sihteerin palkalla kuitenkaan ;D ), eli tämä on minun valintani.
Esimieheni eli toimistopäällikkö pukeutuu töissä farkkuihin ja huppareihin, kulkee lenkkareissa ja ajaa polkupyörällä, ja se olkoon hänen valitansa.
Olen sihteeri, minä pukeudun mekkoihin ja jakkupukuihin, kannan siistejä merkkilaukkuja, omistan kauniita kenkiä ja ajan Mersulla (mies osti, en minä tällä sihteerin palkalla kuitenkaan ;D ), eli tämä on minun valintani.
Esimieheni eli toimistopäällikkö pukeutuu töissä farkkuihin ja huppareihin, kulkee lenkkareissa ja ajaa polkupyörällä, ja se olkoon hänen valitansa.
(sori tuplaviesti, palsta tökki taas)
Voit pukeutua. Kaverini on aulaemäntä, eli alin mahdollinen isossa asiantuntijaorganisaatiossa, ja samalla hän on yrityksen tyylikkäin ja kaunein nainen.
Tuo on totta, että jos on kauan kotona niin töihin mennessä haluaisi pukeutua kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 12:52"]
Voit pukeutua. Kaverini on aulaemäntä, eli alin mahdollinen isossa asiantuntijaorganisaatiossa, ja samalla hän on yrityksen tyylikkäin ja kaunein nainen.
[/quote]
Hän on myös se, jonka jokainen vieras ensimmäisenä tapaa, joten firma saa olla hyvinkin tyytyväinen edustavaan aulaemäntäänsä!
Jos olisin sihteeri, aistisin työpaikan hengen ja pukeutumiskoodin ja pukeutuisin sen mukaan. Jos sihteeri pukeutuu huomattavasti "paremmin" kuin esimiehensä, hän kyllä viestii olemuksellaan, että työpaikka ei ole hänen arvolleen sopiva. on siis kaksi vaihtoehtoa: vaihda työpaikkaa tai pukeutumistyyliäsi rennommaksi.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:05"]
Tuo on totta, että jos on kauan kotona niin töihin mennessä haluaisi pukeutua kunnolla.
[/quote]
Näin juuri. Pukeuduin kotonakin siisteihin vaatteisiin, en osaa olla verkkareissa tai "kotivaatteissa". En nyt kuitenkaan missään kotelomekoissa ollut kotona. Haluaisin nyt töihin pukeutua asiallisesti, enkä suinkaan missään farkuissa ja huppareissa. Vaikken siis ole "mikään", olen vain sihteeri. Arvostan omaa työtäni niin, että haluan myös pukeutumisellani osoittaa sen.
ap
Useinhan sihteerit juuri pukeutuvat hyvin ja huolitellusti.
Minä olen IT-konsultti enkä todellakaan pukeutuisi kotelomekkoon, mutta sihteerille se sopisi.
Meilläkin sihteerit on ne talon tällätymmät, eikä sitä kukaan ihmettele.
Älä pukeudu nykyistä työtä varten vaan tulevaa työtä varten!
Ties vaikka teet johonkin (oikeaan) ihmiseen hyvän ensivaikutuksen, joka avaa portteja parempaan asemaan tai työhön.
Ilman muuta pidät tyylistäsi kiinni! Jos joku on niin moukkamainen että pukeutuu huonosti, se on hänen häpeänsä. Ei sinun ole syytä alentaa omaa vaatimustasoasi, ole jatkossakin oma tyylikäs itsesi.
Esimiehesi puketuminen ja sen soveliaisuus riippuu täysin alasta. Farkut, t-paidat ja pikkutakit ovat erittäin sopivia esimeihille(kin) hyvin monella alalla, naisillekin. Kun tähän lisää vielä sen, että hyvin moni mies ei ole vähääkään kiinnostunut pukeutumisesta oli millä tasolla tahansa (kauheaa yleistystä, mutta realiteetti), niin tuo yhdistelmä on jopa hyvä.
Sihteeri voi pukeutua eri tavoin kuin esimiehensä ja juurikin näihin kotelomekkoihin. Sinuna tarkistaisin yrityksen ja alan pukukoodin kuitenkin. Kärjistäen, oletko töissä Roviossa vai lakiasiaintoimistossa, siinä on vissi ero.
Minusta ylipukeutuminen työpaikan muuhun porukkaan, varsinkin esimiehen, nähden viestii ylimielisestä asenteesta. Halutaan osoittaa pukeutumalla omaa asemaa tai tässä tapauksessa, sen yläpuolella olemista. Kyllä sitä nyt voi vähän katsia, mitä päälleen laittaa, tilanteen mukaan. Laskemalla tasoa muun porukan mukaiseksi viestität kuuluvasi joukkoon.
No mikäjottei, jos haluat korostaa pikkusihteerikköjen stereotypiaa olemalla pyntätty tyhjäpää, pidä vain suojatyöpaikastasi kiinni!
Sehän on tyypillistä. Monestihan opiskelijat pukeutuvat sitä hienommin, mitä varhaisemmassa vaiheessa ovat. Ja lukiolaisilla vasta onkin kallis tyyli yliopistolaisiin verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:21"]
Useinhan sihteerit juuri pukeutuvat hyvin ja huolitellusti.
Minä olen IT-konsultti enkä todellakaan pukeutuisi kotelomekkoon, mutta sihteerille se sopisi.
[/quote]
Heh, minä taas IT-konsulttina olen joutunut tilanteisiin, joihin olen katsonut sen kotelomekon parhaaksi asuksi. Esim. kun olen käynyt asiantuntijana myyjän / avainasiakaspäällikön kanssa tapaamassa asiakkaan myyntijohtajaa tms. Normaalina konttoripäivänä toki farkut on ykkösvaate ja asiakastapaamisissa sitten aina vähän tilanteen mukaan (riippuen onko myyntitilaisuus, workshop vai normaalia projektia).
Mielestäni voit pukeutua hyvin. Minusta se on sihteerin työssä jopa olennaisempaa, kuin esimiehen. Itse ollessani pomona minua taas luultiin usein sihteeriksi tms, ja jotain alaistani pomoksi. (Tämä tosin johtui sukupuolesta ja iästä, ei pukeutumisesta.) Enpä jaksanut tuosta ottaa pulttia, minusta se oli vain hieman huvittavaa. Kuten myös alaisistani.