Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onnistuuko tuttipullolle opettaminen täysimetyksellä ?

16.07.2006 |

meillä siis täysimetyksellä mennään ja poika 2,5 kk. pienempänä suostui " sokeasti" ottamaan välillä pullosta jos minun piti esim. juosta lääkärissä tai muilla asioilla. sittemmin ei olla annettu pullosta n. kuukauteen, sillä siihen ei ole ollut tarvetta. nyt kun sitten uudelleen olisi tarvinnut lypsettyä maitoa pullosta antaa, niin eipäs pojalle enää kelvannutkaan! hirmuisten huutojen saattelemana kaahasin viimeksi kuin mielipuoli pyörällä kotia tissin antoon.

poika siis syö 2 h välein, joka ei anna hirveästi aikaa mikäli tulee jokin tärkeä meno. lisäksi olen suunnitellut syksyllä palaavani töihin (YHDEKSI päiväksi viikossa!) rahatilanteen vuoksi, mutta mikäli pullo ei kelpaa tämä on mahdotonta...tämän vuoksi kaipaisin vinkkejä pystyykö vauvan jotenkin opettamaan jälleen ottamaan pulloa vai onko se epätoivoista?

pelkään myös että mikäli pulloa tyrkytetään ei kohta tissikään kelpaa, sillä muutaman kerran on nyt kokeiltu ja poika saa hullun raivarin jo nähdessään pullon. sen jälkeen kun tarjoan tissiä, huutaa hän kahta kovempaa ikäänkuin olisi suuttunut.

huvikseen en poikaa tahdo missään nimessä huudattaa, mutta välillä pulloruokkiminen olisi erittäin tärkeää meidän tilanteessamme ja helpottaisi merkittävästi elämää.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen ei syönyt ikinä pullosta. Siis ei ikinä oppinut syömään. Jotkut vauvat vain lienevät sellaisia, että tissi on ainoa, joka kelpaa. Voithan toki kokeilla erilaisia tutteja, niitähän on eri valmistajilla erilaisia vaikka kuinka. Muitakin vaihtoehtojahan on myös. Hoitaja voi kokeilla antaa maitoa vaikka lusikalla, pipetillä tai hörppyyttämällä. Tarjoa kuitenkin vain rintamaitoa, jotta se tuntuisi mahdollisimman " samalta" kuin tissi. :) Tsemppiä!

Vierailija
2/11 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itseasiassa ihan sama kysymys ja aika samanlainen tilanne. Poika on 7,5kk ja mielessä on pyörinyt jonkin aikaa, että miten tissittelystä voisi siirtyä hienovaraisesti tuttipulloon tai nokkamukiin. Aluksi meidänkin poika otti ihan kivasti tuttipullosta, mutta samoihin aikoihin non 2,5kk ikäisenä kun oltiin päästy täysimetykseen ei tuttipullo kelvannutkaan ja ajattelin ettei väkisin tyrkytetä. Nykyään hän ottaa nokkamukista vain vesihörppyjä, mutta maidon juottamisesta ei tule mitään,koska osa valuu leualle. (Ehkä tähänkin auttaa vain aika.) Ajattelin pitkään etten halua tuttipullolle enää opettaakkaan, mutta ahdistaa välillä tosiaan kun ei pysty lähtemään rauhassa asioille paria tuntia pidemmäksi, kun pitää ajaa kaasupohjassa takaisin imettämään. Toki olen nauttinut imettämisestä, mutta varsinkin yöaikaan tuntuu, että meidän tissitakiainen on iltaisin vielä niin kiinni rinnassa, että vaatii sitä siis yölläkin 2-4 kertaa, että olen jo osittain antanut periksi ja raahannut lasten huoneeseen varapatjan, jotta saisin edes osan yöstä rauhassa nukuttua. Aluksi pistin hampaiden tulon piikkiin ja sitten helteen. Mutta nyt ois hyvät neuvot kalliit, koska haluaisin päästä yösyötöistä, mutta ehkä siis on luovuttava kerralla koko imetyksestä, jos poikani on siihen syksyn tullen valmis.

Niin tässä viikko sitten tosiaan kokeilimme tuttipulloa aikamoisen huudon säestyksellä ja mieheltäni poika ei suostunut ottamaan mitään pullosta minä sain 60 milliä annettua. Olisi kiva jakaa syöttövuoroja niinkuin aluksi, mutta aika turhauttavaa miehellenikin kun ei voi auttaa. Mummolle ja kummillekin on vaikea viedä hoitoon edes vähäksi aikaa, kun juoma ei uppoa. Tietysti soseilla jo pärjää, mutta maito kai on kuitenkin vielä tosi tärkeä alle vuoden ikäisenä.

Huudattaa en minäkään millään raaskisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa osaisin auttaa! Meidän neiti 3kk. ei myöskään suostu tuttipullosta syömään. Tiedän siis tunteen ja on todella harmittavaa kun ei voi tarvittaessa omia asioita rauhassa hoitaa vaan on juostava kieli vyön alla että ehtii kotiin taas seuraavalle syötölle.

Meidän neiti sai laitoksella korviketta sokeriarvojen takia ja sen jälkeen oli 3 viikon tauko kun ei ollut pullolle tarvetta ja sitten ei enää pulloa huolinut. Olemme yrittäneet noin 10 eri tuttimallia mutta mikään ei tunnu auttavan.

En osaa muuten auttaa kun ehkä kannataa kokeilla eri tutteja ja sitä että olet itse vaikka poissa syötön aikana ja isä yriittää hoitaa syötön. Meillä nämäkään eivät ole auttaneet mutta ehkäpä teillä on parempi tuuri.

Sen olen kyllä itse päättänyt että jos meidän perheeseen vielä lapsia tulee, tungen niille tuttipullon suuhun heti laitoksellla ja sen jälkeen siitä syödään kerta viikkoon ettei homma unohdu. Itse halusin niin orjallisesti noudataa ohjeita ettei tuttipulloa tarjoaisi ettei imetys häiriinny ja sitten kun olisi ollut pullolle käyttöä ei se enää kelvannutkaan. Ennen lapseni syntymää ajattelin että kyllähän kaikki tuttipulloa syö ja että kiva kun voidaan sitten joskus jättää lapsi vaikka isovanhemmille hoitoon ja mennä miehen kanssa kahdestaan vaikka syömään. Toisinpa kävi ainakin meillä joten kai se niin on tässäkin asiassa että siperia opettaa. ;)

Tsemppiä teille!

Emmi ja Alina 3kk.

Vierailija
4/11 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama homma tässä viikko sitten.

Neiti syö rintaa lähes aina,pullosta annetaan noin kerran päivässä esim. iltavelliä.Meillä pulloa annettiin pari kertaa viikossa silloin kun tyttö oli pieni ja sitten se pullon antaminen vain jäi.

Noh nyt reilu viikko sitten yritin tarjota pulloa eikä sitä huolittu lainkaan,kova huutohan siitä tuli.Eli meillä oli oltu ilman pullo ruokailua ainakin reilu kuukausi..Ajattelin että kyllä keinon keksin,koska neiti syö noin 1-2tunnin välein päivällä rintaa ja haluan välillä tehdä jotain tai käydä vaikka jossain niin että isä pärjää neidin kanssa kotona.

Aluksi tyttö piti kovat huudot kun tarjosin pulloa,joten annoin rintaa.Yhdessä vaiheessa jopa pelkän pullon näkeminen sai tytön raivoamaan.Noh sitten löytyi helpotus kun annoin pulloa tytölle kun hänellä todellakin oli kova nälkä,eli olimme käyneet kaupassa ja nälkä yltyi ajomatkalla kotiin.Kotona lämmitin pullon ja neiti söi siitä oikein urakalla,piti lämmittää lisääkin..

Huomasin että nykyään maito pitää olla mielellään kylmää kuin lämmintä,johtuneeko sitten näistä helteistä mutta meillä ei huolita lämmintä maitoa :p

Nykyään annan kerran tai pari päivässä pulloa esim. iltavellin pullosta.

Kaikki muu ruokailu hoituu sitten rinnan kautta ja hyvin on sujunut.

Mietin myös sitä kun meillä ei tykätä tutista että miten pullo ruokailu sujuu,mutta hyvin on mennyt..tosin suupielestä vuotaa välillä pahasti mutta se on pikku ongelma.

Eli meillä nyt neiti on hieman reilu 3kk ja syö rintaa sekä pulloa.

Toivottavasti oli jotain apua.. :P

Vierailija
5/11 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ollaan kokeiltu erilaisia pulloja (huvituteissa myöskin vain yksi merkki kelpaa).

kiitos kuitenkin vastanneille, en vaan tiedä miten edes yrittäisin käytännössä pulloa antaa kun siis raivostuu jo pullon nähdessään...tissimaitoa olen ainoastaan siitä tarjonnut.

lisäksi meillä on siis koliikki-tapaus tämä vauva, että pienet hengähdystauot olisivat tosiaan välistä ihan paikallaan. kerran yritettiin jättää mummolle hoitoon että mentäis miehen kanssa yhdessä leffaan mutta se oli turha yritys.

asiasta vähän poiketen:

emmi979: olen lukenut pari sunkin kysymystä täältä palstalta ja teidän vauva kuulostaa ihan samalta kuin tämä meidän tapaus (ei viihdy vaunuissa, piereskelee ja itkeskelee päivät pitkät..jne) itsekin epäilin maitoallergiaa mutta testasin nyt maidottoman ruokavalion eikä muutosta ole tullut. olen todennut vaan että meillä on ns. vaativa vauva.

Vierailija
6/11 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmi979:

Sen olen kyllä itse päättänyt että jos meidän perheeseen vielä lapsia tulee, tungen niille tuttipullon suuhun heti laitoksellla ja sen jälkeen siitä syödään kerta viikkoon ettei homma unohdu. Itse halusin niin orjallisesti noudataa ohjeita ettei tuttipulloa tarjoaisi ettei imetys häiriinny ja sitten kun olisi ollut pullolle käyttöä ei se enää kelvannutkaan. Ennen lapseni syntymää ajattelin että kyllähän kaikki tuttipulloa syö ja että kiva kun voidaan sitten joskus jättää lapsi vaikka isovanhemmille hoitoon ja mennä miehen kanssa kahdestaan vaikka syömään. Toisinpa kävi ainakin meillä joten kai se niin on tässäkin asiassa että siperia opettaa. ;)

Voin allekirjoittaa Emmin979 tekstistä joka sanan. Niin mäkin päätin. Esikoinen söi pullosta 1kk ja toinen lähes 3kk, mutta nyt tehnyt pullolakon (siis vaikka isä on antanut vähintään kerran viikossa pullosta maitoa). Mä luulen, että toi pulloboikotti on jotenkin vauvan persoonasta kiinni. Ainakin mun tuttavapiirissä sellaiset vauvat, joille kelpaa vain tissi, ovat muutenkin aika voimakastahtoisia. Vauvoille kelpaa vain paras. Meidän lapsille myös kokeiltu kaikki mahdolliset tutit ja heille ei siis kelpaa myöskään huvitutti.

Meillä esikoinen ei oppinut koskaan tuttipullolle, eikä nokkamukille, joten tissiteltiin yli vuoden ikäiseksi. Kaverin vauva oppi Tuppervaren nokkamukille reilun 6kk iässä, joten nyt meillä sellainen tilauksessa.

Vierailija
7/11 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja allekirjoitan täysin sen, että harmittaa kun liikaa kuunteli alussa varoituksia siitä, että pullo sotkee imetyksen. Meillä poika pian 4kk ja söi alussa pulloa (n.2vkon ikäisenä) mukisematta mun käydessä jossain (äidin maitoa siis isän kädestä). Noin 1,5kk:n ikäisenä tuli seuraava tarve syöttää pullosta, mutta silloin homma oli jo ollut hiukan vastentahtoista ja MINÄ TYHMÄ EN TUOSSA VAIHEESSA TAJUNNUT, ETTÄ NYT SITÄ PITÄÄ SITTEN HARJOITELLA. Nyt kun koitimme uudestaan pojan ollessa 3,5kk oli hän täysin unohtanut miten pullosta saa ruokaa. Koitti kyllä kovasti, mutta ei enää osannut, lähinnä pureskeli ja " leikki" pullolla. Ja tietenkin tuntuu tosi pahalta kiusata häntä nyt asialla, joka oli alussa ihan helppoa. Harmittaa ihan vietävästi, etten ylläpitänyt pullonimutaitoa, sillä epäilen, ettei imetys olisi kauheasti häiriintynyt, vaikka esim. kerran viikossa olisi pullosta antanutkin. Ja koko ajan siis puhun omasta maidosta. Kyse on meillä nimenomaan siitä, ettei osaa imeä enää pullosta, yrittää kyllä eikä suutu pullolle ennen kuin nälkä äityy liian kovaksi.

Eli itseäni soimaan minäkin täällä ja seuraavan kanssa olen toivottavasti viisaampi. Tsemppiä kaikille pullojen kanssa painiskelijoille.

Mangolia

Vierailija
8/11 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä teille! Meillä ollaan nyt tosiaan maidottomalla ja munattomalla dietillä. Katsotaan tehoaako vai ei. Olen kyllä itsekin sitä mieltä että meidän neiti on vaan vähän vaativammasta päästä.

Tiedän hyvin kuinka ahdistavalta joskus tuntuu ja sitä haluaisi edes hetkeksi päästä tuulettumaan varsinkin jos vauva sattuu olemaan siitä vaativasta päästä. Yritä kuitenkin välillä käydä jossain, vaikkakin vaan pieni hetki. Itse kävin tällä viikolla Tapiolan Stockalla ja olin poissa sen 2 tuntia ja hyvin oli neiti pärjännyt sen aikaa. Eihän se tietty hääppöstä ole kun saa koko ajan kytätä kelloa, että ehtii varmasti ajoissa kotiin mutta tähän on nyt kai vaan tyydyttävä. Sitten kun alkaa soseet uppoamaan voi isi antaa soseita jos pääsee kova nälkä yllättämään, joten toivon että sitten vähän helpottaa.

Mä muuten hankin viikko sitten kantoliinan ja siinä meidän neiti viihtyy hyvin kun näkee mitä ympärillä tapahtuu. Suosittelen siis harkitsemaan sitä jos teillä ei vaunuissa viihdytä.

Olen ajatellut että nämä vaativammat vauvat ovat kaiketi hyvin kiinnostuneita ympäristöstään ja muutenkin aktiivisia. He tietävät mitä tahtovat ja sen myös selkeästi (ja äänekkäästi) Ilmaisevat! Meidän neitikin pyörii jo oman akselinsa ympäri selällään ja kovasti yrittää kääntyä jo masulleen. Taitaa olla neidillä bensaa suonissa. ;)

Voimia ja tsemppiä teille!

Emmi ja tahtotyttö Alina

Vierailija
9/11 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

4kk ikäisenä otti vielä pullon, mutta kun 5kk ikäisenä yritimme antaa velliä tai maitoa pullosta niin ei kelvannut. 8kk ikäiseen asti yritin vähän väliä tyrkyttää pojalle pulloa, mutta aina sain huudot ja kun nostin paitani ja hän näki tisiin nousi valtava hymy (-aah maitoa!!).

Nyt toisen kanssa pulloa on käytetty aina silloin tällöin. On ollut pitkiäkin (kuukauden, puolitoista) taukoja, mutta siltin hän huolii vieläkin (ikää 7kk) pullon.

Esikoinen suostui ottamaan pullon vasta kun olivat viikonlopun isin kanssa kahdestaan eikä tissiä ollut lähimäillakaan. Perjantaina illalla isillä ja pojalla oli ollut neuvonpitoa juodaanko pullosta vai ei. Eikä poika ollut suostunut juomaan. Lauantai aamulla neuvonpito oli jatkunut, mutta kun isi kolmannen kerran yritti pulloa suuhun niin jo kelpasi. Nälkä oli raukalla kova ja pakko oli antaa periksi.

Kaikki ei vaan suostu ottamaan sekä tissiä että pullo. Harmi sinäänsä.

Vierailija
10/11 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva lueskella kannustavia viestejä. Taitaa tosiaankin olla niin, että meidän kohdalla ollaan myöhässä ellei ihmeitä tapahdu. Tosiaan ajattelin, että imetys häiriintyy, mutta tuskin se olisi kuitenkaan ihan niin pienestä häiriintynyt vaikka olisi sitten antanut korvikettakin näin myöhemmin pojan olessa yli puoli vuotias.

Tosiaan nautinkin imetyksestä kun se lähti sujumaan, joten ei tullut mieleenkään, että se tuttipullottelu voisi olla ongelma myöhemmin. Päätin just saman, että jos toinen lapsi meidän perheeseen tulee vielä niin aijon harjotuttaa tuttipullottelua myös.

Taitaa meidänkin poijalla tuota tahtoa riittää, koska alkuhankaluuksista muistan kyllä muutamat rintaraivarit, ne oli tosi kurjia ja silloin ajauduttiin tähän täysimetykseen. Kaipa sitten kun aikaa on kulunut ja poika on valmis täytyy olla itse jonkun aikaa pois paikalta, että isä ja poika saavat pitää neuvonpitoa rauhassa, mutta sen aika ei taida olla muutamaan kuukauteen, ellei sitten löydy joku uusi tuttipullomalli jota ei olla vielä kokeiltu.

Vierailija
11/11 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemusta, mutta ohimennen olen jostakin täältä palstalta lukenut sellaisen neuvon, että maitoa pullosta voi kokeilla tarjota vauvalle hieman " liian lämpimänä" . Joillakin tämä keino oli ilmeisesti toiminut aika hyvin. Ei tietty mitään tulikuumaa maitoa kuitenkaan. :) Ja äiti ei varmaan ole paras mahdollinen ruokkija aluksi.

jos esikoisen kans josku pullosta juominen takkusi, lähdin kävelemään ja usein hän nappasi silloin paremmin pulloon.