kunnallinen päiväkoti
Onko kunnallisten päiväkotien aukioloaika ylensä 6.30-17.00?
Kommentit (7)
Ei, normaali aukioloaika on 7-16.30. Tarvittaessa ja etukäteen sovittessa joustetaan välillä 6.15-18.00
Kyllä useimmat kunnalliset ovat avoinna ainakin klo 17.00 asti. Monet 17.30 asti. Hämmästyin kun huomasin kunka monet yksityiset päiväkodit varsinkin erikoispäiväkodit ovat auki tosi huonosti eli esim. 7.30-16.30. Eihän tuollaiset ajat sovi yleensä työntekijöille. Lisäksi yksityisillä on monesti niin että päiväkoti on kiinni vaikka heinäkuun ja varapäiväkotia ei ole. Lisäksi hoitomaksun joutuu maksamaan 12 kk ajalta vaikka päiväkoti on suljettu yhden kuukauden kun kunnallisella saa aina yhden kuukauden ilmaiseksi eli maksetaan 11 kk ajalta ja vaikka päiväkoti olisi kiinni heinäkuun niin varapäiväkoti aina järjestyy jos vanhemmilla ei ole lomaa juuri tuolloin. Eli noihin asioihin tyssäsi meidän halut viedä yksityiseen. Kunnallinen joustaa paremmin.
Aina kannattaa muistaa etä yksityisen päiväkodin on tarkoitus tuottaa voittoa, eli on silkkaa bisnestä. Kunnalisella riittää että pääsee +-0.
Helsingissä pk.t auki tarvittaessa 6.15-17.30. Ei siis automaattisesti vaan vuorot sovittava etukäteen ja syy pitää olla perusteltu.
Kunnalliset päiväkodit on auki silloin, kun lapset sitä hoitoa tarvitsevat klo 6.00 ja 18.00 välisenä aikana. Meillä oli aikanaan iso parku siitä, kun ilmoitin lapsen tarvitsevan hoitoapaikan klo 6.15 alkaen. Kunnasta ilmoitettiin, että ei käy. Luetutin päivähoitolain ja ilmoitin, että voin minä vaatia myös vuoropäiväkotipaikkaa, jos se heille on mukavampi ratkaisu. Yllättäen lähipäiväkoti alkoi olla auki klo 6.15 alkaen, koska se tuli halvemmaksi kuin järjestää lapselle kerran kuukaudessa sunnuntaipaikka. (ne sunnuntait minä järjestin itse hoidon, mutta jos olisi ollut pakko mennä vuoropäiväkotiin, olisi tietty se sunnuntaikin ollut siellä).
Eikö teidän kotikunnissa ole vuorohoitopäiväkotia ollenkaan? Kyllä täällä meilläpäin on kaksikin päiväkotia auki melkein 24/7. Tai no eivät ehkä ota lapsia sisään enää klo 20 jälkeen mutta ovathan ne silti auki ympäri vuorokauden.
Kyllä on, ainakin Helsingissä ja tarvittaessa, eli etukäteen ilmoitettu, niin silloin 06:15-17:30 välillä järjestetään hoitoa.