Onko normaalia nykyajan 9-vuotiaille pojille...?
Rehennellä sillä kenellä on kaikista upein ja kallein pyörä esim? Juuri nimeomaan se hinta on se kriteeti jolla arvottavat itseään ja muita...Meillä naapurissa asuu kaksi poikaa joiden ensimmäinen toeamus on:" paljonko sun pyörä maksoi kaupassa, mun maksoi 400 euroa, ai sulla oli niin halpa.".
Tämä sama kysymys toistuu joka kerta kun joku saa jotain uutta. Tänä kesänä vertailun kohteena olleet esim pyörät, potkulaudat, tietokoneet, pelikoneet ja jopa meidän koira arvotettiin sen mukaan paljonko maksoi :)
Oma 9v poikani ei edes osaa sanoa paljonko pyörä tai koira on maksanut, onneksi!
Kommentit (13)
Omassa lapsuudessani oli "siistiä", jos jokin tavara oli vanha romu. Esim. polkupyörä, jossa tietenkään eivät jarrut ja vaihteet toimineet ja joka meinasi hajota alle ajossa. Se tiedostettiin, että toiset perheet olivat varakkaita ja toiset köyhiä, mutta harvoin omaisuutta vertailtiin, ainakaan tarkkoja hintoja. Tällaisilla asioilla ei ollut lapsuudessani merkitystä, onneksi.
Pojat ovat paljon merkkitietoisempa nykyään kuin tytöt. Pitää olla just tietty lippis, tietyt tennarit, tietty kännykkä jne.
En ole huomannut. Varmaan riippuu kaveriporukan hengestä. Meillä puhuvat lähinnä peleistä ja maailman ihmeellisyyksistä. Vaatteet ja hinnat eivät ole in. Fillareistakin vertailevat vaihteiden määrää ja jousitettu etuhaarukka on kingi.
No, itse olen 39-vuotias ja voin kertoa, että jo 30 vuotta sitten osa ihmisistä oli tollasisia. Ole siinä sitten yksinhuoltajavanhemman lapsi...
Pitää kyllä paikkansa että pojat on muoti/merkkitietoisempa nykyään kuin tytöt.
Aina on ollut kilpailua paremmista vempaimista. Muistan kun tuli lasikuitusukset. Pyörillä oli jo 80-luvulla top10-lista. Mankat ja muut soittimet, vaatteet verrattiin. Mutta ei se porukasta poissulkenut ketään. Tiedettiin vain mitkä oli mageet vaikka ei niitä saanutkaan.
Luulen, että asia liittyy osaltaan siihen, että nämä lapset alkavat tuossa iässä hahmottaa rahan arvoa. Meillä on yhdeksänvuotias poika, joka juuri tänään kysyi, että kuinka paljon maksoi meidän kesälomareissu Viroon, kun hän oli nähnyt mainoksen Thaimaan matkasta. Totesi, että onpa kallista matkustaa Thaimaahan.
Kolmosluokan matikantehtävissäkin on paljon just rahalaskuja.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:19"]
No, itse olen 39-vuotias ja voin kertoa, että jo 30 vuotta sitten osa ihmisistä oli tollasisia. Ole siinä sitten yksinhuoltajavanhemman lapsi...
[/quote]
Mitä tarkoitat tuolla yksinhuoltaja kommentillasi? Jotenkin tuli tuosta sellainen väheksyvä sävy mieleen.
t. Yksinhuoltaja, jonka lapsella 350 euron pyörä ja 1200 euron koira.
Jos vanhempien keskusteluissa raha on paljon pinnalla, on se lapsillakin.
No mun poika ei kyllä tiedä pyöränsä hintaa tai kavereiden skoottien. Mutta meilläkin on puhuttu paljon viime aikoina siitä mitä mikin maksaa, koska muksut alkaa olla aika tietoisia kaikista mainoksista ja näkee mitä muilla on (isommilla) jne ja jos yksi saa lumian niin sellainen pitäisi olla ja jos yksi saa uuden skootin niin sellainen kanssa ja kun yksi oli lomalla jossain niin sinne pitäisi päästä myös. On siis puhuttu mitä jutut maksaa ja että meillä ainakaan ei voi saada kaikkea.
Jotkut kavereista tuollaisia, että aina puhutaan rahasta, kun jotain uutta hankittu tai reissu tehty. Suurin osa onneksi ei. Olen ihan suoraan sanonut, että jotkut aikuiset on materialisteja (js selittänyt sanan) ja silloin lapsetkin alkavat arvottaa asioita rahan kautta.
Omia lapsiakin kyllä kiinnostaa nykyään enemmän - kun alkavat ymmärtää rahan päälle - esim lotto tms mahdollisuudet tulla rikkaaksi. Kai se kuuluu ikään.