Kolmannen aloittanut ei ehdi lukea tekstejä
Onko "normaalia" nykypäivänä, ettei kohta 9-vuotias poika ehdi lukea televisiosta tekstejä ja lukee yhä puoliääneen, eli ei täysin mielessään. Minun aikanani tuon ikäinen olisi jo jätetty luokalle, joten mietin, opetetaanko nykyään jotenkin hitaammin tms? kirjoihin ei koske..
Kommentit (5)
Ok, mutta kuitenkin on merkki lukihäiriöstä? Olen vain huolissani sukulaislapsesta. Kaikki muut tuntemani lapset oppivat jo 5-7 vuotiaina. Kuulemani mukaan opettaja on hieman välinpitämätön, äiti on myös huolissaan, mutta hänellä pieni koliikkivauva niin ei ole ehtinyt asiaan puuttua. Olen kummi.
Lukekaa lapsen kanssa yhdessä tai etsikää hänelle luettavaa josta hän itse pitää. Lukutaito kehittyy lukemalla.
Meillä lukihäiriöinen on samanmoinen.
kannattanee puhua koulussa ja pyytää koulupsykologin testaukset asiasta. tiukkana vaan. meidänkin poikaa pidettiin vaan hitaana tai laiskana opettajan mielestä mutta selkeä lukihäiriö.
eka-peli muuten automatisoi tavuja ja kovasti ollaa harjoituksia tehty kotonakin. nyt menee koulu hyvin eikä lapsi enää häpeä pahemmin sitä että on hitaampi.
onko suvussa lukivaikeuksia?
sisaruksensa lukevat nopsaan
Ilmeisesti ei ole kyse sun omasta lapsestasi. Sulla ei ole vissiin omia kouluikäisiä lapsia lainkaan. Ei nykyään ketään noin vain jätetä luokalle, kyllä siinä on monenmonta palaveria ennen sitä, ja vanhemmat nimenomaan anovat luokan kertausta. Nykyään on luki-häiriöisille monenlaisia tukitoimia ja apuvälineitä, että voivat jatkaa koulunkäyntiä, koska älyssä ei välttämättä ole mitään vikaa.