Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut aikuiset kehtaavat leikkiä ihan estotta?

Vierailija
16.08.2013 |

Ei siis sillä että tässä mitään pahaa olisi! Tuota keppariketjua lukiessa tuli mieleen eräs meidän pihamme nuori äiti (alle 30-vuotias, taisi olla 24-vuotias jos oikein muistan)

Jos satutaan pihalle yhtä aikaa lasten kanssa, hän tulee todella harvoin juttelemaan tai istuskelemaan hiekkalaatikon reunalle. Hän on aina joko antamassa lapsille vauhtia keinuissa, jos ei ole ruuhkaa niin keinuu itsekin. Olen nähnyt tän naisen laskevan liukumäkeäkin lastensa kanssa.

Hiekkalaatikolla möyrii ihan estotta lasten seassa, rakentaa hiekkarakennelmia ja kaivelee tunneleita.. Mulla tulee vaan mieleen, että mahtaa olla kiva pyykätä omia likaisia vaatteita lastenkin likavaatteiden lisäksi.

Ei siinä, sen lapset näyttävät tykkäävän, samoin naapureiden lapset. Haluaisin vaan tietää miten se pystyy ja jaksaa tehdä tuota! :D En suoraan sanoen tunne ketään muuta aikuista joka leikkisi tuolla lailla lasten kanssa. Yleensä kaikki vain istuvat, juttelevat aikuisten juttuja tai sitten naputtelevat puhelimen kanssa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatetaan olla kiipeilytelineessä koko perhe, vanhemmat päälle kolmekymppisiä :D Hiekkalaatikon reunalla istun ja teen hiekkakakkuja ja linnoja. Annan lapselle keinussa vauhtia, ja kun väsyn vauhdin antamiseen, alan itsekin keinua. Tykkimäellä käytiin, ja karusellissa lapsi ratsasti hipolla ja minä possulla. Mummilassa käydessämme metsästettiin pojan ja serkkujensa kanssa sadevesialtaasta sammakoita. Oltiin pojan, kaverinsa, kaverin isän ja yhden vähän vanhemman pojan kanssa leikkipuistossa. Vanhempi poika kyllästyi pienten poikien leikkeihin ja alkoi vähän "kiusata". Jätin kaverin isän pienten poikien kanssa, ja lähdi isomman pojan (6v.) kanssa tutkimaan pusikkoon tehtyjä majoja. 

Olen kyllä huomannut, että muut vanhemmat saattavat katsoa vähän pitkään. Varsinkin tuossa oman pihan leikkipaikalla, kun yleensä siellä pienet lapset ovat keskenään, tai sitten äidit istuvat viereisellä grillipaikalla polttamassa tupakkaa ja juomassa siideriä.

Vierailija
22/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan aivan odotin, milloin saan lapsia, että pääsen leikkikentälle leikkimään. 27-vuotiaana se riemu sitten koitti. Laskin liukumäkeä ja köysirataa monta kertaa - ja lapsi istui vaunuissa. Olisiko ollut puolivuotias silloin ;-)? Hillittömän hauskaa oli, ainakin äidillä (muita leikkijöitä ei sillä hetkellä leikkikentällä kuitenkaan ollut).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi keinut ja liukumäet + muut vehkeethän on tehty lapsille, ei ne edes kestä aikuisen painoa. Ainakin tuosta voisit kyseiselle äidille huomauttaa.

Vierailija
24/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, Hoplopissa mennään myös koko perhe niissä kiipeilypaikoissa, ja lasketaan liukumäistä. Olenkin joskus miettinyt, milloin alkavat ottaa maksun myös vanhemmilta. Jotenkin hirveän vaikea ajatella, että jompikumpi meistä, tai molemat, istuis pöydässä lukemassa/kännykkää räpläämässä kun lapsi kiipeilee ja leikkii.

-20

Vierailija
25/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän voi olla, että lapsi on vähän vaativampi.

Vierailija
26/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin halunnut rymytä Hoplopissa 5-vuotiaan kanssa, mutta jotkut paikat oli niin ahtaita etten oikein olisi mahtunut(enkä ole edes lihava, mutta ahtaita paikkoja ne on paikoin kankealle aikuiselle). Niitä pehmopalloja kyllä lasten kanssa ammutaan ihan intona. Olisipa aikuisillekin sopivia leikkipuistoja ja kiipeilypaikkoja...

Vierailija
27/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä paljon vanhempi jo, 35v, mutta leikin toki lapsen kanssa leikkipuistossa. En koko aikaa mutta olen tehnyt noita kaikkia: keinunut, laskenut mäkeä, tehnyt hiekkakakkuja, kaivanut kuoppaa ja laskenut mäkeä.

Miksi en leikkisi? Muksun kanssahan siellä puistossa olen, en muiden äitien.

Vierailija
28/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:21"]

Ainiin, Hoplopissa mennään myös koko perhe niissä kiipeilypaikoissa, ja lasketaan liukumäistä. Olenkin joskus miettinyt, milloin alkavat ottaa maksun myös vanhemmilta. Jotenkin hirveän vaikea ajatella, että jompikumpi meistä, tai molemat, istuis pöydässä lukemassa/kännykkää räpläämässä kun lapsi kiipeilee ja leikkii.

-20

[/quote]

Sori nyt vaan, mut tää menee jo yli. Siis te vanhemmat könyätte siellä lasten kiipeilypaikassa? Joku raja nyt kuitenkin, oletteko ajatelleet juurikin tuota, että välineet eivät välttämättä kestä? Tai että joku lapsi ei uskalla tulla leikkimään teidän takianne.

Hoplopin leikkipaikka on LAPSILLE! Kyllä minä ainakin katsoisin pitkään jos aikuinen lähemmäs 100-kiloinen miehenkörmy mönkisi siellä.

Vierailija
29/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun keinussa usein ja kun lapsi oli pienempi rakensin hiekkalinnoja. Välillä törmää puistoissa sitten toisiin vanhempiin jotka kanssa "leikkivät" lapsen kanssa. Välillä leikin, mutta välillä en jaksa. On hauska katsoa hulluttelevia vanhempia.

Vierailija
30/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:24"]

-20

[/quote]

Sori nyt vaan, mut tää menee jo yli. Siis te vanhemmat könyätte siellä lasten kiipeilypaikassa? Joku raja nyt kuitenkin, oletteko ajatelleet juurikin tuota, että välineet eivät välttämättä kestä? Tai että joku lapsi ei uskalla tulla leikkimään teidän takianne.

Hoplopin leikkipaikka on LAPSILLE! Kyllä minä ainakin katsoisin pitkään jos aikuinen lähemmäs 100-kiloinen miehenkörmy mönkisi siellä.

[/quote]

Hoplopissa rajana laitteissa on 100 kg. Sillä perusteella siellä ei saisi olla kuin muutama lapsi kerrallaan. Jos aikuinen on alle 100kg niin miksei se silloin siellä voi mennä? Alle 3 vai oliko 4 vuotias saa mennä osaa vain aikuisen kanssa. Miten aikuinen voi auttaa lasta jos ei mene sinne lapsen kanssa?

Vierailija
31/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-20

[/quote]

[/quote]

Ei kestä?? Ei hoplopissa ole painorajaa, eikä leikkikentilläkään, ihan turvallisuuskysymys, että kantavuutta riittää, myös aikuisten painolle! Todellakin olen 3 vuotiaani kanssa kiipeämässä, ihan sinne ylös! Ja liukumäkeä lasketaan myös! Minua ei oikeastaan edes kiinnosta, mitä muut, mahdollisesti estyneet tai muutoin vain ahtaat aikuiset ajattelevat!

terv. äiti 36 v.

Vierailija
32/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen lähes nelikymppinen, ja ujo, vaikka sitä ei päällepäin ehkä näy, vain sellaisena etäisyyden ottamisena ja varautuneena. Totuus on se, että tunnen luottamusta lapsia kohtaan, mutta en aikuisia kohtaan. Siksipä leikin niiden lasten kanssa puistossa ennemmin kuin menen juttelemaan tuntemattoman äidin/ puolitutun äidin kanssa... Lisäksi en osaa jutella ja jaaritella niitä näitä tai keskustella lasten pituuskasvusta/yöheräilystä/uusimmista vaatehankinnoista tai kirpparilöydöistä. Ei kiinnosta, vaikka lapsista tykkäänkin.

Mutta rakastan sitä iloa mitä leikkiessä lasten kanssa voin lapsille tuottaa... Lapset yleensä ihastuvat minuun ja nauttivat kun saavat aikuisen huomiota ja pientä hienovarausta ohjausta leikkeihin, esim. huolehdin leikkiessä, että kaikki leikissä olevat saavat huomiota tasapuolisesti, ketään ei kiusata tai sorreta, jokaisen annetaan "loistaa".  Jotkut lapset suorastaan kirkuvat ilosta välillä, kun tämä "leikkitäti" saapuu paikalle ideoineen ja hassutuksineen.

Ja pystyn kyllä ystävystymään muiden naisten kanssa, mutta se on yleensä pitkän ajan tuotos, ja tuntuu, että sitä vaikeampaa mitä enemmän äideille tulee ikää se yhteisen sävelen löytäminen, tai itseasiassa sinne iholle pääseminen, monella on se suojakuori tosi kova jolloin myös ystävystyminen jää pinnalliselle tasolle.

Vierailija
33/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella mä olen 48v. ja kyllä mä vielä keinun. Mun kuopus on 9v. ja viettäisin mielellään aikaa pojan ja sen kavereiden kanssa, mutta ne ei huoli mua enää mukaan. Huumori ja lapsenomaisuus pitää henkisesti nuorena.

Vierailija
34/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, höpö höpö.

Vierailija
35/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyllsäähän siellä hoplopissa on jos ei itse mene mukana. Ja jos ei taivu kulkemaan, niin sitä suuremmalla syyllä pitää siellä sokkeloissa kiipeilLä. 

äiti 40 v

Vierailija
36/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-20

[/quote]

[/quote]

:D

Ensinnäkin, Hoplopin välineet on suunniteltu kestämään aika paljon painoa, ja niissä on kyllä painorajat näkyvissä. Toiseksi, kumpikaan meistä ei ole lähelläkään 100-kiloinen. Kolmanneksi, minkä ihmeen takia joku lapsi ei uskaltaisi meidän takia tulla leikkimään? Kyllä siellä ne ala-asteikäiset aika paljo "pelottavampia" ovat kuin me. Neljänneksi, lapset ovat siellä vanhempien vastuulla, ja vanhempien valvonnassa. En ymmärrä, miten vanhemmat valvovat lapsiaan näpytellessään kännykkää kahvilan pöydässä. Ei ihan tulis mieleen päästääkään 4-uotiasta ilman aikuista sinne, sen verran älytöntä se meno saattaa olla. Useamman kerran on joutunut puuttumaan just noiden vähän isompien lasten touhuihin.

Vierailija
37/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on tommonen :) Itse en koe lasten kassa leikkimisessä mitään hävettävää, mutta mulla ei yksinkertaisesti riitä energiaa siihen. Ukko sen sijaan viilettää lasten kanssa menemään oltiin sitten leikkipuistossa tai missä tahansa. Kivalta tuntuu, olisi ollut mahtavaa jos omakin isä olisi ollut sellainen. Hoplopissa minäkin kyllä villiinnyn mukaan, mutta leikkipuistossa ap:n tavoin istun penkillä lukien lehteä, tai selaillen puhelimella nettiä. Ehkä se on sitäkin kun itse saa hengähtää hetken ihan rauhassa.

Vierailija
38/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:20"]

Noi keinut ja liukumäet + muut vehkeethän on tehty lapsille, ei ne edes kestä aikuisen painoa. Ainakin tuosta voisit kyseiselle äidille huomauttaa.

[/quote]

Vuoden ilonpilaaja -palkinto myönnetään sitten tälle kirjoittajalle. Että pitäisi mennä siihen nurisemaan jotain, kun joku viitsii tehdä jotain lapsensa kanssa. :D happamia sanoi kettu?

Vierailija
39/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Hoplopin kiipeilypaikat huolletaan ja putsataan jos sinne ei aikuinen saa mennä? Onko sinne palkattu 10-vuotiaita siivoojia hoitamaan homma, joka aikuisten kuuluu tehdä?

Vierailija
40/50 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina missä olen nähnyt painorajan on ne puistojen vieteri-keinuhevoset. Niissä sanotaan 30kg. Sen verran olen kuitenkin insinööri, että tiedän mitä tuollainen jousi oikeasti kestää ja millaiset varmuuskertoimet laskelmaan laitetaan kun suunnitellaan härveleitä joihin menee ihminen.

HopLopin kiipeilytelineet on pehmusteella päällystettyjä rakennustelineitä...miettikääpä millaisia painoja niiden pitää oikeassa käytössään kestää... :)