Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka käy omaisuuksien jako puolison kuollessa?

Vierailija
14.08.2020 |

Hei, miten käy, kun avioliittoa takana esim. 30 vuotta, ja puolisot ottaneet yhteisolen aikana lainaa omiin nimiin ja kartuttaneet omaisuutta. Meneekö henkilökohtainen omaisuus kuoleman tapauksessa puoliksi, ennen lapsille jaettavaa perintöä? Sillä kyselen, kun olen mahdollistanut puolisolle varallisuuden kartuttamisen hoitamalla lapsia useita vuosia kotona ja tekemällä lyhennettyä työpäivää.

Itseasiassa hän ei ole kantanut pikkulapsiaikana ollenkaan vastuuta lapsista 4kpl. Lyhennettyä työaikaa tein välillä, koska silloin omat resurssit riitti erityislapsen tarvitsemaan huolenpitoon.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoiden yhteenlaskettu omaisuus menee puoliksi, tosin jos leski on varakkampi, hänen ei tarvitse maksaa kuolinpesälle tasinkoa.

Vierailija
2/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei ole avioehtoa, niin kaikki teidän yhteinen omaisuus menee puoliksi. Eli sä saat 50% teidän yhteenlasketusta omaisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä ei ole avioehtoa, niin kaikki teidän yhteinen omaisuus menee puoliksi. Eli sä saat 50% teidän yhteenlasketusta omaisuudesta.

ja siis tässä oletin, että susta tulee leski.

-sama

Vierailija
4/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, hyvä juttu! Hetken jo mietin pitääkö ero ottaa pikaisesti, jos puoliso joutuisi koronateholle ja tilanne näyttää huolestuttavalta. Lapsille toivon kaikkeä hyvää, mutta haluaisin silti osani omaisuudesta, jonka tunnen ansainneeni. Meillä ei avioehtoa ole ja puoliso kartuttanut enemmän omaisuutta, kuin mitä meillä on yhteisissä nimissä. Itse olen kyllä kartuttanut eurojen sijaan sellaisia muistoja lasteni lapsuudesta, että niitä ei voi rahassa mitata. 

Ap

Vierailija
5/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskelle menevää omaisuutta voi myös kasvattaa tekemällä testamentin. Vaikka lapsilla onkin oikeus lakiosaansa, niin se on vain puolet siitä, mitä he saisivat ilman testamenttia.

Vierailija
6/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on outo aloitus: mies kuolemassa ja tämä muka miettii pikaeroa ja taivastelee lasten lapsuusaikojen muistoja. Porvoon mitalla ilmeisesti.

Vierailija
7/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, hyvä juttu! Hetken jo mietin pitääkö ero ottaa pikaisesti, jos puoliso joutuisi koronateholle ja tilanne näyttää huolestuttavalta. Lapsille toivon kaikkeä hyvää, mutta haluaisin silti osani omaisuudesta, jonka tunnen ansainneeni. Meillä ei avioehtoa ole ja puoliso kartuttanut enemmän omaisuutta, kuin mitä meillä on yhteisissä nimissä. Itse olen kyllä kartuttanut eurojen sijaan sellaisia muistoja lasteni lapsuudesta, että niitä ei voi rahassa mitata. 

Ap

Olisiko kannattanut kartuttaa tietoa ja kehittää älyä. Uskomatonta, että aikuinen ihminen ei tuollaista perusasiaa tiennyt.

Vierailija
8/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on outo aloitus: mies kuolemassa ja tämä muka miettii pikaeroa ja taivastelee lasten lapsuusaikojen muistoja. Porvoon mitalla ilmeisesti.

Tuo oli jokin skenaario jota pyöritteli mielessään... JOS sanaa käytti.

Vierailija
9/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eroa ei saa pikaisesti, jos ette jo oo asumuserossa.

Vierailija
10/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, typerä olen. Meidän perheessä ihmeellinen ja ei ehkä yleisellä tasolla niin hyväksyttävä tapa käyttää rahaa. Tuntuu ihmeelliseltä, että kuoleman sattuessa pääsisin osalliseksi sellaiseen, josta en ole voinut nauttia avioliiton aikana. 

Tärkeintä itselleni on ollut, että lasten elämässä on edes yksi aikuinen ihminen läsnä. Nyt lapset niin isoja ja että aikaa jää näille toisarvoisille pohdinnoille. 

Ap

Vierailija
11/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eroa ei saa pikaisesti, jos ette jo oo asumuserossa.

Joo, mut eron vireillelaitto riittää.

Vierailija
12/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mies oo kuolemassa. Kyllä mäkin kaikkia tuollaisia mietin, vaikka niillä ei ole todellisuuspohjaa.

-toinen outo

Vierailija
13/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, typerä olen. Meidän perheessä ihmeellinen ja ei ehkä yleisellä tasolla niin hyväksyttävä tapa käyttää rahaa. Tuntuu ihmeelliseltä, että kuoleman sattuessa pääsisin osalliseksi sellaiseen, josta en ole voinut nauttia avioliiton aikana. 

Tärkeintä itselleni on ollut, että lasten elämässä on edes yksi aikuinen ihminen läsnä. Nyt lapset niin isoja ja että aikaa jää näille toisarvoisille pohdinnoille. 

Ap

No vaikka on läsnä lasten elämässä, niin voi sitä silti jonkin yleissivistyksen hankkia.

Vierailija
14/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Vierailija
15/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa uusin Taloustaito -lehti, ilmestynyt 12.8.2020, ei tarvitse täällä turhaan jauhaa.