Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä mikrokuitukangasta itse ommeltavaan kasvomaskiin?

Ompelukone esiin
14.08.2020 |

Onko joku ommellut itse kasvomaskeja? Mitä materiaaleja olette käyttäneet? Muita hyviä vinkkejä?! En kysy perusteluita maskin käytön puolesta tai vastaan, vaan maskintekovinkkejä. Kiitos asiallisista kommenteista jo etukäteen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan otsikon kysymykseen: kangaskaupoista.

Vierailija
2/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan fleeceä ei pidä käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangastukusta ihmiset ainakin ompeluryhmissä tilaavat suodatinkangasta, itsellä ei ole yrityksestä tai sen toimivuudesta mitään kokemusta:

https://www.kangastukku.com/#/products/565/1

Vierailija
4/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 % Puuvillaa tai kangas, jos kauppa kertoo kankaan olevan nimenomaan maskin tekoa varten olevaa kangasta.

Vierailija
5/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ommellut, nettikangaskaupoista saa kankaita, joskin itse en näitä mikrokuitukankaita käytä siksi, että en halua hengittää muovia. Ns. kansanmaskille riittää 2 kerrosta tiukkasyistä kangasta kuten puuvillaa, turha tehdä tästä sen vaikeampaa.

Vierailija
6/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt vanhoja lakanakankaita (puuvillaa). Tykkään kierrättää matskuja, joten ne sopivat maskeihin hyvin. Otsikon kysymykseen, Miksi haluat käyttää mikrokuitua? Eikö sitä ole urheiluvaatteissa, voisiko vanhoja urheiluvaatteita kierrättää?

Vierailija
7/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Kangastukku oli hyvä vinkki!

Vierailija
8/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSI kirjoitti:

Olen käyttänyt vanhoja lakanakankaita (puuvillaa). Tykkään kierrättää matskuja, joten ne sopivat maskeihin hyvin. Otsikon kysymykseen, Miksi haluat käyttää mikrokuitua? Eikö sitä ole urheiluvaatteissa, voisiko vanhoja urheiluvaatteita kierrättää?

Sitä mikrokuitua halutaan näihin maskeihin koska puuvilla vähentää käyttäjänsä saamia koronaviruksia noin 20-30% mutta mikrokuitu vähentää niitä noin 70%.

Kansanmaskin tarkoitus ei toki olekaan suojella käyttäjäänsä, vaan niitä kaikkia muita siinä tapauksessa että käyttäjä sattuisi olemaan viruksen kantaja. Tämä riittääkin siellä, missä virusta ei ole kovin suuria määriä - esim tartuntakeskusten ulkopuolella. Siihen tuo puuvilla tepsii ihan hyvin, kunhan pysyy kuivana. Märkä puuvilla päästää kaiken läpi myös ulospäin, eikä siis est' sinuakaan tartuttamasta ketään.

Vierailija
9/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskeihin tarkoitettua suodatinkangasta saa ainakin Kärkkäisen verkkokaupasta

Vierailija
10/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mikrokuidut voi olla kuin asbestia. Ei välttämättä kannata laittaa suun eteen varmistamatta että on turvallisia.

Vierailija
11/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Twitterissä kiersi tutkimus, jossa oli filttereinä käytetty pölynimuripussia, kahvisuodatinta jne.

Parhaalla sai kirurgisen maskin suodatuksen...

Harmi vaan, että en muista mistä tutkimus löytyy...

Vierailija
12/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Twitterissä kiersi tutkimus, jossa oli filttereinä käytetty pölynimuripussia, kahvisuodatinta jne.

Pölynimuripussi sai lähes yhtä hyvän tuloksen, kuin surgical mask.

Ajattelin tehdä niistä filttereitä.

Vierailija
13/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pölynimuripussi sai lähes yhtä hyvän tuloksen, kuin surgical mask.

Ajattelin tehdä niistä filttereitä.

Niitä ei ole tarkoitettu hengitysmaskeiksi.

Vierailija
14/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiersin pk-seudulla 2 kangaskauppaa ja molemmista oli loppu kuumapesua kestävät keinokuitukankaat. Joku on hamstrannut.

Vierailija
15/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpakaupoissa on mikrokuituliinoja ollut myynnissä esim. 5 kpl 1,5 eurolla, joten siitä vaan. Kivoja kankaita olivat! En vielä ostanut, koska varastoa on vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi