Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi vasektomian jälkeen? Yksityinen spermanluovuttaja?

14.08.2013 |

Tämä ei varsinaisesti ehkä kuulu lapsettomuuspalstalle, koska hedelmättömyys on itse aiheutettua, mutta ehkä täällä on eniten tietoa?

Onko jollain kokemusta lapsen hankkimisesta vasektomian jälkeen? Meillä pohdinta on nyt tullut ajankohtaiseksi ja mietin vaihtoehtojamme.

Vasektomian purku vaikuttaa aika epävarmalta ja johtaisi tietysti taas ehkäisyongelmaan. Ilmeisesti IVF-ICSI-yhdistelmällä voitaisiin ottaa miehestä siittiö avaamatta johtimia, mutta tuollainen hoito tulisi ilmeisesti kokonaan itse maksettavaksi ja on elimistölle hurjan rankka.

Olemme vähän keskustelleet miehen kanssa asiasta, ja hänellä ei ole pakottavaa tarvetta saada tätä viimeistä lasta biologisesti omanaan. Mietin silti, että tuntuukohan hänestä erilaiselta olla isä, kun lapsessa välttämättä olisi sitten vieraitakin piirteitä (verrattuna biologisiin).

Jos päätyisimme käyttämään lahjoitussiittiöitä klinikalta, miten asian kanssa toimitaan? Saako niitä tällaisessa tilanteessa edes, olen ymmärtänyt, että niistä on pulaa? Voiko Suomessa "mätsätä" luovuttajan ulkonäköä isän ulkonäköön?

Tälläkin palstalla yksi jos toinen mies tarjoaa siittiöitään. Onko tuo nyt jotenkin yleistä, vai onko kyseessä trollaus? Mehän olemme naimisissa, ja lapsi olisi automaattisesti juridisesti mieheni, joten voisimme ottaa myös ei-anonyymin luovuttajan soluja. Olen oikeasti pohtinut myös ns. muumimukitekniikkaa, koska aiemman kokemuksen perusteella en tarvinne hoitoja raskauden alkuun saattamiseksi ja juuri tuo luovuttajan riittävä fyysinen yhtenäisyys isän kanssa olisi meidän tapauksessamme tosi hyvä asia. Haihattelenko ihan typeriä?

Jos jollain on kokemusta vasektomian jälkeisistä lapsista ja/tai suorasta spermanluovutuksesta, kuulisin mielelläni!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantapaisia pohdintoja. Tosin meillä mies on tehnyt itsenäisen päätöksen, ettei halua enempää lapsia, mutta on sitä mieltä, että minulla on vastaava oikeus saada lisää lapsia jos ne itse hoidan ja huolehdin. Tätä taustaa vasten on vaikea saada edes häntä hoitoihin, koska ei halua enää geenejään levittää omien sanojensa mukaan. Kuitenkin kuulemma on valmis oman sanavalintansa mukaan sietämään perheessämme lasta, jonka isäksi ei kuitenkaan halua, eli ei ole eroamassa, vaikka lapsen hankkisinkin. 

Olen nyt prosessoinut tuota halua saada lisää lapsia ja se on vielä kesken. Tarvittaessa varmaan seuraava askel on muumimuki-malli ja jos se ei onnistu tai luovuttajaa ei löydy, lienee seuraavana vaihtoehtona klinikan luovutettu sperma. Luovuttaja olisi hyvä asia, vieläpä jos kyse olisi miehestä, joka on valmis pitämään lapseen kontaktia, niin lapsi ei jää isättömäksi vaikka mieheni ei hälle isäksi ryhtyisikään. Monimutkaisia asioita...

Vierailija
2/3 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Eihän teidän ole pakko edes hakeutua (kalliisiinkin) hoitoihin. Jos tuttavapiirissänne on joku jonka ulkonäkö matchaa ja joka ehkä haluaisi biol.lapsen haluamatta isäksi, siitä sitten vaan muki- ja ruiskumenetelmällä. Esim.miehen veli!

Noiden luovuttajien taustoja ei varmaan kovin tarkkaan tutkita ja otapa huomioon sellainen seikka että jos lapsella ilmeneekin jokin sairaus (esim leukemia) joka vaatii vaikkapa siirteen (luuydin) niin teillä on jonkinlaiset mahdollisuudet löytää luovuttaja lähipiiristä kun taas täysin tuntemattoman ihmisen kanssa tätä mahdollisuutta ei ole tai todennäköisyys on pienempi vain äidin puolelta etsittäessä. Tiedätte että biol. isä voisi olla sopiva mutta teillä ei ole oikeutta saada tietää kuka hän on. Lisäksi sieltä voi tulla jotain sellaisia sukurasitteita (tai sperma voi olla jopa verisukulaisen luovuttamaa!!) mitkä yllättävät: terveys- tai mielenterveys ym. Ei kai siitä luovuttajastakaan tiedetä muuta kuin se minkä hän itse kertoo, ja pienestä rahakorvauksesta voi kertoa mitä tahansa. 

AV:lta ei ehkä kannata spermanluovuttajaa hankkia....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo. Ei kukaan voi olla noin hölmö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan