Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin vanhustyöstä

Vierailija
13.08.2013 |

Koulussa ei opetettu kaivamaan väkivalloin peräsuolta tyhjäksi. Kuuluu huutoa ja hoitaja vaan jatkaa. Tai vanhus nostetaan potilasnosturilla vuoteesta koholle ja suoli tyhjennetään siinä. Näyttää irvokkaalta ja epäkunnioittavalta. Onko nuo oikein? Osastonhoitaja ei välitä tai tiedä, millaista hoitoa annetaan.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelliseen viitaten: Jos tiedätte esim. vanhuksenne laitoksessa pitävän vaikka jaffasta,tuokaa sitä. Me emme niitä keittiöltämme saa (ainakaan kovin usein) koska saamme sieltä ruoat ja mehut sekä maidot, käytännössä halvimmat jutut, joskus kyllä jotain extraakin.

T: lh

Vierailija
22/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei sitä jaffaa jos potilas aspiroi....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin,täytyy myös miettiä voiko vanhus sitä lempijuomaansa enää juoda,ettei ole terveydelle vaarallista,sehän on selvä.

Vierailija
24/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla vanhuksilla on nielemisvaikeuksia, jolloin juominen on kovin vaikeaa.

Vierailija
25/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monet vanhukset (sellaiset, ketkä vielä vessaan pääsevät) eivät juo, koskka eivät halua jatkuvasti juosta pissalla.

Vierailija
26/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 20:55"]

Sairaalassa luotetaan 3 päivän välein tehtäviin ruiskeisiin. Yleensä mummoille menee päivittäin ne moxalolet tai pegrianit nesteen mukana, eivät vaan haluaisi itse juoda liikaa. Oliiviöljyt ei kyllä tuo hyvää makua ruokaan, kokeile itse...

[/quote]

Tämä on kyllä kumma puhetapa. Tätä ihmettelin, kun olin vanhainkodissa työelämävalmennuksessa. "Ei, sinulle ei tänään mene kipulääkettä."  "Martalle menee vatsalääke." Sen sijaan, että sanottaisiin: "Sinun ei kuulu ottaa/sinä et ota kipulääkettä." "Martalle on määrätty vatsalääke."

Vierailija
27/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa öljylaaduista on kyllä käytännössä mauttomia. Karppaajana lurauttelen niitä ruokiin päivittäin.

Vierailija
28/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä on ainakin keinot loppu, millä saada vanhukset juomaan. Hoidan tosin iäkkäitä kehitysvammaisia, mutta ei se heidän pakkojuottamisensa tai peräsuolen ronkkimisensa ole yhtään sen inhimillisempää. Mikä siis neuvoksi, kun MITÄÄN juotavaa ei saa parhaalla tahdollakaan asiakkaan kurkusta alas yli litraa vuorokaudessa? Eikä ruokaakaan määräänsä enempää. Luumut, ulostuslääkkeet, öljyt yms. tietysti säännöllisesti tarjoiltuna, mutta joskus sitä ummetusta vain tulee vaikka kuinka yrittäisi estää. Ja tämä usein tapahtuu sellaisen ihmisen kanssa, joka ei ymmärrä syitä ja seurauksia kun ne hänelle selitetään. Eli dementoitunut, kehitysvammainen tms. potilas. Kaikilla heillä ollut nuorempana hyvä ruokahalu, mutta aikaa myöten se huononee.

Tuo "menee" sanan käyttö lääkkeistä puhuttaessa on sellainen tapa, joka on monessa paikkaa vakiintunut lääkäreiden ja hoitajien käyttöön. Itse en kuitenkaan käytä sitä puhuessani potilaalle, koska se ei ole mielestäni potilaslähtöistä.

t.sh

Vierailija
29/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin alatte kantamaan niille vanhuksillenne jaffaa ja muita juomia tuliaisiksi, varmistakaa ettei heillä ole sydämen vajaatoiminta. Jos on, nesterajoitus voi olla (sisältäen myös ruoan nesteet kuten keiton liemet, jäätelöt, vellit, puurot) esimerkiksi vain 1500 tai 1800 ml/vrk. Jos sydämen vajaatoimintaa sairastava juo ylen määrin, neste kertyy kehoon ja esimerkiksi keuhkoissa aiheuttaa hengenahdistusta ja usein johtaa monen päivän sairaalareissuun, joskus tehohoitoon. 

Vierailija
30/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhuksille ei juoteta reilusti keskikaljaa? Ainakin nuoremmilla on maha ruikulilla joka aamu jos on kaljoiteltu edellisenä iltana.

Vierailija
31/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että kuolisin ennen kuin olen tuossa pisteessä. Mitä hyötyä tuommoisesta elämästä on kenellekään? Vanhus kärsii (vai ymmärtääkö enää mistään mitään?) ja hoitajallekin ikävää. Miksi ihmisiä pidetään ehdoin tahdoin tuossa tilassa?

Vierailija
32/38 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole huomannut, että kuituvalmisteista oikeastaan olisi koskaan ollut hyötyä, ehkä joku Pegorion tms. säännöllisesti joka päivä väh. 1 pss käytettynä auttaa osaa potilaista. Monesti näitä käytetään liian vähän, tai liian harvoin. Ongelma on tietysti, että nestettä pitäisi saada silloin alas entistä enemmän, kun magrogoli sitoo vettä... Oikeastihan nämä ummetukset on hyvin paljon peräisin siitä että liike puuttuu, eikä sitä kuidulla taikka vedellä voi korjatakaan.

Mun mielestäni on ihan ok esim. käyttää Microlax 1-2 joka kerta vatsantoimituksessa  esim. 2-3 pvän välein. Monesti ootellaan pitkään ennenkuin annetaan, mutta sitten kaikki on vaan kivuliaampaa ja vaikeampaa.

Kaikkien tulisi osata vesiperäruiskeen anto!!

Se on yleensä toimiva, ja melko kivuton. Tuseeraaminen olisi sitten se ihan viimenen keino. Se voi olla hyvin kivuliasta ainakin jos se on toistuvaa, aiheuttaa haavaumia peräsuoleen jne. Jos tuseeraa, niin ainakin niin että se Microlax on annettu ennen tuseeraamista.

Edelläkuvattu roikuttaminen lienee tehdyn kiireessä ja vähän oikaisten, kyllä se periaatteessa kuuluisi tehdä pöntön päällä asiakas suihkutuolissa ollen. Ehkä on ollut kiire ja siksi noin?

t paljon kakkahommia tehnyt

Vierailija
33/38 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 23:28"]

Toivon että kuolisin ennen kuin olen tuossa pisteessä. Mitä hyötyä tuommoisesta elämästä on kenellekään? Vanhus kärsii (vai ymmärtääkö enää mistään mitään?) ja hoitajallekin ikävää. Miksi ihmisiä pidetään ehdoin tahdoin tuossa tilassa?

[/quote]

no, mitä tekisit? avittaisit kuolemaa vähän?

ei tuohon vanhuuden vaiheeseen ole enää mitään helppoa ratkaisua. Inhimillisyyskin on niin suhteellista.

Vierailija
34/38 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti mitä hommaa :0 Ei ole musta hoitajaksi, en ikinä pystyis kaivamaan kenenkään anaalista kakkaa pois (paitsi oman puolison).

Vierailija
35/38 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 01:55"]

Hyi helvetti mitä hommaa :0 Ei ole musta hoitajaksi, en ikinä pystyis kaivamaan kenenkään anaalista kakkaa pois (paitsi oman puolison).

[/quote]

Kakkaa kaivava hoitaja vastaa:

En koskaan kaivaisi kakkaa omalta puolisoltani. Olen muutenkin tehnyt selvätksi, etten ala omaishoitajaksi puolison mahdollisesti sairastuessa. Olen myöskin tehnyt hoitotahdon ja hölöttänyt kaikille mahdollisille läheisille, ettei kukaan omaisistani saa alkaa hoitamaan minua tilanteen ollessa siinä pisteessä.

No tämä meni kakan kaivelusta kauas, mutta kakan on tultava pyllystä.

Nahty: Ei tullut, tuli suusta = jotain järkyttävää ja hirveä kuolema. Ja kyllä: noin voi käydä

Vierailija
36/38 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Microlax lääke on turvallisempi.

Vierailija
37/38 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni hoitoa seuratessa olen tullut siihen tulokseen, että vanhuksille ei anneta tarpeeksi rasvaa. Leipää, puuroa, perunaa ja pullaa tungetaan naamaan jatkuvasti, ei ihme että suoli ei toimi.

Vierailija
38/38 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä ikuisuuskysymyksiä. Tärkeintä on tarkkailla vatsantoimintaa ja mikäli ummetustaipumusta on, niin löytää toimiva hoito. Vanhuksilla ummetusta aiheuttaa usein liikkeen väheneminen sekä lääkitys, joihin on vaikea tehdä muutoksia. Liikuntakyvytöntä ei saa enää liikkeelle ja lääkitys ainakin meidän hoitopaikoissa on asukkailla kohdillaan, turhia lääkkeitä ei heille mene. Veden juonti, luumusose puuroon ym perinteiset konstit ovat toki parhaita, seuraavana pegorion/movicol tyyppiset valmisteet. Lactulosin/Levolacin käytöstä meillä on luovuttu, todettu toimimattomaksi monilla asukkailla. Osalle toimii laxoberon erittäin hyvin, joko tippoina tai kuulina iltaisin annettuna tai jos paha ummetus niin myös aamulla. Erittäin harvoin joudumme käyttämään suoleen laitettavia valmisteita, kuten microlaxia tai klyxiä. Toki välillä, mutta ihan äärimmäisenä keinona. Tuseerausta ei olla harrastettu vuosikausiin, se on aivan epäinhimillistä. Nykyaikana on sen verran tehokkaita valmisteita ummetuksen hoitoon että mun mielestä niillä kyllä pärjää ja meidän yksiköissä on kyllä pärjättykin monta vuotta. Kuten jo alussa sanoin, tärkeintä on seurata vatsantoimintaa ja puuttua ummetukseen tarpeeksi ajoissa, ettei suoleen pääse kertymään kovaa massaa.