Kysely vauvaa katsomaan tulleista ihmisistä
Ketkä tulivat katsomaan vauvaa laitokselle ja ketkä kotiin?
Kommentit (15)
Laitokselle tuli isä ja sisarukset, heidän lisäksi olisi päässyt vain isovanhemmat. Toinen mummo tuli 1, 5 kuukauden päästä kotiin katsomaan, pappa näki 4-kuisen vauvan kun käytiin hänen luonaan. Suurin osa ystävistä näki vauvan 4 päivän ikäisenä juhlissa, joissa olimme koko perheellä, kotona kävi varta vasten vauvaa katsomassa ainoastaan yksi toiselta paikkakunnalta kylään tullut ystävä (joka sattuu olemaan aivan hulluna vauvoihin, työskenteleekin kätilönä). Naapurit näki 2 päivän iässä, kun yksi haki minut ja vauvan sairaalassa, ja loput odotti pihassa :) ja tämä oli meidän nuorin, kahdesta vanhemmasta en enää muista.
Mun vanhemmat kävi laitoksella, miehen vanhemmat olis tulleet myös laitokselle mutta päästiinkin sinä päivänä kotiin, joten olivat meitä täällä kotona vastassa.
Meillä on aina käynyt paljon katsojia. Viimeksi kävi isovanhemmat, sisarukset perheineen, mun ystävä perheineen sekä läheinen serkku perheineen.
Sairaalassa kävi siskoni. Kaikki muut näkivät vauvan vasta ristiäisissä. Tai siis toki kaupan kassa ja neuvolan terkkari ja postinjakaja näki vauvan, mutta ei ne vasiten meille kotiin tulleet sitä katsomaan.
Sairaalassa kävi mieheni, vanhempani ja veljeni. Kotona 1-2 viikon iässä vauvan näkivät mieheni sisko ja hänen 2 / 4 lastaan. Miehen äiti ja siskon mies näki vauvan 3 kk iässä.
siis miten ihmeessä useamman vauvan isovanhemmat ovat nähneet vauvan vasta muutaman kuukauden ikäisenä?
Esikoista tuli katsomaan laitokselle äitini ja hänen uusi mies, serkkuni, tätini, veljeni ja yksi ystävä. Kotiin isäni uuden naisystävänsä kanssa ja pari hyvää ystävää. Loput näki ät huomattavasti myöhemmin. Mies oli koko ajan sairaalassa.
Toista kävi sairaalassa katsomassa mieheni (oli myös synnytyksessä) ja mieheni vanhemmat. Kotiin minun vanhemmat kumppaneineen, esikoinen näki vasta kotona. Lisäksi miehen 2 veljeä, minun 2 veljeä. Loput näkivät myöhemmin ja ristiäisissä.
Laitokselle halusin vaan mieheni. Ei siinä paljoa kiinnostanu vieraat.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 21:24"]
siis miten ihmeessä useamman vauvan isovanhemmat ovat nähneet vauvan vasta muutaman kuukauden ikäisenä?
[/quote]
Ristiäiset on hyvä hetki esitellä vauvaa. Ei kaikki äidit jätä lasta mummille, kun lapsella on ikää 1 kk.
Sairaalaan sai tulla osastolle vain isä, sisarukset ja isovanhemmat. Me olimme viikon sairaalassa, joten isovanhemmat tulivat useana päivänä katsomaan. Minusta parempi niin kuin että kaikki tunkisivat sitten kotiin. Sairaalassa ei tarvitse miettiä miltä näyttää, miltä koti näyttää, onko vuosisadan sotkut levällään pitkin kotia jne. Ja varsinkaan tarjottavia ei tarvitse edes miettiä. Voi vaan istua sängyllä ja jutella sen verran kuin jaksaa. Vierailuaika lopettaa automaattisesti vierailun, superpuheliaasta anopistakin pääsee helposti eroon ;-)
Pari kaveria kävi myös ja minun sisaruksia pikavisiitillä. Silloin vauvan kanssa mennään odotusaulaan. Loputkin kaverit olisivat voineet mieluummin käydä sairaalassa kuin aloittaa sitä ahdistelua puhelimitse ja tekstaritulvaa, että koska sopii tulla.
Kotona olisin halunnut vain olla, rauhoittua, ihmetellä vauvaa jne. enkä todellakaan roikkua puhelimessa ja näpytellä taukoamatta viesteihin vastauksia. Ei kiitos vieraita ainakaan pariin kolmeen viikkoon! Eikä niitä kyselyitä myöskään...minä varmasti kutsun sitten kun tilanne ja jaksamisen taso on sopiva.
Isovanhemmat haluavat nähdä vauvan niin pian kuin mahdollista. Oman lapsen syntyminen on hienoin hetki sekä naisen että miehen elämässä. Olen kuullut monen sanoneen, että toiseksi hienoin kokemus oli, kun kuuli tulleensa isovanhemmaksi. Isoäidille ja isoisälle tulisi tarjota mahdollisuus tavata lapsenlastaan niin pian kuin äidin vointi sallii. Isotädit, isosedät ja isoenot joutavat odottaa ristiäisiin asti ja jopa niiden jälkeiseen aikaankin asti!
Lapsen vanhemmat eivät jätä ystäviään lapsen saatuaankaan. Vanhempi tietää kyllä, milloin on hyvä hetki synnytyksen jälkeen tavata ystävää.
Omaa vauvaani kävivät katsomassa isovanhemmat. Oli ollut kuulemma upea, unohtumaton kokemus.
Meillä päin sairaalaan ei päästetä isovanhempia. Vain puoliso ja perheen muut lapset saavat tulla. Sukulaiset tunkivat kylään viikon päästä kotiutumisesta, vaikka en olisi vielä niin välittänyt suurissa tuskissa pää kipulääkemömmöissä keitellä kahvia parillekymmenelle ihmiselle. Mikseivät ihmiset voi odottaa, että kutsutaan kylään?
Isä tuli sinne osastolle, mun vanhemmat tulivat katsomaan oleskelutilaan ennenkuin osasto varsinaisesti alkaa, samoin kuin mun pari ystävää. Anoppi tuli huoneeseen asti sisarensa ja jonkun toisen sukulaisen kanssa vierailuajan ulkopuolella.
Kahta jälkimmäistä en ollut nähnyt ikinä aiemmin enkä ikinä myöhemmin tuon vierailun jälkeen, lapsi on kuitenkin jo koululainen...
Ymmärrän kyllä jos joku tahtoo olla rauhassa varsinkin kotona, meilläkin on joitain tuttavia joidenka kanssa vierailut on sellaisia kestityksiä, mutta onneksi on myös ystäviä jotka meille tullessaan kysyy, pitäiskö pyykit mennä ripustaan tai laittavat oma-aloitteisesti kahvit kiehumaan. Ne on vähän niinkuin sellaisia siskoja, kun oikeita mulla ei ole :-)
Ei kukaan, Luojan kiitos! Kun lapsi osasi jo istua sylissä, tuli sukua.
Lappeenrannassa pääsee sairaalaan vain isä ja vauvan sisarukset.