Kyllä oli monet ekaluokkalaiset sellaisia tissiposkirääpäleitä
että miten pystyvät aloittamaan koulua. Siellä itkettiin äitin kädessä kiinni eikä edes jonoon meinattu mennä.
Kommentit (36)
Muistathan opettaa oman lapsesi kiusaamaan näitä "mamiksia"? Ei ne muuten opi.
On eri asia olla reipas pieni koululainen kuin kova ja karski. En vain ymmärrä että eikö 7-vuotiaat, jotka itkevät melkein silmänsä päästä koulun ovella ole koskaan ollut hetkeäkään erossa äidistään?
Minäkin olin sitten sellainen rääpäle aikoinani. Vaan hyvinhän olen pärjäillyt ja äidin perään en itke:) Outo aloitus!
Älä viitsi haukkua 7-vuotiaita, vaikka oletkin itse niin vitun kova ja raju. Ihan oikeasti, älä vaan opeta lapsillesi tuollaista, menneen maailman asennetta.
Eikö muuten ole outoa, että suurin osa niistä lapsista on mennyt 2v iässä päivähoitoon, viettänyt viikonloput isovanhempien hoidossa ja nyt, kun lapsi menee kouluun, ottaa äiti lomaa, että voi olla sen lapsen kanssa.
muistan kun itse menin ekalle luokalle. en malttanut odottaa päästä kouluun, hädin tuskin muistin sanoa heipat äidilleni kun olin niin innokas menemään uusien luokkakavereitteni kanssa sisälle :) jokin on vialla jos lapsi parkuu kuin syötävä kun tulee uusi jännittävä asia vastaan o_O
Suurin osa oman luokkani oppilaista oli juuri sellaisia kun ekalle menin. Myös minä. En nyt itkua tihrustanut, mutta jotkut itkivät. Kaikille tilanne oli uusi, ja luokka oli täynnä vieraita naamoja. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut. Seuraavana päivänä vanhemmat oli kaikilta jo unohtunut ja alettiin tutustua uusiin kavereihin. Ei siellä kukaan äidin perään pitkään itkenyt ja hyvin pärjättiin.
Myös yläasteelle mentäessä pelotti, tosin silloin turvauduttiin kavereihin, ei äidin helmoihin. Uudet asiat jännittävät, ja seitsemänvuotias on kuitenkin vielä aika pieni. Osa ekaluokkalaisista on kuusivuotiaita.
AP:n kaltainen tyyppi antaa lapselle puukon mukaan ja muistuttaa että tissiposkia, rääpäleitä ja erilaisia saa, oikeastaan pitää haukkua.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:41"]
muistan kun itse menin ekalle luokalle. en malttanut odottaa päästä kouluun, hädin tuskin muistin sanoa heipat äidilleni kun olin niin innokas menemään uusien luokkakavereitteni kanssa sisälle :) jokin on vialla jos lapsi parkuu kuin syötävä kun tulee uusi jännittävä asia vastaan o_O
[/quote]
Eli jotain on vialla jos ei ole samanlainen kuin sinä?
Mahtaa olla vaikeaa olla noin täydellinen ihminen :D
[/quote]
No minä itkin ja roikuin äidissäni enkä olisi halunnut mennä kouluun vaikka tavallaan halusinkin. Olin tosi ujo lapsi ja yhtäkkiä olisi pitänyt mennä luokkaan, jossa liki 30 vierasta ihmistä (vaikkakin lapsia). Vähempikin olisi itkettänyt minua.
Onpa vastenmielinen aloitus. Jotkut lapset vaan on luonteeltaan ujoja ja herkkiä, ja on ihan normaalia, ettei 7-vuotiaana ole vielä oppinut näitä tunteita noin isoissa uusissa tilanteessa peittämään. Tuollainen itku on kuitenkin vain alkureaktio, ja itkijät sopeutuvat kyllä nopeasti eivätkä ole sen rääpäleempiä kuin muutkaan.
Enkä usko että se erityisemmin korreloi muutenkaan minkään luonteen kanssa. Esim. minä en itkenyt kouluun mennessäni, ei se minusta tuntunut juuri miltään. Mutta minusta tuli kiusattu rääpäle kumminkin, kun taas samaan aikaan tulleesta tytöstä, joka itki naama punaisena ekana päivänä, tuli vuosia myöhemmin erittäin suosittu tyttö.
aika moni niistä on vielä 6-vuotiaita. Ne on vielä aika pieniä.
Jotenkin vähän nolo avaus aikuiselta ihmiseltä. Oikeesti, haukkua nyt lapsia, joita pelottaa uuden edessä.
Se on aika iso askel myös sille rohkealle ja reippaalle 7-vuotiaalle. Pihalla on hirveesti jengiä ja kaikki tyypit on vieraita, samoin rakennus ja vähän on vielä auki, että mitä sen rakennuksen sisällä oikeastaan tapahtuu.
Mutta onnea vaan ap:n lapsille. Ei taida olla helppoa kasvaa empaattisesksi ja solidaariseksi ihmiseksi tuollaisen mamman helmoissa.
Minusta on outoa, että koulusta on tehty elämää suurempi asia. Lapsista muistaakseni 96% on käynyt eskarin tai vastaavan kerhon, joten he ovat jo vuoden opetelleet ihan kaikki koulun juttuja alkaen siitä jononmuodostuksesta muiden huomioonottamiseen jne.
Mikä eskarissa menee niin pahasti pieleen, että siellä vietetty vuosi ei näy missään? Olisiko parempi lopettaa koko eskaritouhu, jos siitä ei ole mitään hyötyä vaan nimenomaan haittaa. Omat lapset menivät ekalle luokalle suoraa kotoa ilman eskareita eikä heitä tarvinnut saatella kuin koulun pihalle, jättää erikseen varatulle alueelle omalle opettajalle ja sanoa heippa.
Onneksi ap:n kaltaiset "kun minä" alfat ovat kuolevat kansanosa, tulevaisuudessa näillä ei ole enää mitään virkaa tai paikkaa. Ikävä kyllä vielä nykyään heidän lapsistaan tulee niitä koulukiusaajia, jotka omaa paikkaakseen omaa heikkouttaan kiusaavat muita.
Surullista.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:52"]
Minusta on outoa, että koulusta on tehty elämää suurempi asia. Lapsista muistaakseni 96% on käynyt eskarin tai vastaavan kerhon, joten he ovat jo vuoden opetelleet ihan kaikki koulun juttuja alkaen siitä jononmuodostuksesta muiden huomioonottamiseen jne.
Mikä eskarissa menee niin pahasti pieleen, että siellä vietetty vuosi ei näy missään? Olisiko parempi lopettaa koko eskaritouhu, jos siitä ei ole mitään hyötyä vaan nimenomaan haittaa. Omat lapset menivät ekalle luokalle suoraa kotoa ilman eskareita eikä heitä tarvinnut saatella kuin koulun pihalle, jättää erikseen varatulle alueelle omalle opettajalle ja sanoa heippa.
[/quote]
Omat lapsesi onkin koko maailma. Toivottavasti tämä on provo, muuten kyllä harmittaa lastesi puolesta, kuin on noin idiootti äiti.
[/quote]
paras! jokin on vialla, jollei ihminen ole juuri sellainen kuin sinä...
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:53"]
[/quote]
Omat lapsesi onkin koko maailma. Toivottavasti tämä on provo, muuten kyllä harmittaa lastesi puolesta, kuin on noin idiootti äiti.
[/quote]
Älä harmittele, esikoinen on lastenlääkäri ja seuraava opettaa yliopistossa matematiikkaa. Äidistä huolimatta he ovat menestyneet elämässä ihan hyvin toisin kuin monet eskarin käyneet ikätoverinsa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:53"]
[/quote]
[/quote]
Älä harmittele, esikoinen on lastenlääkäri ja seuraava opettaa yliopistossa matematiikkaa. Äidistä huolimatta he ovat menestyneet elämässä ihan hyvin toisin kuin monet eskarin käyneet ikätoverinsa.
[/quote]
Niin varmaan. Vielä paljon, paljon pahempaa jos sinulla on ikääkin jo enemmän ja ajattelet noin ilkeän mustavalkoisesti pienistä lapsista. Sekä väheksyt esikoulua.
Mitä pahaa siinä on? Mitä nopeammin lapset aikuistuvat, sitä nopeammin tulee kuvioihin kaikki kielletty. Toisaalta tietyt vanhemmat ovat ylpeitä esim. rehtorin puhutteluun joutumisesta, joten ehkä tässäkin on sama juttu. Susta on hienoa, että sun lapsi on kova ja karski eikä kaipaa äitiään enää ekalle mentäessä.