Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko terveydenhoitajilla töitä? (uudelleenkoulutusasiaa)

Vierailija
09.08.2013 |

Olen aineenopettaja ja kyllästynyt surkeaan työtilanteeseen. Ikää minulla on 35 vuotta ja nyt pitäisi keksiä uusi ala, jolle kouluttautua. Tärkeimpiä kriteerejä ovat 1) mielekäs haasteellisuus, 2) hyvä työllistyminen, 3) järkevät työajat ja 4) itsenäisyys. Palkkauksella ei niin väliä, vähempikin riittää. Olisiko terveydenhoitajan työ tällainen?

Tykkään neuvoa ja ohjata, lukea ja oppia uutta. Aikuisten kanssa tulen hyvin juttuun, lapsista ei ole kokemusta. Olen kiinnostunut lääketieteestä, liikunnasta ja terveistä elintavoista. En kuitenkaan halua työskennellä hierarkkisessa yhteisössä vain toisten käskyjä kuunnellen. En myöskään halua viettää työaikaani syöttäen, pissattaen ja pesten potilaita kolmivuorotyössä.

Miltä kuulostaa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki terveydenhoitajat ei saa oman alan töitä vaan joutuu tehä sitten töitä sairaanhoitajina, nimenomaan sairaalassa kolmivuototyössä. terveydenhoitajalla on siis myös sairaanhoitajan pätevyys ja opiskeluaikanakin toki harjoittelut ovat sairaalassa yms. 

Mua vähän ihmetyttää miten opettajalla ei oo kokemista lapsista? 

Vierailija
2/16 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisia jotka vakinaistetaan heti kun on mahd. Töitä kyllä on.

Terkkariksi kohta valmistuva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 09:57"]

Kaikki terveydenhoitajat ei saa oman alan töitä vaan joutuu tehä sitten töitä sairaanhoitajina, nimenomaan sairaalassa kolmivuototyössä. terveydenhoitajalla on siis myös sairaanhoitajan pätevyys ja opiskeluaikanakin toki harjoittelut ovat sairaalassa yms. 

Mua vähän ihmetyttää miten opettajalla ei oo kokemista lapsista? 

[/quote]

Olen tehnyt töitä vain aikuiskoulutuksessa.

Sairaanhoitajan työ ei kyllä kiinnosta pätkääkään. Opiskelujen ajan voin sitä tehdä (jos kerta kokulutus on sama), mutta tiedän etten viihtyisi hoitajana ollenkaan. Eli ei ehlä terkka sitten, jos työtilanne on huono.

Vierailija
4/16 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä asut. Etelässä ja suurissa kaupungeissa on jonkin verran helpmpi saada, maakunnissa huonommin.   Vakiduuni kiven takana, eritysesti seuraavien vuosien aikana. Pätkää (itsellä n. 2kk kerrallaan sopimus) ja heittopussina olemista voi olla alkuun. Tosaalta kun jalkansa oven väliin saa niin siellä se on.

Vierailija
5/16 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä asut. Etelässä ja suurissa kaupungeissa on jonkin verran helpmpi saada, maakunnissa huonommin.   Vakiduuni kiven takana, eritysesti seuraavien vuosien aikana. Pätkää (itsellä n. 2kk kerrallaan sopimus) ja heittopussina olemista voi olla alkuun. Tosaalta kun jalkansa oven väliin saa niin siellä se on.

Vierailija
6/16 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue erityisopettajaksi niin työt ei lopu... lyhyempi koulutuskin 

Vierailija
7/16 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Tampereella. Erityisopettajapuoli ei kiinnosta, koska en ole koskaan työskennellyt lasten kanssa, eikä ala muutenkaan kiinnosta...

Vierailija
8/16 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoituksesi oli voisi olla sanasta sanaan minun kirjoittamani! Olen itse miettinyt fysioterapeutin koulutusta. Heillä luulisi hommia riittävän?

Vierailija
9/16 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä ole terveydenhoitajia, jotka osaisivat vastata kysymyksiini?

Fysioterapiaa mietin myös, mutta siinä on ongelmana se, että työpaikat ovat joko yksityisyrittämistä tai vuodeosastokuntoutusta. Osastolla on osastotyön hierarkkia ja potilaat lähinnä lonkkaleikkauksesta toipuvia vanhuksia. Ensiksi mainittu ei tunnu mielekkäältä sen vuoksi, että 99% asiakkaista haluaa hierontaa... Minusta ei ole siihen, että vastaanotolleni tulee kaksi viikkoa peseytymättä ollut eltaantunut mies, jota pitäisi sitten tunnin verran vaivata käsin :/

Eli mieluummin vähemmän "koskettamista ja hoivaa" (ainakin ilman käsineitä) ja enemmän ennaltaehkäisevää neuvontaa.

Vierailija
10/16 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tuo työtilanne tällä? Valmistaudun täällä pääsykokeeseen ja vähän hirvittää.

Olen valmistunut vuosituhannen vaihteessa sairaanhoitajaksi ja sen jälkeen ollut kotona lasten kanssa + tehnyt muita hommia. Nyt työkkärin usuttamana päivittäisin tutkinnon th:ksi, koska minulla on puhjennut sairaus, joka estää vuorotyön tekemisen.

Motivaatio on korkealla, mutta tuleva työtilanne huolestuttaa.

Kertokaa terveydenhoitajat ja opiskelijat miltä tilanne vaikuttaa, onko muutosta tulossa jne.

Vierailija
11/16 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisessa ainakin terveydenhoitajakoulutusta tullaan supistamaan, koska terveydenhoitajille ei ole töitä samassa suhteessa kun heitä valmistuu. Iso osa työskentelee sairaanhoitajina. Täälläpäin esimerkiksi kotisairaanhoidossa on lähes kaikki työntekijät terveydenhoitajia.

Nyt, kun lama ei näytä helpottavan, ja hoitajamitoitusta muutettiin, myös hoitoalalla alkaa olla ne hyvät vakkaripaikat hakusessa. Eli ei kannata sen varaan laskea, että itse tulisi olemaan se lottovoiton saanut, joka sitten pääsee vastavalmistuneena siihen kevyeen ja helppoon päivätyöhön, koska siihen on siinä vaiheessa tulossa melko paljon muitakin. Mut toki senkin voi saada, en sitä sano. :)

Jos kokee että sairauksien ja eritteiden kanssa työskentely, vuorotyö tms. ei ole ollenkaan oma juttu, kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja. Esimerkiksi toimintaterapeuteista on pula, ja heillä on käsittääkseni päivätyö.

Vierailija
12/16 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pohjoisessa olet? Osaako joku eteläisempi ottaa kantaa?

Eritteet tai sairaat ei minua mitenkään haittaa. Vuorotyötä en vaan saa tehdä. Eli onko ihan toivotonta lähteä th-opintoihin työllistyminen mielessä? Sairaanhoitajaksi ei kukaan näin pitkän tauon jälkeen ota ja muuta "päivitysmahdollisuutta" tutkinnolle ei ole.

Miten paljon sairaanhoitajan töihin on mahdollisuuksia päästä jos ei vuorotyötä voi tehdä? Joustaako työnantaja eli onko sairaanhoitajista riittävä pula, jotta kaikki käytännössä tarvitaan töihin vuoroista viis?

Ylempi kirjoittaja

Vierailija
13/16 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut terveydenhoitajaksi 2008 ja tehnyt siitä asti toivomillani sektoreilla töitä (neuvola, koulu ja kolmas sektori). Sisämaassa hommat on pätkää ja vakipaikkaa saa odottaa. Voi myös joutua tekemään vähän sitä ja tätä, ei aina suosikkialaansa.

Täällä pk-seudulla tilanne on ollut hyvä ja minulla on jo toinen kuntapuolen vakitoimi. Aloittajan kuvaukseen työ sopii hyvin: vastuullista, itsenäistä, haastavaa, saa tehdä suoraa asiakastyötä ja kenttä on laaja. Miinuksena kehno palkka, kuntabyrokratian jäykkyys ja vanhahtava johtaminen sekä työkuorman epätasaisuus eri alueilla. Kunnissa suuria eroja, työnantaja kannattaa valita tarkkaan, jotta on riittävä aika ja resurssi tehdä työnsä hyvin.

Vierailija
14/16 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt kaivelee edelleen.
Ap

Vierailija
15/16 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki entiset luokkalaiseni työskentelevät nykyään sairaanhoitajina ympäri Suomea.
T: Kesken opintojen alaa vaihtanut 

Vierailija
16/16 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos terveysalan työt kiinnostavat ja pidät ihmisten ohjaamisesta itsenäisessä työssä, niin oletko ajatellut myös esim. toimintaterapeutin tai puheterapeutin työtä? Minulla on myös sellainen käsitys terkkareiden työtilanteesta, että monet tekevät käytännössä sairaanhoitajien työtä.