Lapseni ovat vm. -84, -92, -95 ja 01
Haluatko kysyä jotain sateisen päivän kunniaksi?
Lähden tähän leikkiin mukaan, terveisin 46-vuotias nainen. :)
Kommentit (18)
Meidän äidillä (vm. -56) on kolme lasta vm. -76, -86 ja -95.
Viimeisellä oli laskettu aika vuoden -96 puolella mutta tuli parituntia liian aikaisin 30.12.1995. Saanut kuulla siitä koko pienen ikänsä koska rikkoi tuon mahtavan vuosilukusarjan!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 14:58"]
Viimeisellä oli laskettu aika vuoden -96 puolella mutta tuli parituntia liian aikaisin 30.12.1995. Saanut kuulla siitä koko pienen ikänsä koska rikkoi tuon mahtavan vuosilukusarjan!
[/quote]
Toista vuorokautta siis liian aikaisin.
Mua kiinnostaa, mitkä ovat olleet suurimmat muutokset "vanhemmuuskulttuurissa". Eli esim. oliko "hyvä äitiys" erilaista 80-luvun alussa kuin 2000-luvun alussa? Miten? Mistä pienten lasten äidit olivat huolissaan ennen, mistä nyt? Ja miten neuvolan/viranomaistahojen suositukset ovat muuttuneet lapsen emotionaalisen/psykologisen kehityksen huomioimisen suhteen (vai ovatko lainkaan)?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 14:58"]
[/quote]
Toista vuorokautta siis liian aikaisin.
[/quote]
näppihäriö... :-|
siis on syntynyt 31.12.1995 - myöhään illalla
Ja kaikilla tietysti eri isä. Ja et varmana edes tiedä kaikkien isiä.
Täällä toinen jolla lapset 3 eri vuosikymmeneltä: 81, 83, 90 ja 02:D
Terkkuja ap:lle, eikö olekin ihanaa kun on kokemuksia eri-ikäisestä äitiydestä?
Ei tuu mitään mieleen.
t. -84, -85, -86, -87, -88, -89, -90, -92, -93, -94, -95, -96, -97, -98, -99, -06, -07, -09, -11, -13 jne...
Ei tuu mitään mieleen.
t. -84, -85, -86, -87, -88, -89, -90, -92, -93, -94, -95, -96, -97, -98, -99, -06, -07, -09, -11, -13 jne...
minä haluan kysyä. Omat apseni vat -91 ja -04 Ono teillä vahmempi lapsitanne koskaa ollut " mustasukkainen siitä " että nuorempi saa lapsena enemmän? Lapsethan ovat syntyeet aika erilaisiin yhtiskuntiin. nyt on peikat, kännykät, matkustelut , koululaisten ilapäivkehot,kallit harrrastukset jo vauvasta ihan arki- päivää.
On monipuolista ja mielenkiintoista aikaa lapsen kanssa tai useamman...
Olen tullut äidiksi ensn 22½ vuotta täytettyäni ja viimeinen vauveli syntyi ollessani 39v
Lapsia on yhteensä kuusi. Ensin neljässä vuodessa kolme lasta, sitten vanhimman ollessa 7v lapsia oli neljä.
Jotenkin tuntui kivalta saada uusi vauva neljännen ollessa jo 6½v jolloin sain keskittyä vauvaan kuten ensimmäiseenkin, oli aikaa enemmän. Vanhin lapsista oli 15v viidennen syntyessä.
Kuudes lapsi syntyi 2v9kk ikäerolla edellisestä. Ovat olleet tosi paljon yhdessä leikkien ym. pikkusisaruksen tultua muutaman vuoden ikään. Vanhin oli n.17v
Mielenkiintoista seurata mm. äitiyspakkauksen sisältöä eri vuosina. Ehdin saada emalisia pesuvateja ja sitten lopetin laatikon valinnan. En ottanut kolmelle viimeiselle enää kuin rahana.
Myös lasten vaatetus on vaihdellut. Oli Tuttaa, Reiman enstex-haalareita jne.
Koulumaailmaa ja läksyjä seuraten olen nähnyt erilaisia laskuoppeja, kirjoitustyylejä kaunokirjoituksesta tyyppikirjoitukseen ja käsialaan jne. Jakokulmakin on ihan eri...
Jos joku haluaa lukea niin laitan tähän ketjun jossa äidit muistelevat.
Voit huomata jotain tuttua jota on itseläsikin ollut. (Aina tulee uusia äitejä myös jotka eivät tätäkään lukisi ellen laittaisi, heh.) Olen kirjoittanut ketjuun ja muidenkin jutut kivoja. Olen kirjoittaja numeroilla 11, 16 , 19 ja 26
http://www.vauva.fi/keskustelu/1139501/ketju/80luvun_kurarukkaset__muistatteko
En ole itse ainakaan noissa lapsissa kamalaa mustasukkaisuutta huomannut. :) t. ap
Enkä mä ole enää 12 vuoteen saanut lapsia...
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 11:57"]
minä haluan kysyä. Omat apseni vat -91 ja -04 Ono teillä vahmempi lapsitanne koskaa ollut " mustasukkainen siitä " että nuorempi saa lapsena enemmän? Lapsethan ovat syntyeet aika erilaisiin yhtiskuntiin. nyt on peikat, kännykät, matkustelut , koululaisten ilapäivkehot,kallit harrrastukset jo vauvasta ihan arki- päivää.
[/quote]
2 vastaa: meillä tosiaan elämäntilanteet aivan erilaiset lasten kohdalla, 3 vanhinta syntyivät köyhään duunariperheeseen ja kuopus keskituloiseen. Lapsuus oli hyvinkin erilaista mutta lasten mielestä rikasta; vanhimmilla lapsilla oli isovanhemmat hengissä ja meillä oli yhteinen kesämökki missä vietettiin kesiä. Matkusteltiinkin monena kesänä kuukausi ympäri eurooppaa autolla - en tosiaan tiedä mistä ne rahat revittiin vaikka oli asuntolainaa ja rahat vähissä. Elettiin hyvin vaatimattomasti muuten ja vaatteet/tavarat kierrätettiin tarkasti ystäväpiirissä.
Nuo 3 vanhinta elivät myös 3 v mun kanssani eron jälkeen henkisesti vapautunutta mutta vaatimatonta elämää. Uusi mies ja uusi elämä toi omakotitalon velkoineen, elimme ensimmäiset vuoden hyvin perhekeskeistä elämää ystävien ympäröimänä. Kun kuopus syntyi 2 vanhinta olivat jo muuttamassa omilleen jolloin alkoi taas olemaan rahaa matkoihin yms. Toki veimme koko porukankin lomille, mutta useammin nuo 2 nuorinta. Ja nyt on enää 1 kotona joka kieltämättä saa arjessa enemmän kuin isommat. Olen ollut valmis maksamaan lomia isommille (ja ollaan edelleenkin yhdessä reissuilla) mutta aina sanovat ettei tarvitse, onhan heillä vähintään yhtä hyvät tulot kuin minullakin. Mustasukkaisuutta ei ole ollut, päinvastoin kuopuksella on meidän vanhempien lisäksi 3 aikuista sisarta jotka kilvan hellivät.