Liian kouluttautunut johonkin työhön?
Tätä hokemaa usein kuulee, mutta ei kyllä varmasti pidä paikkaansa. Minäkin tiedän monia esim siivousalalla ja kaupankassoilla työskennelleitä, jotka ovat olleet yliopisto-opiskelijoita, tai jopa valmistuneita. Eivät varmasti olisi päässeet kyseisiin hommiin, jos olisi ollut kriteerinä ylikoulutus.
Toki ylikoulutus pätee silloin, jos haet vääränlaista paikkaa. Esim paikka, johon on paljon hakijoita ja työnkuva on sellainen, että vaatii aikansa perehdyttää ja halutaan mielellään pitkäaikainen työntekijä. Tällainen voi olla esim vaikkapa joku prosessihoitaja, johon ei vaadita korkeakoulutusta, mutta työ ei kuitenkaan ole sitä, että sen heti tuosta noin vain oppii ja hallitsee.
Tässä se vika tuleekin, että korkeakolutettu hakee sitten heti sitä seuraavan pykälän paikkaa, eikä niitä joihin oikeasti pääsee koulutuksesta riippumatta.
Kommentit (10)
Joskus sitä huomaa vasta yliopiston käytyä, että perushomma riittää. Älkää valitko ihmisen puolesta. Kyllä ihminen hakee vaan niitä paikkoja, joista on kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Älkää valitko ihmisen puolesta. Kyllä ihminen hakee vaan niitä paikkoja, joista on kiinnostunut.
Ja sitten on liuta työttömiä muiden elätettävänä, kun heitä ei kiinnosta hakea töitä, koska paikat eivät ole tarpeeksi kiinnostavia. Kaikki tuet saisi ottaa heiltä hevonvit...tuun. Itsekin tein monta vuotta välissä esim siivoushommia ja polvet ruvella hinkkasin kontallaan lattioita, joten olen todellakin jäävi arvostelemaan. Nyt sitten paremmissa töissä, mutta tuet vaan pois niiltä, joille ei työ kelpaa.
Mulle on käynyt noin pari kertaa.
Se menee näin: vastaan kivaan ilmoitukseen, jossa kerrotaan jotain työnkuvasta ja lisäksi on fraasi "mielenkiintoista ja haastavaa" tai "vaativaa ja vastuullista". Käydään kaksi kierrosta haastatteluita ja ollaan tosi vakuuttuneita mun osaamisestani, jonka sanoitan usean konkreettisen esimerkin kautta. "Tää on just sitä mitä haetaan!"
Tulen valituksi työhön ja aloitettuani havaitsen, että työ koostuu 80 % sellaisesta asiasta, jota ei mainittu ilmoituksessa eikä haastattelussa. Koulutuksen tuomalla osaamisella ei tee työssä mitään, se on hyvin simppeliä kirjaamista tai kopiointia. Koulutus on laitettu ilmoitukseen vain, että työ kuulostaisi paremmalta. Niinpä sitä ei edes hae ne ylioppilaat ja merkonomit, joille työ sopisi parhaiten.
Viittä vaille valmistunut. Säästän lopputyön tekoa, jos työttömyys iskee. Ei tarvi sitten pupukursseille tai 9e/pv "töihin" mennä, vaan omaehtoiseen opiskeluun...
Yliopistokoulutuksiakin on monenlaisia. Joillakin koulutuksilla saa hyvin sitä koulutusta vastaavaa työtä, toisilla aloilla taas ei juurikaan ole koulutusta vastaavaa työtä tarjolla. Joillakin yo-koulutuksilla pääsee korkeapalkkaisiin töihin (jos pääsee), toisilla aloilla taas TES-minimikin pitää neuvotella.
Eli jos olet valmistunut alalta, jossa on matala palkka ja huono työllisyystilanne, pääset helpommin sellaisiin töihin, mihin ei vaadita koulutusta, vaan pelkkä perehdytys riittää. Jos taas olet valmistunut alalle, jossa on hyvä tai kohtalainen työllisyys, ja hyvä palkka, et pääse matalapalkkatöihin, vaikka koulutuksesi olisi vanhentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää valitko ihmisen puolesta. Kyllä ihminen hakee vaan niitä paikkoja, joista on kiinnostunut.
Ja sitten on liuta työttömiä muiden elätettävänä, kun heitä ei kiinnosta hakea töitä, koska paikat eivät ole tarpeeksi kiinnostavia. Kaikki tuet saisi ottaa heiltä hevonvit...tuun. Itsekin tein monta vuotta välissä esim siivoushommia ja polvet ruvella hinkkasin kontallaan lattioita, joten olen todellakin jäävi arvostelemaan. Nyt sitten paremmissa töissä, mutta tuet vaan pois niiltä, joille ei työ kelpaa.
Entäs me, jotka emme kelpaa mihinkään töihin? Palkkatyötä olen hakenut, ja palkatonta (= työkokeilupaikkaa), mutta ei sitäkään minulle sallita. Myös matalapalkkatöitä olen hakenut, mutta ei edes haastatteluun kutsuta. Olen soittanut hakemuksen lähettämisen jälkeen ja ollut soittamatta. Ei mitään vaikutusta.
15v sitten maisteriksi valmistunut
Minusta tuo ei pidä paikkaansa lainkaan. Yleensä on ihan turha lähteä ilman alan koulutusta hakemaan töihin. Ei ne työnantajat ota.
Jopa siivousalallekin pitää olla usein jotkut paperit ja työkokemusta.
Muilla aloilla, joissa palkkaan tulee lisiä jos on kielitaitoa tai erityisosaamista josta saa palkkaa lisää, on myös turha hakea, koska eivät halua maksaa yhtään enempää kuin on pakko.
Ja yleensä on todella vaikea päästä alalle, josta ei ole kokemusta tai tutkintoa. Vaikka olisi mitkä paperit yliopistosta.
Ikäkin vaikuttaa. Jos olet vielä suhteellisen nuori, sinut voidaan ottaa ikään kuin harjoittelijaksi vaikket ole alan ihminen. Mutta jos olet iäkkäämpi ja ollut vuosia töissä, tiedät lait ja säännökset, yms., sitten eivät missään nimessä halua sua sinne työpaikalle "opettamaan" pomoja -- jotka yleensä ovat sinua nuorempia ja vähemmän koulutettuja.
Huono verrata opiskelijoihin. Opiskelijat on haluttuja, koska tekevät helposti huonojakin vuoroja lyhyellä varoitusajalla. Aivan sama mitä opiskelevat. Osa jatkaa sitten samassa paikassa valmistumisen jälkeen kun eivät ole vielä löytäneet alan töitä. Mutta ongelma on niillä, jotka hakevat uutta paikkaa valmistuttuaan. Silloin monesti katsotaan, että hakija lähtee menemään heti kun löytää oman alansa töitä (ja rekryrumba pitää kohta aloittaa uudestaan).
[/quote]
Entäs me, jotka emme kelpaa mihinkään töihin? Palkkatyötä olen hakenut, ja palkatonta (= työkokeilupaikkaa), mutta ei sitäkään minulle sallita. Myös matalapalkkatöitä olen hakenut, mutta ei edes haastatteluun kutsuta. Olen soittanut hakemuksen lähettämisen jälkeen ja ollut soittamatta. Ei mitään vaikutusta.
15v sitten maisteriksi valmistunut[/quote]
Kaikella kunnioituksella sinänsä, mutta veikkaan että jätä nyt jotain isossa kuvassa olennaista kertomatta.
Juuri näin. Töitä on, jos hakee oikeanlaisia.