Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän on nykyään suurperhe? Kolmelapsisia perheitä on jo

Vierailija
07.08.2013 |

melko paljon...

Onko neljä lasta suurperhe?

Mitenköhän suurperheellisten mielestä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lasta suurperhe? näitä ei voi ku ihmetellä. :D

Vierailija
2/11 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta (kuten meillä) on ihan normi nykyään. Ehkä viisi lasta voisi olla jo lähellä suurperhettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta on virallisesti suurperhe.

Vierailija
4/11 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 09:20"]

Kolme lasta on virallisesti suurperhe.

[/quote]

Onko oikeasti?? Missä näin sanotaan? Todella outoa, jos näin olisi, sillä minkä ihmeen logiikan mukaan yksi lapsi "normaalia" enemmän on jo "suur". Itse sanoisin, että ehkä neljälapsista perhettä voisi nykyaikana suurperheeksi kutsua, koska sellaiset jo ovat niin isossa vähemmistössä. Viisi lasta sitten jo takuulla on "suur". Ja tosiaan siis NYKYAIKANA, typerää edes verrata edeltäviin sukupolviin.

Vierailija
5/11 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallisesti suurperhe on perhe, jossa on muitakin kuin vain vahemmat ja lapset, esim. isovanhemmat tai täti

Vierailija
6/11 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperhe

Sosiologiassa suurperheellä usein tarkoitetaan perhettä, jossa asuu kolme tai useampia sukupolvia (vertikaalinen) ja/tai useita sisaruksia (ydinperheitä) samassa taloudessa. Tutkimusten mukaan tällaisia suurperheitä on Suomessa esiintynyt lähinnä Itä-Suomen kaskiviljelyalueilla, ei koskaan Länsi-Suomessa.

Suomessa suurperheeksi lasketaan perhe, johon kuuluu isän ja äidin lisäksi vähintään kolme lasta. Suurperheitä hankitaan usein myös uskonnollisen vakaumuksen vuoksi: Suomessa suurperheet ovat yleisiä vanhoillislestadiolaisilla ja Herran kansalaisilla.

Perheillä oli ennen myös palvelusväkeä piikoja ja renkejä, jotka saattoivat tulla perheen kanssa niin läheisiksi, että heidät miellettiin osaksi perhettä.

Vierailija
7/11 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 09:16"]

4 lasta suurperhe? näitä ei voi ku ihmetellä. :D

[/quote]

Autan sinua hieman aloituksen tulkitsemisessa, kun taidat siihen apua tarvita ;) Eli aloituksessa kysyin, mikähän mahtaa olla nykyään suurperhe, ja huomasitko, että "onko 4 lasta suurperhe?" oli ja on kysymyslause, kysymysmerkkikin vielä perässä. Lisäksi kysyin, että mikähän on suurperhe suurperheellisten mielestä... jos itse olet sellaisesta/sellaisessa, voit varmaan vastata?

:)

ap

Vierailija
8/11 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mielestäni suurperhe, kun omia lapsia on 5 ja lapsipuolia 2. Tiedän, että kolme lasta katsotaan suurperheeksi, mutta itsestäni se tuntuu pieneltä lapsiluvulta.

Vierailija
9/11 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä suur perhe on neljästä lapsesta eteenpäin... Tai en mä tiedä, ehkä kuitenkin vasta viidestä.

Vierailija
10/11 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin että viidestä eteenpäin on suurperhe.

Nykyään kolmelapsinen perhe on niin tavallinen, että se on ihan normaali. Ennenhän oli 1-2 lasta about jokaisella. Nyt hankitaan 1 tai sitten 3 tai ei ollenkaan.
Kolmen lapsen perheet on yleistyneet etenkin ylemmissä yhteiskuntaluokissa, oisko syynä se, nykyisin systeemi mahdollistaa ainakin teoriassa saada perheen lisäksi urat molemmille vanhemmille (jos on riittävä tukiverkosto!).

Vierailija
11/11 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kutsuttu pienperheeksi kun on vain 2 lasta. Tällä alueella tavallisin lapsiluku on 3-5.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan