Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään hormonaalinen ehkäisy aiheuttanut mielialan vaihtelua ja kiukkua? Helpottiko olosi kun lopetit em. ehkäisyn?

Vierailija
11.08.2020 |

Siinä se kysymys sitten tuli.
Olen itse räjähdysherkkä ristiriitatilanteissa ja asia harmittaa. Ehkäpä on luonne kysymys.
Itselläni lähes aina ollut joko pillerit/ kierukka.
Taidan vaihtaa hormonittomaan kierukkaan..

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omg, tuleeko tämä nyt jollekin vielä Herran vuonna 2020 yllätyksenä.

Vierailija
2/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen otsikko ”onko kellään”, en tiedä varmaan ketään jolla EI olisi aiheuttanut. Itse muutamia minipillereitä käyttäneenä olin jatkuvasti joko apaattinen ja masentunut tai sitten sain raivareita pikkujutuista. Normaalisti olen elämäniloinen ja jaksan innostua asioista ja katsoa eteenpäin, mutta noiden pillereiden kanssa tuntui välillä oikeasti siltä että haluan tappaa itseni eikä missään ole mitään järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolle laitettiin pari vuotta sitten hetkeksi hormonikierukka, ja se oli kyllä muulle perheelle yhtä helvettiä. Hän oli koko ajan niin pahantuulinen ja jopa ilkeä että meinasi ero tulla, sääliksi kävi lapsia kun joutuivat moista kokemaan. Kierukka poistettiin ja elämä palasi normaaliksi.

Vierailija
4/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka pahensi masennusta ja lisäksi tuli paniikkihäiriö ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Loppui kun otti pois.

Vierailija
5/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omg, tuleeko tämä nyt jollekin vielä Herran vuonna 2020 yllätyksenä.

Tuskinpa tuli aloittajalle yllätyksenä, mutta saahan asiasta keskustella.

Mielialan vaihtelut, raivokohtaukset ja masennus ovat enemmän sääntö kuin poikkeus hormonaalisen ehkäisyn sivuvaikutuksena. 

Vierailija
6/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialan vaihtelut ja kiukuttelu johtuu y kromosomista

Vierailija
7/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla päinvastoin pillereiden kanssa. Olo on tasaisen rauhallinen koko ajan, ennen oli ihan hirveät pms-oireet, jotka tosi eivät kestäneet kuin about viikon, mutta kuitenkin... Raivo ja syöminen lähtivät aina käsistä ton viikon aikana.

8/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olenkin ulkoistanut ehkäisyn miehelle, koska en myöskään halua mitään rautahärpäkettä sisääni jollaista ei yksikään mies ainakaan suostuisi koskaan sisällensä laittamaan... (enkä myöskään pystyisi hyväksymään sitä että ehkä joka kuukausi sisälläni alkaa elämä, jonka jatkumisen itse estän)

Vierailija
9/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, elämä minipillereiden kanssa oli yhtä h-vettiä. Kuparikierukka oli suuri helpotus, kaksi vuotta sitten laitettiin eikä pahaa sanottavaa!

Vierailija
10/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä22240 kirjoitti:

Mä olenkin ulkoistanut ehkäisyn miehelle, koska en myöskään halua mitään rautahärpäkettä sisääni jollaista ei yksikään mies ainakaan suostuisi koskaan sisällensä laittamaan... (enkä myöskään pystyisi hyväksymään sitä että ehkä joka kuukausi sisälläni alkaa elämä, jonka jatkumisen itse estän)

Ei siellä mitään elämää ala kun olosuhteet ei ole suotuiset, siksi sitä kutsutaan ehkäisyksi. Opettele nyt edes ihmisen lisääntyminen ja mitä ehkäisy tarkoittaa. Sen lisäksi, että joka kuukausi munajohtimien läpi kulkee munasolu, ne myös imeytyvät kehoosi ja häviävät sillä tavalla. Sinulla on ollut syntyjään lähes 7 miljoonaa munasolua joista jäljellä oli muutama satatuhatta kun tulit hedelmälliseen ikään. Siitä voit laskea että kun noin 12 irtoaa vuodessa niin kuinka paljon imeytyy kehoosi elämäsi aikana.

Vierailija
11/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan tunnettu ja erittäin yleinen sivuvaikutus.

Vierailija
12/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että se tasoittaa hormonitasoja, kun siitä tulee jatkuvasti estrogeenia. Mulla ei ole hormonaalista ehkäisyä ja mä olen aina ihan hullu viikkoa ennen. Itsetuhoisuutta ja toivottomuutta. Olen joskus miettinyt, että pitäisi ottaa pillerit tasaamaan hormonitasoja.

Vierailija
13/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielialan vaihtelut ja kiukuttelu johtuu y kromosomista

Oliko tämä "vika on miehissä" -vitsi?

Vierailija
14/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei sovi yhdistelmäpillerit, koska aiheuttaa voimakkaita mielialanvaihteluita ja haluttomuutta. Minipillerit tasaavat mieltä ja tekevät haluttomaksi. Ehkäisyrengas sopi parhaiten, mutta sen saatavuudessa ollut isoja ongelmia vuosien varrella. Ilman ehkäisyä kärsin pms-oireista. Vaihdevuosia odotellessa...

Vierailija
15/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aiheutti minipillerit elämänhalun totaalisen romahtamisen. Siinä meni kivasti elämästä kolme nuoruusvuotta aivan harakoille.

Lopettamisen jälkeen tuntui kun olisi päässyt sumusta pois. Elämänhalu palasi, raivarit loppuivat, seksi alkoi maistua ja epämääräiset alavatsakivut katosivat. Hormonaalinen ehkäisy vs. kortsu keskustelussa ne kondomin haitat jäävät aika kauas tuosta minun ja monen muun naisen kokemuksesta hormonaalisesta ehkäisystä...

Vierailija
16/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerien (Diane Nova) aikana alkoi ailahtelu: itkin ja ärsyynnyin tavallista pienemmistä asioista. Pillereiden lopettamisesta on nyt yli kaksi vuotta. Itkuherkkyys on vähentynyt, mutta ärsyyntyminen ja lyhytpinnaisuus jopa pahentunut (tai sitten ärsyttäviä tilanteita on vain enemmän). Oman hormonitoiminnan palautumisessa voi kuulemma mennä pitkään, mutta en tiedä olisiko tässä kasvavassa räjähdysherkkyydessäni kyse jostain muusta, vai onko tosiaan vain pillereiden jälkivaikutusta.

Vierailija
17/17 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella tuttua. Ennen käytin ensin yhdistelmäehkäisypillereitä (10v) ja sitten minipillereitä (5v) ehkäisyyn ja päädyin psykiatriselle osastolle vakavan masennuksen takia. Olin monta vuotta ilman ehkäisyä ja terveyteni palasi. Raudanpuutteen vuoksi hoitona käytetty Slinda-minipilleri sai mielialani jälleen niin kurjaan kuntoon, että lopetin sen melkein heti. Mieluummin kiskon rautaa seuraavat kymmenen vuotta kuin päädyn ihmisraunioksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi