Onkohan tässä ihka aito narsistimies?
Tai ainakin narsistisesti käyttäytyvä, tai vaikka ihan vaan kusipää?
Kävin siis keskustelua miehen kanssa puhelimessa. Yleensä se ajautuu kinasteluun, vaikka koitankin pitää keskustelun asialinjalla. Yhtäkkiä huomaan, että jälleen kaikki on kääntynyt päälaelleen - MINÄ olen hankala ihminen, olen liian ailahtelevainen, jätän miehen aina kuin nallin kalliolle, mun aivoituksistani ei saa mitään selkoa. Tämän huomattuani mainitsen, "hei huomaatko, että käänsit tämän taas ihan ihmeelliseksi. Teet sitä usein, tiesitkö että se on yksi narsismin piirre, että kääntää kaiken muiden viaksi, hehheh?". No, se oli virhe, koska tämän jälkeen sain kuulla, miten olen kiusaaja ja aina yritän pahoittaa miehen mielen, olen lehmä, joka yrittää parantaa omaa oloa, nytkin haukun narsistiksi. Ei tarvitse enää soitella tai mitään muutakaan (niinpä, ehkä 1/50 kerrasta se olen minä, joka otan yhteyttä) ja luuri korvaan. Tämän jälkeen vielä toteamus viestitse, "pääsenpähän sustakin viimein eroon" (ja edelleen, 1/50).
Muita piirteitä mainitakseni, mies on uusille tuttavuuksille oikein miellyttävä, saa hurmattua suunnilleen kaikki. On hyvä suustaan. Sitten on toi taito kääntää kaikki muiden syyksi, esimerkiksi "kyllä mä olisin sut halunnut, mutta kun sä pilasit kaiken " (vaikka syynä oli itse asiassa se, ettei tyydy vain yhteen naiseen). Pitää itseään muita fiksumpana (ja jaksaa toitottaa, miten esim. minä olen oikein epätavallisen typerä, suorastaan vajaaälyinen), ja yksi häneltä kuultu lause kuuluukin näin "kyllä mustakin olisi voinut tulla vaikka mitä, mutta ei mua vaan kiinnostanut". Empatian puuttuminen voisi näkyä siinä, että kaikesta (muille tapahtuvasta pahasta, varsinkin, jos hän itse sen aiheuttaa) toteaa vain, "sellasta se elämä on".
No, en mä nyt ihan tosissani koita miehestä mitään narsistia leipoa. Tää on vaan saanut jo hiukan humoristisia piirteitä, ja sairainta tässä on se, että esimerkiksi edellä mainitun puhelun jälkeen mietin OIKEASTI, että teinköhän nyt taas jotain, eihän kukaan voi olla tuollainen. Muutenkin tässä viiden vuoden tuttavuutemme aikana tyyppi on saanut oikein systemaattisesti tuhottua viimeisetkin itsetunnon rippeet (ja tyypillistä on vielä se, että haukuttuaan mut maanrakoon valittaa, kun olen niin epävarma, eikä näe edes mitään yhteyttä/ristiriitaa tässä).
Kommentit (19)
Lue aiheesta kirjoja. Ei ainakaan normaalilta kuulosta eli jotenkin kieroon kasvanut on.
Ilmiselvä narsisti, sen huomaa jo tosta kuvaksesta vaikka en miestä tunnekaan.
Narsistin tunnusmerkkejä :
- jatkuva, krooninen empatian puute
- hurmavuus alussa, pystyy taivuttelemaan kenet tahansa puolelleen
-syyllistää aina sinut, ei koskaan myönnä itse tekevänsä virhettä
(jos joskus näön vuoksi myöntää, niin teko oli luokkaa valitsi väärän purkkamerkin. Ja silloinkin vaan naurut päälle)
-ei koskaan pyydä aidosti anteeksi tuottamaansa mielipahaa
-syyttää vastapuolta hulluksi (hyvin yleinen narsistin piirre)
-kääntää tilanteen kuin tilanteen ylösalaisin hetkessä, vetää maton jalkojesi alta
-käyttää sinua kohtaan julmaa henkistä väkivaltaa tuhoamistarkoituksessa vaikka olisit hänen puolisonsa ja lastensa äiti.
No tota, olis ihan sama, mikä se mies oli, jos et pitäis hänen mitään yhteyttä. Suosittelen siis olemaan vastaamatta puheluihin ja tekstareihin ja pitäytymään itse minkäänlaisesta yhteydenotosta. Sillä se ongelma hoituu.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 15:30"]
Ilmiselvä narsisti, sen huomaa jo tosta kuvaksesta vaikka en miestä tunnekaan.
Narsistin tunnusmerkkejä :
- jatkuva, krooninen empatian puute
- hurmavuus alussa, pystyy taivuttelemaan kenet tahansa puolelleen
-syyllistää aina sinut, ei koskaan myönnä itse tekevänsä virhettä
(jos joskus näön vuoksi myöntää, niin teko oli luokkaa valitsi väärän purkkamerkin. Ja silloinkin vaan naurut päälle)
-ei koskaan pyydä aidosti anteeksi tuottamaansa mielipahaa
-syyttää vastapuolta hulluksi (hyvin yleinen narsistin piirre)
-kääntää tilanteen kuin tilanteen ylösalaisin hetkessä, vetää maton jalkojesi alta
-käyttää sinua kohtaan julmaa henkistä väkivaltaa tuhoamistarkoituksessa vaikka olisit hänen puolisonsa ja lastensa äiti.
[/quote]
Juu, tuo "ei koskaan pyydä aidosti anteeksi tuottamaansa mielipahaa" osui ja upposi. Mies on tehnyt sellaisia asioita, jotka kummittelee ja vaikuttaa tuleviin ihmissuhteisiini ja itsetuntooni varmasti ikuisesti, mutta ei ole KOSKAAN sanallakaan sanonut olevansa pahoillaan. Joskus ehkä näennäisesti leperrellyt jotain "olen mä ehkä sua joskus käyttänyt hyväksi..." mutta silloinkin vain hyötyäkseen.
Ja ei nyt varsinaisesti ole hulluksi koskaan kutsunut, mutta mm. tyhmäksi, vammaiseksi, vajaaksi, oudoksi, yksinkertaiseksi, naiiviksi, luuseriksi...
- ap
Kuulostaa melko tutulta. Varsinkin tuo itsetunnon tuhoaminen ja mun tai muiden syyttely omista mokista. En ole juurikaan vastannut "samalla mitalla takaisin", vaan yrittänyt olla vähän samoilla linjoilla, mutta kerran räjähdin totaalisesti. Vastaus oli vähän sellainen "no mutkun..." -tyylinen ja vielä vähän koitettiin syyttää minua, mutta huomasi, että purkaukseni oli shokki. Jos taas mikään ei järkytä, kyseessä saattaa olla narsisti.
Kyllä narsistimieskin järkyttyy kun uhri nousee kapinaan.
Silloin hänestä tulee varsinanien pikkupoika kosteine silmineen ja väpättävine alahuulineen. Alun hurmausvaihde naksahtaa taas silmään , tällä kertaa epätoivon sävyttämänä. Sinusta tulee hänen äitinsä kuva (joka hänet joskus hylkäsi) ja hän ulvoo epätoivoisena perääsi. Jos et taivu, hän alkaa mököttämisen ja jos et vieläkään, seuraavana on tuhoamiseen tähtäävä kostonhalu. Voit luottaa että hän tulee luikertelemaan keskelle työ-kaveri-opinto jne. kuvioitasi ja pistää kaiken niin sekaisin ja sinulle epäedulliseen asemaan kuin suinkin voi, NÄYTTÄÄKSEEN SINULLE että hänen hylkäämisensä oli elämäsi VIRHE. Mutta etköhän sinä siitäkin selviä.
Elämäsi virhe olisi jäädä hänen kanssaan parisuhteeseen.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 16:24"]
Silloin hänestä tulee varsinanien pikkupoika kosteine silmineen ja väpättävine alahuulineen. Alun hurmausvaihde naksahtaa taas silmään , tällä kertaa epätoivon sävyttämänä. Sinusta tulee hänen äitinsä kuva (joka hänet joskus hylkäsi) ja hän ulvoo epätoivoisena perääsi. Jos et taivu, hän alkaa mököttämisen ja jos et vieläkään, seuraavana on tuhoamiseen tähtäävä kostonhalu. Voit luottaa että hän tulee luikertelemaan keskelle työ-kaveri-opinto jne. kuvioitasi ja pistää kaiken niin sekaisin ja sinulle epäedulliseen asemaan kuin suinkin voi, NÄYTTÄÄKSEEN SINULLE että hänen hylkäämisensä oli elämäsi VIRHE. Mutta etköhän sinä siitäkin selviä.
[/quote]
Noh, näin pitkälle tämä tuskin tulee menemään, mies kun ei musta juurikaan välitä. Ja juuri tämän takia en menisi mitään suoraa diagnoosia tekemäänkään, hän kun ei kuitenkaan ympäristöään ihan näin suuresti terrorisoi. Siinä kyllä osui, että olen nähnyt miehen useampaan otteeseen itkevän, ja silloin pitänyt rinnalla kuin mitäkin pikkupoikaa :)
Lähinnä jaoin tämän, kun halusin kuulla, etten ole välttämättä ihan hullu. Kunpa joku tuon puhelunkin olisi kuullut, se oli jotenkin niin absurdi...
- ap
[/quote]
Huh, kuulostaa kamalalta. Itse luulen tuon tuttavani heikon vastaan mussuttamisen olleen sitä, ettei hän ollut tottunut minun olevan eri mieltä hänen kanssaan, muttei voinut täysin hiljetäkään. Sehän olisi tulkittu "voitoksi" minulle.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 16:29"]
[/quote]
Noh, näin pitkälle tämä tuskin tulee menemään, mies kun ei musta juurikaan välitä. Ja juuri tämän takia en menisi mitään suoraa diagnoosia tekemäänkään, hän kun ei kuitenkaan ympäristöään ihan näin suuresti terrorisoi. Siinä kyllä osui, että olen nähnyt miehen useampaan otteeseen itkevän, ja silloin pitänyt rinnalla kuin mitäkin pikkupoikaa :)
Lähinnä jaoin tämän, kun halusin kuulla, etten ole välttämättä ihan hullu. Kunpa joku tuon puhelunkin olisi kuullut, se oli jotenkin niin absurdi...
- ap
[/quote]
Ainut asia mitä sinun kannattaa miettiä on se mitä hän tekee sinulle.
Jos joku ihminen jatkuvasti tekee pahan olon, haukkuu vajaksi tms. ja varsinkin kun jo tiedät että ei oikeasti välitä niin...
Mieti haluaako hän oikeasti sinun parastasi elämässä.
Onko hän sinun arvoisesi mies ?
Ei kukaan voi sinulle sanoa miten sinun pitäisi edetä asiassa.
Mutta sen totean narsistimieheltä kovasti kuulostaa.
Kuulostaa kovasti minun mieheltäni, jota minä pidän vahvasti narsistisena. Ihan umpinarsistin diagnoosia en ole uskaltanut tehdä.
Mieheni terapeutin kanta asiaan on se, että joka toinen nainen uskoo olevansa naimisissa narsistin kanssa, mutta itse hän ei ole tavannut vielä yhtäkään.
Niin tai näin, mutta kokemuksesta sanoisin, että tuollaisen ihmisen kanssa ei kannata parisuhdetta jatkaa, jos se on vielä edes jokseenkin tapailuasteella.
Hmm. Inhoan kun narsmimääritelmää heitellään nykyään kun pullanpaloja sorsille, mutta tuossa kyllä on jo vähän että kannattaa kavahtaa. Olen itse seurannut etäältä tällaista henkilöä, ja tämän piirteen huomannut: syyttelyt ja asioiden ylösalaisin kääntäminen tuntuu ensin humoristiselta, sitten absurdilta ja sitten jo vähän... pelottavalta.
Suosittelen että skippaat tuon viimeisen vaiheen ja otat etäisyyttä. Narsisti tai ei, ei kannata jäädä testaamaan millaista tuhoa saa aikaan jos on ihan todella narsisti. Tuppaa saada todella pahaa vahinkoa aikaan, vaikka ei sitä olisi hetki sitten uskonutkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:36"]
Kuulostaa kovasti minun mieheltäni, jota minä pidän vahvasti narsistisena. Ihan umpinarsistin diagnoosia en ole uskaltanut tehdä.
Mieheni terapeutin kanta asiaan on se, että joka toinen nainen uskoo olevansa naimisissa narsistin kanssa, mutta itse hän ei ole tavannut vielä yhtäkään.
Niin tai näin, mutta kokemuksesta sanoisin, että tuollaisen ihmisen kanssa ei kannata parisuhdetta jatkaa, jos se on vielä edes jokseenkin tapailuasteella.
[/quote]
Hyvin kummallinen terapeutti.
Ei kovin usein kuule tuollaista ammatti-ihmisen suusta.
Toisaalta, terapeuteissakin on narsisteja ja muita luonnehäiriöisiä.
Mitä jos lopettaisi miettimisen siitä mikä se mies on ja siirtyisi seuraavaan mieheen?
Huh. Huh. Kuvailit exäni. Muistan vielä kuin eilisen päivän, miten hän osasikin aina kääntää asiat minun viakseni. Minun vikojani (ulkoista olemustani myöten) selviteltiin ja niiden syytä oli kaikki, hänen syytään ei ollut koskaan mikään. Kun hän petti, sekin oli minun syytäni. Kaikki olivat väärässä, hän oikeassa. Hän manipuloi minut uskomaan, että olen täysi nolla, mutta hän minua jaksaa tukea. Hmmm...kukaan muu ei ollut sitä mieltä, mutteivat he kuulemma vain kehdanneet sanoa päin näköä. Jokainen ystäväni oli ystäväni vain, koska eivät tienneet millainen todella olin. Aloin lopulta uskoa tuota kun tätä mantraa tarpeeksi jauhettiin. No millainen olin? Tavallinen nainen iloineen ja suruineen. Tämän kroonisen pettäjän ja valehtelijan jätin sitten kun sain voimia kerättyä ja se oli elämäni paras päätös.
Millainen tausta miehelläsi on? Onko isoja hylkäämisiä/ pidetty pikkuprinssinä joka on saanut kaiken tahtomansa?
Jos olisin ap, juoksisin pakoon...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 15:22"]
Muita piirteitä mainitakseni, mies on uusille tuttavuuksille oikein miellyttävä, saa hurmattua suunnilleen kaikki. On hyvä suustaan.
Millainen oli sinulle aluksi? Mitä tarkoittaa hyvä suustaan, onko myös syvällinen?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:36"]
[/quote]
Oletko jutellut miehesi terapeutin kanssa vai?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 15:22"]
Muita piirteitä mainitakseni, mies on uusille tuttavuuksille oikein miellyttävä, saa hurmattua suunnilleen kaikki. On hyvä suustaan.
Millainen oli sinulle aluksi? Mitä tarkoittaa hyvä suustaan, onko myös syvällinen?
[/quote]
No, oli aluksi miellyttävä (esimerkiksi kehui kovasti, oli kiinnostunut), tuli lähelle, piti sinnikkäästi yhteyttä. Hyvä suustaan sillä tavalla, että sanoo asioita, joita ajattelee toisen haluavan kuulla, osaa kääntää kaiken omaksi edukseen ("enhän minä mitään tehnyt, kun...", "mutta sinähän se...". Kaiken kaikkiaan vähän turhankin lipevä.
ap
Miksi olet missään tekemisissä tuollaisen kanssa?