Kohtalotovereita?
Hei!
Onko kenelläkään vauvaa/lasta, joka on hankala saada nukkumaan? Meidän pian 10 kk vanha tyttömme kapinoi päivättäin päiväunille menoa. Nytkin ollaan yritetty nukahtamista pari tuntia. Ongelmat alkoi siitä kun parvekevaunut eivät enää kelvanneet ja tyttö sai hirveän itkukohtauksen tajutessaan joutuvansa parvekkeelle. Ulos vaunuihin hän kyllä nukahtaa, mutta äitiä ei huvittaisi olla sidoksissa kärryttelyyn, koska päiväuniaika on ainoa mahdollinen tilanne, jolloin voin opiskella rauhassa. Niinpä olemme nyt yrittäneet saada tyttöä nukkumaan pinnasänkyynsä, jossa nukkuu myös yöunet. Miten te muut sisällä nukuttavat saatte lapsenne uneen?
Kysyy epätoivonen huhuilu
Kommentit (3)
Vastasyntyneestä saakka tyttö tottui nukahtamaan syliin tissiä syöden ja aiemmin tuo sujuikin hyvin ja neiti nukahti suunnilleen tunnissa ja sitten kannoin hänet nukkuvana omaan sänkyyn. Reilu kuukausi sitten homma meni kuitenkin mahdottomaksi. Tyttömme kyllä nukahti syliin, mutta joka kerta, kun yritin kantaa hänet sänkyyn, hän heräsi ja alkoi taas hamuamaan rintaa. Näin nukuttaminen saattoi kestää kolmekin tuntia.
Lopulta itseltäni paloi pinna ja ajattelin sitten kokeilla konstia, että syötän tytön sylissä ja kannan hänet tämän jälkeen heti sänkyyn ja sitten tassuttelen uneen. Ensimmäisenä iltana tassuttelu kesti 40 minuuttia kahteen otteeseen ja seuraavana iltana nukuttaminen kesti puolisen tuntia. Nyt neiti nukahtaa lähes heti sänkyyn päästyään ja nukuttaminen kestää max. 10 minuuttia. Ei tuo nukuttaminen varmaankaan kaikkien kanssa onnistu yhtä helposti, mutta kannattaa kokeilla. Itse olin varautunut todella hankalampaan tilanteeseen...
Meillä päiväunet nukutaan vanhempien sängyssä ja nukuttaminen siten, että menen vauvan viereen köllöttelemään käsi vauvan mahan päällä ja annan hänen rauhassa jokellella ja pyöriskellä vähän aikaa itsekseen, en siis vastaa jokelteluun ja näin vaavi yleensä nukahtaa muutamassa minuutissa.
nukutaan vielä joten kuten parvekkeella. parhaiten uni tulee silmään jos lähtee kävelyllä. On oppinut pinnistämään itsensä istumaan vaunuissa, joten on välillä yhtä makuulle laittoa.
Mutta asiaan.. siis oikeastaan ainoa tapa (hyvin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta) saapa ipana nukkumaan pinnasängyssä päivällä on nukuttaa maitopullon kanssa omaan kainoloon, siis vanhempien sängyssä. Jos ei sillä hetkellä ole janoinen/nälkänen ei nukuttaminen oikein onnistu. Joitain kertoja kun on mennyt aivan yliväsyneeksi olen vain väkisin pitänyt kiljuvaa lasta paikoillaan vieressä maaten ja kyllä se uni sitten jossain vaiheessa tulee. Ei kyllä kovin mukavaa ole. Mutta siis pullon kanssa ja omaan kainaloon. Itse en tykkää siitä että tottuu nukkumaan pullon kanssa, mutta aina ei vaan jaksa.
Jaksamista.
Tipy+ipana kohta 10kk