Korona ja koulun alkaminen arveluttaa
Onko täällä kukaan pohtinut kiihtyvän Koronaepidemian takia sitä, että anoisi lapselle koulusta luvan saada käydä koulua kotoa käsin?
Meillä perheessä kuulutaan riskiryhmään ja ahdistaa suuresti päästää lapsi kouluun. Lapsi itsekin hyvin peloissaan koronasta, kun tilanne on perheessä tämä. Ollaan eletty sairauden takia melko eristyksissä koko kesä. Tuntuu kuitenkin, että olisimmeko koulun ainut perhe, joka anoisi lupaa saada opiskella kotoa käsin. Olen itse vauvan kanssa kotona ja mahdollisuus tähän olisi.
Kommentit (25)
Ei sitä tarvi anoa. Ilmoitatte, että lapsi käy kotikoulua.
Olen harkinnut anoa etäopetukseen, jos tartunnat tuntuvat kiihtyvän.
Onkohan edelleen niin, että jos ilmoittaa, että riskiryhmäläinen on vanhempi, koulu ei saa lain mukaan pyytää lääkörintodistusta siitä?
Lapsi menee sinne nyt kuitenkin alkuun tällä viikolla, että koulun alku konkretisoituu hänelle loman jälkeen. Katson sitten, miltä vaikuttaa syksyn edetessä.
Vierailija kirjoitti:
Huomio sitten, että etäkoulu ja kotikoulu on kaksi eri asiaa. Lapsilla on oppivelvollisuus, muttei oppilaitosvelvollisuutta. Mikäli ilmoitat lapsen kotikouluun, ei ole koululla enää opetusvastuuta ja vanhemman on itse järjestettävä oppimateriaalit, opiskelu jne. Lapsi ei ole enää tuolloin koulussa vaan kotiopetuksessa. Etäkoulu sen sijaan on oppilaitoksen järjestämää opetusta etänä eli kannattaa miettiä mitä menee kouluun sanomaan!
Vierailija kirjoitti:
Se on eri asia kuin etäkoulu.
Lapseni jää etäkouluun, jos jää, ei kotikouluun.
Tiesithän tämän ohjeistuksen:
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetukseen-osallistumi…
Eli jos lapsi on riskiryhmää tai perheenjäsen on riskiryhmää, on ilmeisesti oikeus poissaoloon lähiopetuksesta ja kyseessä ei ole kotikoulu vaan etänä opiskelu. Käytännössä kouluilla ei oikeaa etäopetusta kevään malliin ole tarjota, mutta jotain tukea oppimiseen tulisi sieltäkin saada+ kirjat sun muut. Meilläkin tätä mietitty, nyt ajatus että lapset menevät lähiopetukseen ja nopeasti reagoidaan jos tilanne täälläpäin alkaa heiketä.
Mielummin pitäisin lapset etänä, mutta kaverit ja lähiopetuksen hyödyt tuntuvat tärkeiltä ja jos tilanne syksyllä pahenee, niin ehtisivät saada edes vähän aikaa normaalia opetusta. Kunhan eivät saisi koronaa. Mua kans pelottaa että olisivat ehkä ainoita koulussa/luokassa ja jäisivät niin paljosta ulkopuolelle. Vaikeita päätöksiä.
Lapsetkin peloteltu ei jumankauta. Tuo teidän sekoilu aiheuttaa enempi ongelmia kuin koko sanan korona. Pitäs ottaa lapset pois teiltä.
Etäkoulua ei ole monessakaan paikassa tarjolla. Kotikoulua ja lähiopetusta tarjolla.
Miten niin moni väittää olevansa riskiryhmää vaikka siihen kuuluu lähinnä ne keillä ei ole hoitotasapainoa perussairaudessaan. Menkää lääkäriin hoidattamaan jo olemassa oleva tauti kuntoon niin tarvi turhasta ulista ja diagnosoida itsekään riskiryhmään.
Vanhemmat ovat pelotelleet lapsensa niin että hänkin pelkää? Ei hyvältä kuulosta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on eri asia kuin etäkoulu.
Lapseni jää etäkouluun, jos jää, ei kotikouluun.
Puhuttiinko aloituksessa etäkoulusta`? Ei koulu ole velvollinen yhdelle järjestämään etäopetusta.
Etäkoulu ei ole ainakaan meidän kunnassa vaihtoehto tällä hetkellä eikä sitä siten voi mitenkään anoa. Lääkärintodistuksen perusteella voidaan tehdä hallinnollinen päätös siitä, että koulua käydään erityisin järjestelyin. Kotikouluun saa tietysti aina siirtää lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Etäkoulu ei ole ainakaan meidän kunnassa vaihtoehto tällä hetkellä eikä sitä siten voi mitenkään anoa. Lääkärintodistuksen perusteella voidaan tehdä hallinnollinen päätös siitä, että koulua käydään erityisin järjestelyin. Kotikouluun saa tietysti aina siirtää lapsensa.
Kyllä voi anoa etäkoulua rehtorilta, jos perheessä on riskiryhmäläisiä.
Mistä ja keneltä meinasitte sitä anoa? Missäpäin Suomea on annettu vaihtoehto käydä lähi-tai etäopetuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää, että missä kunnassa? Mun lapset on Helsingissä koulussa ja itse olen Tuusulassa opettaja. Kummassakaan ei ole tarjolla etäopetusta. Missä on?
Meitä on muitakin, ketkä pitää lapset kotona. Et ole ainut tosiaankaan. Kuka välinpitämätön vanhempi oikeesti päästää kalleimmat aarteensa viruslinkoon, kun ei tiedä miten lapselle voi käydä tai jos lapsi tartuttaa vanhemman ja vanhempi kuolee. Kamala trauma jää lapselle siitäkin. Rakkaudella lapsi pärjää yhden vuoden vaikka ilman koulua. Opetelkaa kotona asioita ihan rauhassa. Elämä jatkuu kunhan terveenä pysyy <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää, että missä kunnassa? Mun lapset on Helsingissä koulussa ja itse olen Tuusulassa opettaja. Kummassakaan ei ole tarjolla etäopetusta. Missä on?
Ainakin Helsingissä on mahdollisuus anoa rehtorilta pääsy etäopetukseen riskiryhmäperheissä.
Se opetus ei ole kuin etäopetus keväällä, vaan samantyyppistä kuin jos lapsi olisi sairaslomalla ja pitää tehdä tehtäviä kotona itse.
Tosin meidän koululaisella se etäopetus keväällä oli ihan samanlaista, ei mitään opetusta, vain lista kotitehtäviä. Muissa kunnissa tai kouluissa se oli ehkä paremmin hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsetkin peloteltu ei jumankauta. Tuo teidän sekoilu aiheuttaa enempi ongelmia kuin koko sanan korona. Pitäs ottaa lapset pois teiltä.
Joo, koulun pitäisi tehdä sossuun pikavauhdilla ilmoitus..
"Tilapäisen vapautuksen (poissaolon) myöntämisen sijasta oppilaalle voidaan tehdä päätös erityistä opetusjärjestelyistä, jos se on perusteltua oppilaan terveydentilaan liittyvistä syistä (perusopetuslain 18 § 1 mom. 3 kohta). Tällöin oppilaan opetus voidaan järjestää perusopetuslainsäädännöstä osittain poiketen, esimerkiksi etäopetuksena. Tällainen järjestely voi tulla kysymykseen esimerkiksi riskiryhmiin kuuluvien, kotiin jäävien oppilaiden osalta. Päätöksenteossa voidaan hyödyntää lääkärin arviota.
Yhdenvertaisuuslaki (1325/2014) velvoittaa opetuksen järjestäjiä ja kouluja muun ohella arvioimaan yhdenvertaisuuden toteutumista toiminnassaan ja ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden toteutumisen edistämiseksi. Yhdenvertaisuusvaltuutettu on suositellut lausunnossaan (13.5.2020, VVTDno-2020-393), että mahdollisuus erityisiin opetusjärjestelyihin tarjottaisiin yhtäläisesti myös lapsille, jotka ovat perustellusti poissa opetuksesta perheenjäsenensä terveydentilan vuoksi, jos erityisiä opetusjärjestelyitä tehdään lapsille, jotka kuuluvat riskiryhmiin. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus suosittelevat, että näin toimittaisiin väliaikaisesti akuutin koronavirusepidemian ajan."
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetukseen-osallistumi…
Samaa toivon itse. Varmaan ensimmäiset päivät menevät kouluun. Sitten haluaisin siirtyä etäopiskeluun.