suku -hautajaiset
setäni haudattiin viime talvena. Olin nähnyt häntä viimeksi n 20v sitten ja missään yhteydessä en ollut. Hautajaiset olisivat olleet 200km päässä maalla, jonne ei päässyt julkisilla. Meillä 6h perhe, lapset eivät olleet koskaan kyseistä ihmistä nähneet. Mies sanoi heti, että hän ja lapset ei lähde.
En mennyt sitten minäkään, en uskaltanut lähteä ajamaan sinne talvikelissä yksin, kun en juuri autoa muuten aja.
Nyt sitten puoli sukua kiukuttelee ja ei puhu mulle mitään, koska en hautajaisiin mennyt.
Omasta mielestäni en tehnyt ihan hirveää asiaa, enkä ymmärrä miksi tästä loukkaannuttiin.
Kommentit (11)
En nyt loukkaantumista ymmärrä. Mutta kyllä mä myt setäni hautajaisiin olisin mennyt, vaikka julkisilla.
Mä en ainakaan menisi sukulaisen hautajaisiin, jos hänen kanssaan en olisi ollut vuosikausiin/kymmeniin tekemisissä. Enhän minä edes häntä tuntisi enää.. Tai saattaisin toki harkita jos tässä lähellä hautajaiset pidettäisiin mutta että lähtisin pitkälle reissulle nii ei kiitos.
Et ehkä tehnyt mitään hirveää asiaa. Mutta etkö tosiaan yhtään ymmärrä, miksi puoli sukua on yrmeänä?
Jos sulla on jo kuusihenkinen perhe, niin sulla luulisi olevan jo elämänkoksemusta sen verran, että tiedät, että hautajaiset on tilanne, jossa ihmiset ovat herkkänä. Ja silloin tulee myös helposti reagoitua asioihin voimakkaasti.
Ja ehkä sedällä ei ollut paljon lähisukua, jolloin lähimmät sukulaiset ovat niitä veljentyttäriä. Kyllä silloin olisi kohteliasta ilmestyä paikalle. Pakottaahan ei kukaan voi, mutta kohtelias voi olla pakottamattakin. Moni oli ehkä odottanut, että koko suku on koolla, nekin tilanteet kun ovat harvassa.
Ja nuo sun selitykset kuulostavat juuri sellaisilta selityksiltä, joita keksii ihminen, joka ei vain viitsi vaivautua paikalle. Ei se nyt mitenkään mahdotonta ole ymmärtää, että suku on sun poisjättäytymisestä pahoilla mielin. Vaikka et toki mitään rikosta ole tehnytkään.
Mitä järkeä pitää kokousta jonkun kuolleen takia. Ne hautaa jotka oli tekemisissä ja se siitä.
Eihän sinne hautajaisiin mennä pelkästään sen kuolleen takia, vaan myös sukuloimaan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 17:20"]
Eihän sinne hautajaisiin mennä pelkästään sen kuolleen takia, vaan myös sukuloimaan.
[/quote]
Komppi tälle, ei sinne hautajaisiin mennä treffaamaan sitä vainajaa vaikka siellä häntä muistellaankin. Sinne mennään tukemaan niitä vainajan lähiomaisia. Setäsi vaimoa, serkkujasi joiden isä kuoli. Äitiäsi tai isääsi jonka veli kuoli. Isovanhempiasi joiden lapsi (vaikka aikuinen) kuoli.
Vaikka sinä et välittäisi, paikalla olleet sukulaiset välittivät. Sinulle kiukuttelu on kyllä sukulaisilta ihan turhaa, vettä hanhen selkään.
En minäkään ollut enoni hautajaisissa, en ollut nähnyt myöskään varmasti 20vuoteen, meillä on suuri suku ja "surijoita" riitti, matka ei olisi ollut pitkä mutta oli työpäivä, enkä varmaan olisi mennyt vapaa päivänäkään.
Ovatko ap:n vanhemmat elossa - ei sitten tullut mieleen mennä niihin hautajaisiin heidän takiaan, he ovat menettäneet läheisensä?
Minä en ainakaan olisi halunnut vanhempieni hautajaisiin "tukemaan" ihmisiä, joka ei vainajaa edes tunne. Joku pikkuserkku lapsineen... ei kiitos! Mielummin paikalle ne, joita menetys aidosti koskettaa.
Onko sillä väliämitä noin typerä ja puusilmäinen suku valittaa? Anna niiden muhia liemissään, ei kai niillä parempaakaan tekemistä ole kuin puhua pahaa kaikesta. Karista olkapäiltäsi moiset riesat, niin minäkin tein.