Aikanaan minulle sanottiin 90-luvun alussa
Että saan töitä, kun isot ikäluokat jää eläkkeelle. En ole 30 vuoteen työtä saanut ja uskon meitä muitakin olevan. Miksi siis nyt otetaan työperäistä maahamuuttoa kun on meitä työhaluisia pitkäaikaistyöttömiäkin?
Kommentit (30)
Ne tekee pitkää päivää pienellä palkalla ja yötyötä. Käytännössä paskaduuneja mistä menee terveys. Kuolevat todennäköisesti ennen eläkeikää sairauksiin. D-vitamiini puutos, yö valvominen, raskas työ..
Vierailija kirjoitti:
Ne tekee pitkää päivää pienellä palkalla ja yötyötä. Käytännössä paskaduuneja mistä menee terveys. Kuolevat todennäköisesti ennen eläkeikää sairauksiin. D-vitamiini puutos, yö valvominen, raskas työ..
Kävisi minullekin. En ole koskaan odottanut saavani mitään hienoa työtä vaan ns. paskaduunia pienellä palkalla. ap
Työvoimapula on aina ollut EK:n ja jostain syystä myös vihervasemmiston mielestä nurkan takana. Onko ympyrä sulkeutunut?
Sulla ei ilmeisesti ole sellaista osaamista mitä työnantajat haluavat. Kai olet vaihtanut alaa etkä vain 30 vuotta odottanut, että ihan kohta se työvoimapula tuo työpaikan?
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ilmeisesti ole sellaista osaamista mitä työnantajat haluavat. Kai olet vaihtanut alaa etkä vain 30 vuotta odottanut, että ihan kohta se työvoimapula tuo työpaikan?
Tottakai olen tehnyt kaikkeni että työllistyisin.
Sama juttu mulla, minulla on neljä ammattia ja olen muutaman vuoden ollut myös yrittäjänä.
Ei tunnu olevan minkäänlaista työvoimapulaa missään työssä mitä minä voisin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai olen tehnyt kaikkeni että työllistyisin.
Mitä olet opiskellut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisi minullekin. En ole koskaan odottanut saavani mitään hienoa työtä vaan ns. paskaduunia pienellä palkalla. ap
Anteeksi, en tahdo olla ilkeä mutta miten esim. henkilökohtaisen avustajan hommat? Tiedän, että voivat olla sekä henkisesti että fyysisesti rankkoja ja palkkakin on pieni, mutta ehkä juuri sen takia henkilökohtaisista avustajista on aina krooninen pula. Samoin lähihoitajista on iso pula ja koulutus kestää parisen vuotta. Koulutuksen voi tehdä oppisopimuksella (saa palkkaakin) tai sitten esim. amiksessa suhteellisen joustavasti. Lähihoitajilla on toki paskat palkat mutta varma työtilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, en tahdo olla ilkeä mutta miten esim. henkilökohtaisen avustajan hommat? Tiedän, että voivat olla sekä henkisesti että fyysisesti rankkoja ja palkkakin on pieni, mutta ehkä juuri sen takia henkilökohtaisista avustajista on aina krooninen pula. Samoin lähihoitajista on iso pula ja koulutus kestää parisen vuotta. Koulutuksen voi tehdä oppisopimuksella (saa palkkaakin) tai sitten esim. amiksessa suhteellisen joustavasti. Lähihoitajilla on toki paskat palkat mutta varma työtilanne.
En ole päässyt lähihoitaja koulutukseen. Toki olen hakenut. Olen tehnyt kyllä henkilökohtaisen avustajan töitä sen verran kun sitä on tarjolla ollut. ap
Ihmistenhän halutaan nykyään olevan mahdollisimman pitkään töissä. Eläkeiässä olevat on töissä ja nuoret työttöminä. Jos osakaan näistä työpaikoista on jäljellä kun ihmiset vihdoin eläköityvät, tulee olemaan työvoimapula koska nämä nuoret eivät kelpaa töihin, koska ovat olleet työnantajan mielestä työttömänä liian kauan.
Työvoimareservi kirjoitti:
Työvoimapula on aina ollut EK:n ja jostain syystä myös vihervasemmiston mielestä nurkan takana. Onko ympyrä sulkeutunut?
Ei, kun se on alkanut jo alusta ties kuinka monetta kertaa. Samaa bashkaa mullekin sanottiin 90-luvun puolessa välissä, että "teidän ikäluokkanne SAA VALITA TYÖPAIKKANNE JA PALKKANNE, NIIN VITULLINEN TYÖVOIMAPULA ON KUN ELÄKELÄISET JÄÄ ELÄKKEELLE" . Todellisuus = Ei ole EDELLEENKÄÄN näkynyt sitä käytännön työvoimapulaa, kauhea toimittaminen siitä on ollut viimeiset 25 v. Eikä ole ollut runsauden pula MISSÄÄN VAIHEESSA niistä työpaikoista, eikä ole tarvinnut ylimääräisiä palkkoja sanelemalla saada.
Se on AIVAN TÄYTTÄ HEVONVITUN PASKAPUHETTA ne puheet "työvoimapulasta". Ne on olleet sitä sitä iän kaiken, ne on sitä edelleenkin ja tulevat olemaan vastaisuudessakin. Se ei ole mitään muuta kuin EK-kyrpien propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ei jumalau*a KOLMEENKYMMENEEN vuoteen saa mitään työtä, niin kyllä jotain on vialla ja todella pahasti.
Samaa hommaa ennusti omat opettajat 90-luvulla. Sanalla ”eläkepommi”. Toisin on käynyt, eläkkeelle jäävien tilalle ei uusia palkata, varsinkaan vakiduuneihin. Töitä olen saanut, mutta kilpailu on tosi kovaa ja jatkuvasti pitäisi kouluttautua lisää.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimareservi kirjoitti:
Ei, kun se on alkanut jo alusta ties kuinka monetta kertaa. Samaa bashkaa mullekin sanottiin 90-luvun puolessa välissä, että "teidän ikäluokkanne SAA VALITA TYÖPAIKKANNE JA PALKKANNE, NIIN VITULLINEN TYÖVOIMAPULA ON KUN ELÄKELÄISET JÄÄ ELÄKKEELLE" . Todellisuus = Ei ole EDELLEENKÄÄN näkynyt sitä käytännön työvoimapulaa, kauhea toimittaminen siitä on ollut viimeiset 25 v. Eikä ole ollut runsauden pula MISSÄÄN VAIHEESSA niistä työpaikoista, eikä ole tarvinnut ylimääräisiä palkkoja sanelemalla saada.
Se on AIVAN TÄYTTÄ HEVONVITUN PASKAPUHETTA ne puheet "työvoimapulasta". Ne on olleet sitä sitä iän kaiken, ne on sitä edelleenkin ja tulevat olemaan vastaisuudessakin. Se ei ole mitään muuta kuin EK-kyrpien propagandaa.
Ja nyt niiden samojen takia piti pysäyttää koko suomi ettei vaan joku kuolisi ennen aikojaan että nuorempi pääsisi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole päässyt lähihoitaja koulutukseen. Toki olen hakenut. Olen tehnyt kyllä henkilökohtaisen avustajan töitä sen verran kun sitä on tarjolla ollut. ap
Asutko jossain tosi pienellä paikkakunnalla? Koska ainakin pk-seudulla olisi henkilökohtaisen avustajan hommia enemmän mitä ehtii tehdä ja Stadin ammattiopistoon voi kuka tahansa kävellä sisään ammattitutkintoa tekemään. Olisiko sinulle muutto mahdoton ajatus? Toisaalta pk-seudulla on törkeän kallista asua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis nyt otetaan työperäistä maahamuuttoa kun on meitä työhaluisia pitkäaikaistyöttömiäkin?
Koska SDP ja Vihreät haluavat itselleen ulkomailta äänestäjiä ja Kokoomus halpatyövoimaa työehtoja polkemaan
Hmmm. Jos et ole saanut töitä 30 vuoteen, niin kannattaa etsiä syyllistä ihan peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta itse koodarina olen samassa tilanteessa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001699431.html
Ne ei jotkut vaan ikinä tajua ettei sitä ole tulossa.
Up