Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi laitatte nimiäisiin vauvalle kastemekon?

Vierailija
04.08.2013 |

Haluatteko pilkata kastetta?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 09:57"]

Miksi kirkkoon kuuluvat naiset käyttävät housuja, sehän on syntiä.

[/quote] 

miks miehet käyttävät housuja, eiks niilläkin pitäis olla hamemainen kaapu. Ainakin raamatun miehillä oli!

Vierailija
22/28 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanpas me sitten kummallisia. Emme ole luterilaisia, emmekä usko lapsikasteeseen. Lapsi liittyy kirkon jäseneksi vasta kun itse osaa päättää asiasta. Jos liittyy.

Sen kasteen sijaan lapselle annetaan siunaus ja siunauksen yhteydessä nimi. Ihan kirjaimellisesti. Minä olen itse entinen tapaluterilainen ja lapsilla on siunausta annettaessa minun vanha kastemekkoni päällään. Mekko on kaunis, valkoinen, isoäidin käsin ompelema, eikä siihen liity sen kummempaa mystiikkaa.

Tämä siunaus ja nimenanto siunauksen yhteydessä on vanhempi tapa, kuin luterilaisen kirkon tavat Suomessa. Pitäisiköhän meidän sitten nostaa tämä asia tapetille - luterilaisethan ovat uudempana kirkkona omineet itselleen meidän kirkkomme tavat ja rituaalit?

Me emme pidä tästä meteliä, kukin tehköön oman uskontonsa/uskonnottomuutensa mukaisesti. Tässä valossa en kerta kaikkiaan käsitä luterilaisten intoa haukkua nimiäisiä kopioiksi omista juhlistaan - nimiäiset muistuttavat enemmän meidän tapojamme kuin luterilaisen kirkon kasterituaalia. Samaan aikaan kun luterilaiset parjaavat esimerkiksi kastemekon käyttöä nimenantojuhlissa, vetää melkein jokainen morsian valkoisen puvun huntuineen omiin kirkkohäihinsä, vaikka lapsia olisi jo melkoinen liuta. Neitsyydestä nyt puhumattakaan.

Ehkä teidän tapaluterilaisten pitäisi tutustua oman kirkkonne oppeihin, joita Päivi Räsänen ammentaa oikein isolla kauhalla kaikkien tietoisuuteen. Tulkaa sitten kertomaan mitä te teette päivittäisessä elämässänne uskontonne vastaisesti ja miettikää onko varaa arvostella muita. Epäilen, että ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 10:06"]

No se, että kieleen on tullut tämä 'kastaminen' johtuu nimenomaan tästä väärinymmärryksestä. Ja toki edelleen lapsena kastetut vauvat ilmoitetaan virallisesti vasta kasteen jälkeen. Mutta muualla maailmassa tällaista yhteyttä ei ole, vauvat nimetään jo sairaalassa. Ja samoin Suomesssa usein nimenomaan ne kristityt, joille kaste merkitsee jotain, nimeävät lapsensa ennen kastetta.

[/quote]

Luulisi nyt, että lapsensa kastavat vain ne, joille kaste merkitsee jotain. Minä en niin siitä juhlasta välitä, mutta lasta kun ei voi liittää seurakuntaan ilman kastetta, niin pakko. Oma lapseni oli kirjoissa ja kansissa jo ennen kastetta, mutta kirkonkirjoihin ei ollut pääsyä ilman tätä rituaalia. Tosin olen viime aikona alkanut kallistua sille kannalle, ettei lapsikasteella ole mitään merkitystä, päinvastoin kuin aikuisena täysissä sielun ja ruumiin voimissa otetulla kasteella.

Vierailija
24/28 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 10:03"]

Aiemmin ristiäiset olivat kylläkin vielä vahvemmin nimenantojuhla sillä nimeä ei käytännössä ollut mahdollista muilla keinoin antaa. Pappi oli se viranomainen joka hoiti nimet kirjoihin. Nykyisin nimet voi ilmoittaa itsekin väestörekisteriin, vaikka lapsi kastettaisiin.

Ja ihan kielessämmekin kastaminen on tarkoittanut myös nimenantamista. Laivojakin kastetaan juhlallisesti, eikä kyse tosiaan ole seurakuntaan liittämisestä

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 09:54"] Kastehan ei ole nimenantojuhla, mutta maallisemmat kristityt (lähinnä Suomessa, muualla nimi julistetaan heti) ovat ruvenneet käyttämään kastejuhlaa nimen ilmoittamiseen,

[/quote]

[/quote]

...ja rakennuksia voidaan vihkiä käyttöön, vaikkei edes tiedetä, kenen kanssa ne menevät naimisiin.

Vierailija
25/28 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 09:46"]

Tutuilla isovanhemmat halusivat suvun kastemekon päälle vauvalle nimiäisissä, jotta saisivat "hyviä" valokuvia. He suostuivat, kun eivät katsoneet siitä haittaakaan olevan. Ei se mekko tosin kovin kauan vauvalla päällä ollut, vaan pääosin oli juhlavat muut vaatteet.

[/quote]

Meillä taas ei annettu suvun kastemekkoa käyttöön,koska kyseessä ei ollut kaste. Käly on vieläkin loukkaantunut siitä, että äitini ehdotti jotain Metsolan retrokuosia vauvan ylle.

Vierailija
26/28 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä: tilaisuudessa on joku muualta hankittu seremoniamestari puhumassa niitä näitä, vauva, tämä tyyppi ja vanhemmat ovat framilla ja sukulaiset ihmettelevät toimitusta sivummalta.

Ei yhteistä: Vanhemmat sukulaiset tuntevat olonsa kiusaantuneiksi. Heistä lapsi on suojaton niin kauan kuin hänet kastetaan.

Vierailija
27/28 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 09:57"]

Miksi kirkkoon kuuluvat naiset käyttävät housuja, sehän on syntiä.

[/quote]

Mistä kuulit? Ei  ainakaan Jeesus ole noin opettanut.

Vierailija
28/28 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 11:47"]

Mistä kuulit? Ei  ainakaan Jeesus ole noin opettanut.

[/quote]

Hän taisi itse hiippailla mekossa, mikseivät miehet seuraa esimerkkiä?