Huijaussoitto Microsoftilta
Intialaisella aksentilla soitti ja kertoi tietokoneeni joutuneen hakkereitten valtaamaksi. Suljin puhelun tietenkin. Tuli 045-alkuisesta numerosta.
Kommentit (30)
Tänään tullut pari puhelua, jotka ei ole mun yhteystiedoissa.
Vilkaisin vain, enkä todellakaan ole niin utelias, että vastaisin.
Mulle soitti myös ja kysyi että You have windows, right?
Vastasin No I have Mac niin vetäs luurin kiinni
Vierailija kirjoitti:
Asia olisi kyllä kannattanut selvittää, ei kukaan turhaan soittele.
Mieluummin kannattaa antaa niille feikki tunnusluvut, tai mitä ne nyt pyytävätkään esim. salasanat ja tunnukset.
Mitä useampi niin tekee, sen enemmän niillä menee aikaa turhaan askarteluun.
Vierailija kirjoitti:
+358 48 Suuntanumereoa ei ole olemassa
048
https://www.traficom.fi/fi/viestinta/laajakaista-ja-puhelin/matkaviesti…
No ne soittajan numerot on huijattuja, joten ne voivat olla mitä sattuu tai ihan valideja suomalaisia (tai ulkomaisia) numeroita.
Samaten kuin ne vastaanottajien puhelinnumerot on jollain tietokoneohjelmalla generoituja ja tietokoneohjelma niihin myös soittaa numerojärjestyksessä: jos yksi ei toimi, niin soitetaan seuraavaan, kunnes joku numero toimii ja vastaa.
Youtubessa vaikka kuinka paljon videoita joissa näytetään miten nämä huijarit toimivat. Tässä esim. yksi: https://www.youtube.com/watch?v=PKhD7pF59WE
Nimenomaa nämä "Microsoftin" jutut ovat nyt pinnalla. Jos jotain, niin voi poltella näiden henkilöiden aikaa puhumalla paskaa, mutta muuten on hyvin vähän tehtävissä. Mitään etähallintaa ei heidän kanssaan kannata alkaa tekemään, siinä voi vaan tulla itselle vahinkoa. Ja siis koneessanne ei ole mitään vikaa, he vain soittelevat ja kalastelevat ihmisiä jotka eivät näistä asioista ymmärrä.. sitten jollain parin sadan euron 'tilauksella' tai google play lahjakorteilla he voivat laittaa koneesi "kuntoon". Siis koneessa ei koskaan mitään vikaa ole ollutkaan.
Mulle on tullut tänään useita soittoja, kaikki eri numeroista. Maatunnus Suomen, mutta numeroa ei ole olemassakaan.
Heillä on niin alkeelliset työvälineet, eli vain lista puhelinnumeroista, eikä seuraava tiedä mihinkä numeroon on jo soitettu.
Vierailija kirjoitti:
Odottelen innoissani milloin Microsoftilta tulee puhelu. Mie en puhu ku savvoo. Siinä on intianpoika ihmeissään, kun myö ratkotaa kovalevylöisen onkelmia.
Juu ja vastaa että Police, ditektiv savolaane here.
Huijaussoittohan se varmaan on mutta ei Microsoftilta.
Joten miksi itse huijaat?
Väitin samaa mutta vastakysymyksenä tuli kertoa näppäimistöstä oikean puoleinen merkki ctrl-näppäimestä.