Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenruotsalaisen ja nettipersun (nersu) väliset erot ja yhtäläisyydet

Vierailija
03.08.2013 |

Aletaanpa kulttuuriantropologeiksi ja pohditaan tällä kertaa suomenruotsalaisten ja nersujen välisiä eroja. Yhtenä suurimpana erona pidän sitä, että suomenruotsalaiset ovat heterogeeninen ryhmä . Nersut elävät puolestaan puoluetoimiston ohjeistuksen mukaan.

Kuinka nämä kaksi ryhmää eroaa habituksiltaan ja millaisissa arkipäivän tilanteessa voi törmätä suomenruotsalaiseen tai nersuun joko IRL tai online? Jaetaan nyt reippaasti kokemuksiamme ennenkaikkea positiivisella ja naisenergisellä asenteella.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomenruotsalainen (suomursu) elää RKP:n ohjeistuksen mukaan. 

Vierailija
2/5 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalainen haukkuu ja nimittelee kielipolitiikasta erimieltä olevia tyhmiksi ja persuiksi. Sitten se hetken päästä toisessa ketjussa itkee kuinka sitä aina haukutaan, vainotaan ja kiusataan netissä, itse se on aina niin asiallinen eikä suinkaan ikinä nimittele muita. Tuossa kohdassa ne kyllä muistuttaa aika paljon persuja, nekin nimittelee muita ja on sitten marttyyreja. Ja molempien mielestä vain heillä on sananvapaus, koska toinen osapuoli on väärässä ja sais siksi pitää turpansa kiinni kun ei mistään mitään ymmärrä.

Mutta pakko myöntää, persulla on silti paremmat perusteet pakkoruotsin poistamiseksi. En ole vielä nähnyt yhdenkään suomenruotsalaisen kyekenevän niitä kaatamaan uskottavasti. Ja kun ne ei siihen pysty, niin ne yleensä suuttuu, haukkuu persun tyhmäksi, joka ei siksi ruotsia oppinut ja käskee niiden sitten pitää suun kiinni, vihjaten tietysti persun olevan työtön ja köyhä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nersu, eli netissä persuksi haukuttu, on todellisuudessa yleensä koulutettu ja sivistynyt henkilö, joka ei missään nimessä äänestäisi persuja. Persuksi haukkuminen on vain hyvä keino mitätöidä kaikki hyvät perustelut, koska itsellä ei sellaisia ole.

Vierailija
4/5 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta mukavaa ja ystävällistä suomenruotsalaista, joitten mielestä pakkoruotsin poistaminen olisi ihan ookoo, yhden mielestä se pitäisi korvata pakollisella b-kielellä, jollainen jokaisella täytyisi olla mutta jonka saisi itse valita esim. ruotsin ja venäjän väliltä. (Itse ihan suomensuomalainen, ja kannatan tuota myös) Näihin oon törmännyt työpaikalla, Turussa baarissa matkalla risteilylle ja yliopistojen miitissä. Varsinkin se työpaikalla tavattu oli niin komea, hauska, tyylikäs ja karismaattinen että ah <3 varattu vaan oli mokoma.

Sen sijaan en vielä tähän päivään mennessä ole törmännyt mukavaan, ystävälliseen enkä kohteliaaseen persuun, vaan aina ne vääntää tappelun jostain. Niitten kanssa ei voi keskustella, koska niille argumentointi on ihan sama kuin sitä kuuluisaa shakkia pulun kanssa - kaataa nappulat, paskoo laudalle ja lopuksi luulee vielä voittaneensa lentäessään parvensa luokse asiasta kertomaan. En edes ole vihreä enkä feministi, joten en ymmärrä miksi niillä on kumma tarve levittää aatettaan mullekin, kun en minäkään yritä vakuuttaa niille että maahanmuutto olisi Suomessa oikein hienosti järjestetty, EU:n yhteistyötä tulisi tiukentaa tai että somalit ovat mukavia.

Vierailija
5/5 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa nettipersut. Olen roikkunut täällä kohta kymmenen vuotta ja ennen nettipersuja ei ikinä kampanjoitu systemaattisesti eri ihmisryhmiä vastaan tällä lailla kuin nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi