Miksi moni aikuinen puhuu teineille niin rumasti?
Just juteltiin tästä asiasta kummipoikani ja hänen äitinsä kanssa. Kummipoikani oli töpännyt yhdessä asiassa (ei mikään vakava juttu) ja aikuinen mies oli tullut ojentamaan häntä kiroillen ja suoraa huutoa huutaen. Kummipoikani on tosi fiksu ja asiallinen nuori, joten hän oli vastannut miehelle asiallisesti ja rauhallisesti, ja mies oli ihan häkeltynyt vastauksesta. Tämä ei ole mitenkään ensimmäinen kerta. Kummipoikani pelaa jalkapalloa, ja jos hallilla aikuiset tulevat keskustelemaan jostain vuorojen vaihtumiseen liittyvästä jutusta, toiset aloittavat sen kiroilulla ja epäkohteliaalla puheella.
Miksi näin? En oikein usko, että nämä ihmiset kommunikoisivat toisten aikuisten kanssa noin? Miksi joidenkin mielestä teineille saa puhua ala-arvoisella tavalla?
Kommentit (6)
Olen ihmetellyt samaa. Tuntuu että joidenkin aikuisten kommunikointi lasten/teinien, varsinkin poikien, kanssa on pelkkää huutoa ja kiroilua. En ymmärrä miksi ei voi puhua normaalisti.
Siksi että pääsevät paasaamaan kuinka vapaa kasvatus, nykynuoret ja önnönnöö, jos tuleekin vastaan samalla mitalla.
Joskus jopa se nuoriso on hämmentynyt kun heille menee sanomaan asiallisesti jostakin jos vaikkapa tekevät jotain tyhmää. Yleensä ottavat hyvin vastaan asiallisen palautteen.
Monelle tuntuu olen itsestään selvää, että varsinkin teini-ikäisille pojille saa puhua miten vaan. On ihan oletus, että he eivät osaa käyttäytyä, koska "eihän nykykakaroita kasvattaa osata". Jos teini mokaa, hän tekee sen ilkeyttään, tai koska "on kasvatettu huonosti".
Oma nuoruus on unohtunut kokonaan jo monilla nelikymppisillä. Ei tuollainen huutaminen ja rumasti puhuminenkään hyvää käytöstä ole. Kukakohan nämä rähisijät on kasvattanut?
Mäkin yhdistäisin tämän nimenomaan poikiin. Tunnen harrastukseni kautta paljon teini-ikäisiä tyttöjä, ja heillä on harvoin näitä juttuja kerrottavana.
Just tuo, mitä nro 4 sanoi: jos teini mokaa, hän tekee sen ilkeyttään. Unohdetaan se, että teinit ovat vielä keskenkasvuisia, he eivät välttämättä tule ajatelleeksi, että joku asia ei olekaan hyvä juttu (eikä tämän sanominen sulje pois sitä, että on niitäkin, jotka hölmäilevät ihan tahallaan). Uskon kuitenkin, että asiallinen, kohtelias puhetapa toimii kaikissa tilanteissa. Paljon todennäköisemmin saa sen teinin ajattelemaan asiaa sillä, että puhuu kuin ihmiselle. Toki kaikenlaisia vastauksia voi saada, vaikka olisi itse kuinka kohtelias, ei sillä. Mutta millaista esimerkkiä ajattelevat teinille näyttävänsä ne, jotka kommunikoivat huutamalla ja kiroilemalla? Mä ajattelen aina, että mun käytös on teineille esimerkki siitä, miten aikuinen toimii (ja tosiaan vietän aikaa teinien kanssa ehkä enemmän kuin moni aikuinen). Siinä on tietty vastuu.
Ap
Ikävää. Mutta varmaan arvaattekin, että tuossa lähdetään sillä asenteella, että nyt kerran jyrähdän asiasta ettei tarvitse monta kertaa sanoa.
Yksi pilaa muiden maineen ja tällä viittaan nuoriin. Hyvin yleinen vastaus on ettei kiinnosta. Jos nätisti pyytää, voi vastauksena olla juuri kiroilua ja haistattelua.
Kun eihän teinit muka osaa hyvin käyttäytyä. Näin kuulen muilta ihmisiltä ja oon erimieltä teinit nimenomaan osaa käyttäytyä. Kattokaa kaupassa vaikka 80v miten ne käyttäytyy ei hyvin.