Lääkäripula pienissä syrjäkunnissa, itse menisin viivana sellaiseen töihin!
Jos olisin lääkäri, asuisin todella mielelläni jossain vähän syrjemmässä. Olisin lääkäri jossain pienessä kunnassa tai kaupungissa, mieluiten Saimaan rannalla, jossa minulla olisi hulppea omakotitalo, rannassa sauna ja laiturissa vene ja eläisin siellä tyytyväisenä ja taatusti työllistettynä. Se olisi unelmaelämää minusta. Mutta eipä tuollaisille paikkakunnille saa lääkäreitä.
Kommentit (28)
Pienillä paikoilla on usein paremmat palkat kuin muualla. Juuri sillä keinolla ne yrittää lääkäreitä syrjäseuduille saada. Joissain kunnissa on jopa työsuhdeasunto siihen päälle, esim. vanha pappila tai joku omakotitalo.
Ei todellakaan maksa miljoonaa omakotitalo järven rannalla.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:05"]
AP:n kanssa ihan samaa olen ihmetellyt. En jaksa uskoa että maalaiskylien terveysasemat olisivat sen hektisempiä työpaikkoja kuin yliopistosairaalatkaan. Kun asumiskustannukset otetaan huomioon niin pääkaupunkiseudulta ei tarvitse kovin kauaksi tulla niin paikkoja on auki ja aloittelevankin lääkärin palkalla elää herroiksi. Mutta kun pitää olla sitä glamouria;-)
[/quote]
ei ne hektisempiä olekaan, mutta ei glamourkaan tässä avainsana ole.
ero on siinä, että yliopistosairaalassa lääkäri saa keskittyä omaan erikoisalaansa: lastenlääkäri oitaa lapsia, ortopedi jalkavammoja, onkologi syöpäpotilaita jne. Tämän lisäksi heillä on koko ajan tilaisuus (ja heidän odotetaan) tekevät tutkimustyötä kehittääkseen alanasa - ei siis vain itseään, vaan koko alaa. Ennen pitkää heistä tulee tohtoreita ja professoreita. Maalaiskunnan terveyskeskuksessa heidän odotetaan hoitavan kaikki mahdolliset lääkärinhommat oli ala mikä hyvänsä, sekä lisäksi ajanvaraussihteerin ja varastonhoitajan, siivoojan ja teknisen puhtaaksikirjoittajan tehtävät, mikä tuppaa harmittamaan ihmistä joka ajattelee, että hänesstä olisi enemmän hyötyä niissä hommissa, joita hän on opiskellut.
Jos arvostaa luontoa, rauhallisempaa menoa ja vähemmin trendikästä elämäntyyliä, maaseudun lääkärin homma voi olla todella hieno elämäntyö.
Ei kai kukaan lääkäri lähde töihin nykyistä huonommalla palkalla. Kaupungeissa voi tehdä iltakeikkaa yksityisten lääkäriasemien palveluksessa. Kukapa pärjäisi 4000-5500 euron kuukausituloilla ilman iltalisiä?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 15:12"]
Kukapa pärjäisi 4000-5500 euron kuukausituloilla ilman iltalisiä?
[/quote]
Varmaan 60-70% suomalaisista.
Niin, voisin mennäkin, ellei mulla olius just sopiva virka isossa kaupungissa, talo täällä toisen järven rannalla, puolison työ ja lasten elämä.
Maaseutu on kesällä ihana ja idyllinen, talvella pimeä helvetti.