Millainen ihminen harrastaa ammuntaa? En vaan tajua, mitä hauskaa siinä voi olla.
Tietysti ymmärrän esim. poliisit, joiden pitää työnsä vuoksi sita harjoitella, mutta ihmiset jotka "huvikseen" harrastavat ammuntaa, niin en käsitä.
Ja kyllä, olen itsekin ampunut radalla armeijassa ja mitään typerämpää ajanvietettä en nyt äkkiseltään keksi.
Kommentit (61)
Miten niin, mitä hauskaa? Heittäähän ihmiset tikkaakin ja pelaavat biljardia. MIksi ampuminen olisi yhtään sen kummempaa. Silmän ja käden koordinaatiota.
Ihmiset tykkäävät erilaisista asioista. Minkä tahansa harrastuksen voi kyseenalaistaa, ellei itse siitä tykkää. Mitä ap itse harrastaa? Miksi sitä harrastat?
En minäkään ymmärrä miksi jotkut harrastaan hurmioissaan junien kyttäämistä ja juna-aikataulujen pänttäämistä, muttei se ole minulta pois jos jotkut niin tekevät. Hyvä että ovat löytäneet jotain mikä tuo heille iloa.
t. metsästäjä ja TA-harrastaja
Meillä ainakin 8-vuotiaalle tosi hyvää rauhoittumaan opettelua. Muutoin levoton ja vilkas, niin ampumisessa keskityttävä ja rauhoituttava, jotta voi onnistua. Kyseessä 10m ilmakivääriammuntaa radalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin, mitä hauskaa? Heittäähän ihmiset tikkaakin ja pelaavat biljardia. MIksi ampuminen olisi yhtään sen kummempaa. Silmän ja käden koordinaatiota.
Ampumisessa on kuitenkin taustalla se, että toiminnan pyrkimys on tappaa ihminen tai eläin. Miksi joku haluaa harjoitella sellaista (ellei ole ammattiin liittyvää kuten poliiseilla)?
Kyllähän Kaisa Mäkäräinenkin ammuntaa harrastaa mutta en usko että harjottelee ammuntaa sitävarten että voisi ampua eläimen/ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ampumisessa on kuitenkin taustalla se, että toiminnan pyrkimys on tappaa ihminen tai eläin. Miksi joku haluaa harjoitella sellaista (ellei ole ammattiin liittyvää kuten poliiseilla)?
Ammuntaharrastuksen pyrkimys ei ole koskaan tappaa ihmistä. Ammuntaharrastuksen pyrkimus on aina osua haluttuun kohteeseen mahdollisimman tarkasti.
Edes poliisin ammunnan pyrkimys ei ole tappaa ihmistä.
Sinulla on harhaisia käsityksiä asioista.
Ei sun tarvitse ymmärtää kaikkia muiden harrastuksia. Keskity enemmän omiin asioihisi.
Maailmassa riittää ihmeteltävää niille, jotka eivät ymmärrä että ihmiset ovat erilaisia ja nauttivat eri asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se on parempi että harjoittelee elortomaan maaliin tähtäämistä ennen kuin lähtee metsälle?
Keihäänheittoa on aikanaan harjoiteltu, että saataisiin se keihäs osumaan viholliseen. Ennen sotaan lähtöä tanssittiin sotatanssi taisteluonnen takaamiseksi. Mikset ihmettele ihmisiä, jotka harrastavat keihäänheittoa tai tanssia?
Harrastin ammuntaa teini-iässä (ilmakivääri ja -pistooli, ajoittain kävin isän kanssa pienoispistooli- ja isopistoolin kanssa ampuradalla). Mikä siinä oli hauskaa? Haaste, kehittyminen, itsehillinnän harjoittelu, ja itse aseetkin kiinnostivat. Itsehillinnällä tarkoitan sitä että kun muutama laukaus "karkaa" kasasta niin pitää yrittää keskittyä hommaan yhä edelleen. Ja toisaalta vaikka tuntee että edellinen laukaus oli ehkä paras ikinä, piti myös yrittää tasata tätä piikkiä.
Joku mainitsi että oli ampunut intissä eikä pitänyt... No intissä nyt menee hohto mistä tahansa touhusta. Intohimoisesti retkeilyä harrastanut tuttavani ei käynyt kymmeneen vuoteen intin jälkeen metsässä kun rämpi 11 kk Immolan maastoissa vähillä unilla ja vaatteet aina märkinä.
Millainen ihminen? Vaikkapa minä: toimistotöissä, perheenäiti, korkeasti koulutettu, luonteeltani hillitty ja rauhallinen - hiukan introvertti. Kukaan ei osaisi aavistaakaan olemuksestani, että käyn harrastuksekseni radalla ampumassa järeillä käsiaseilla. Ja miksikö? Auttaa keskittymään, tyhjentää mielen kaikesta ulkopuolisesta, haastaa parantamaan suoritusta, harjoittaa kehon ja mielen koordinaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa riittää ihmeteltävää niille, jotka eivät ymmärrä että ihmiset ovat erilaisia ja nauttivat eri asioista.
Olen pitkään yrittänyt löytää netistä alkuperäistä lainausta/repliikkiä löytämättä sitä, mutta joku viisas on sanonut että ihmisten toimilla on aina hänen omasta näkökohdastaan "hyvät syyt" ja jos jonkun teoissa ja käytöksessä ei vaikuta olevan järkeä, se johtuu siitä ettet tunne tarpeeksi hyvin tämän ihmisen näkökulmaa.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä miksi jotkut harrastaan hurmioissaan junien kyttäämistä ja juna-aikataulujen pänttäämistä, muttei se ole minulta pois jos jotkut niin tekevät. Hyvä että ovat löytäneet jotain mikä tuo heille iloa.
t. metsästäjä ja TA-harrastaja
Erikoinen vertaus.En ole koskaan kuullut että joku harrastaa junien kyttäystä ja aikataulujen pänttäystä😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole. Miksi ihmeessä olisi? Onko pesäpalloilijankin pyrkimys hakata jotakuta pesäpallomailalla?
Olin työkavereiden kanssa ampumassa ja koukutuin siihen heti.Käsiase oli mun juttu.Ammuin välittömästi hyvin ja pakko oli jatkaa kunnes osuin keskelle.Rauhoittavaa touhua.
Eläintä en ampusi koskaan.Sitä minä en ymmärrä!
Sellainen joka identifioi itsensä lehmäksi.
Tiedän yhden ja ei oo kovinkaan herttainen nainen :D