Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajuuden hakeminen

Vierailija
29.07.2013 |

Millä perusteella olette saaneet yksinhuoltajuuden? Meillä erosta kohta 4 vuotta eikä isä ole tavannut eikä aio tavata lapsiaan saatika maksaa elatusmaksuja. Olen siis tämän ajan hoitanut lapset yksin ja näin tulee olemaan jatkossakin. Isä on muuttanut naapurimaahan eikä ole edes puhelinyhteydessä lapsiinsa koskaan. Meillä edessä mm. passien uusiminen ja jatkonkin kannalta katson, että minun on helpompi hoitaa asiat mikäli haen yksinhuoltajuuden. Eli, onko kenelläkään kokemusta siitä minkälainen tilanne on riittävä jotta yksinhuoltajuuden saa käräjäoikeudesta?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se on alettava selvittelemään asiaa. Tuntuu kyllä kummalta jos en saisi yksinhuoltajuutta, mutta minkäs teet. Olishan se toisaalta jännä kuulla miten isä selittäisi tarpeensa saada säilyttää yhteishuoltajuus.."en aio tavata, en maksaa elatusta, en olla edes puhelinyhteydessä (edes syntymäpäivinä en onnittele), mutta totta maar minulla on biologisena isänä oikeus YHTEIShuoltajuuteen" ..lähes naurattais jos ei olisi kyse näinkin tärkeästä asiasta. Onhan se ihan naurettavaa, että hänellä olisi vaikka seuraavan viiden vuoden päästä lasten ollessa jo melkosen isoja, oikeus vaatia sitä sun tätä. Teoriassa kai on niin että vaikka isä ei tapaisi useampaan vuoteen lainkaan lapsia ja nuorimmat olisivat hänet jo unohtaneet niin hän voisi kuitenkin koska vain päättää sittenkin alkaa noudattaa tapaamissopimusta niin halutessaan..ja mikäli laki on näin onneton niin varmaan sitten lasten pitäisi myös mennä hänen luokseen yhtäkkiä x-yöksi..ja mikäli minä ja lapset vaatisimme pehmeämpää alotusta niin pahimmassa tapauksessa saisin uhkasakkoa vai mitä lie jos en lapsia sellaiseen myllyyn laittaisi.

Luojan kiitos meillä ei taida olla vaaraa isän aktivoitumisesta kun ei tähänkään mennessä ole kiinnostanut..

Vierailija
2/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajuus ei poista isän oikeutta lapsen tapaamiseen eli voi vaatia tapaamiset vaikka saisitkin huoltajuuden. Ei huoltajuuden saaminen oikeastaan vaikuta kuin passin saamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se huoltajuusmuoto aika moneen muuhunkin asiaan vaikuttaa, kuin passin saamiseen. En tosin niin tyhmä ole, että kuvittelisin että yksinhuoltajuus tarkottaisi tapaamisoikeuden eväämistä :) Tosiasia vaan on, että yhteishuoltajuus mahdollistaa helpommin kiusaamisen mikäli toinen osapuoli on siihen taipuvainen.

Jokatapauksessa olen sitä mieltä, että omien lastensa kiusaamisen (siinä missä muittenkin ihmisten) ja henkisen väkivallan tulisi olla sanktioitavissa...nykymaailmassahan se vain ei ole.

Kiitos vastauksista.

ap

Vierailija
4/18 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat luultavasti yksinhuoltajuuden. Aikaa siihen menee. Yksi peruste täyttyy eli ette saa isää kiinni tarvittaessa. Se ettei tapaa lapsia ei riitä syyksi.

Vierailija
5/18 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt jo täydet oikeudet saada elatusapua:
"Jos muualla asuva vanhempi ei huolehdi lapsen elatuksesta vanhempien vapaamuotoisen sopimuksen perusteella, lapselle voidaan kunnan sosiaalitoimen avulla vahvistaa elatusapu. Vahvistaminen voidaan tehdä myös tuomioistuimen päätöksellä, jos vanhemmat eivät kykene sopimaan asiasta."
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palvelut_aiheittain/perhe_ja_sosiaalipalvelut/lastenhoito/yksinhuoltajuus_ja_elatusvelvollisuus/index.html

Vierailija
6/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerroppas mihin muuhun vaikuttaa? Minulla oli yhteishuoltajuus ja en koskaan tarvinnut isää missään. Haluaisin sinulta esimerkkejä?

Vierailija
7/18 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joo, voin saada elatusapua, mikä ei ole sama kuin käräjäoikeuden vahvistama elatustuki jota isän tulisi maksaa vaan huomattavasti vähemmän. Myöskään ulosotto ei toimi Suomen ulkopuolella eli sinänsä isä on onnistunut hyvin pakoillessaan elatusmaksuja.

Eli voiko olla niin, että vaikka ei olisi tavannut lapsiaan taikka millään lailla osallistunut heidän elämäänsä vaikkapa 5 vuoteen niin isä saa YHTEIShuoltajuuden pidettyä voimassa? Jos näin, niin minkä osan yhteishuoltajuudesta katsotaan toimivan ?

ap

Vierailija
8/18 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys kotikuntasi lastenvalvojaan. Häneltä saat neuvoja miten viedä asiaa eteenpäin. Yhteishuoltajuus ei välillänne selvästi toimi, sillä et saa isään tarvittaessa yhteyttä.

Vierailija
9/18 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika oikeusaputoimistoon, tuossa tilanteessa saat kyllä varmasti yksinhuoltajuuden. Ikävää että olet törmännyt tuollaiseen p*skahousu mieheen.

Vierailija
10/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerron, kaikkeen päätöksentekoon mikä lapsiin liittyy :) Enkä nyt puhu siitä onko niitä mahdollista kiertää, se vaan tarkottaa, että minä joudun tekemään kaiken vaikeimman kautta ja selittelemään jokapaikkaan isän nimmarin puuttumista.Yleensä mukana on vielä lapset, yksinhuoltaja kun käytännössä jo olen, jotka joutuvat sitten joka välissä kuuntelemaan kuinka selitän niin kouluihin, päiväkoteihin, lääkärissä, sairaaloihin ja mihin nyt sit ikinä mennäänkään, mikä meidän tilanne on. Säästyisi lapset siltäkin mielipahalta.

Tällä hetkellähän yhteishuoltajuus velvoittaa vain minua, ei exääni. Joten miksi isällä pitäisi olla mitään oikeuksia jos ei ymmärrä edes välittää lapsistaan ?

Riittikö tämä?

ap

Vierailija
11/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene oikeusaputoimistoon. Mä menin, tekivät siellä jonkun lapun jonka läettivät isälle, isä ei reagoinut, tämä riitti käräjäoikeudelle syyksi määrätä minulle yksinhuoltajuus. Eikä tämä prosessi kestänyt kuin max. pari kuukautta.

Vierailija
12/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:59"]

No kerroppas mihin muuhun vaikuttaa? Minulla oli yhteishuoltajuus ja en koskaan tarvinnut isää missään. Haluaisin sinulta esimerkkejä?

[/quote]

Pankissa ei voi avata lapselle tiliä ilman, että siihen on käyttöoikeus/joku määräämisoikeus lapsen huoltajilla, yhteishuoltajuustapauksessa tarkoittaa siis molempia vanhempia. Jos on yksinhuoltaja, saa lapselleen tilin jota ex ei pääse sörkkimään.

Passia ei saa ilman toisen yhteishuoltajan suostumusta.

Et voi erottaa tai liittää lasta uskontokuntiin ilman toisen yhteishuoltajan suostumusta.

Vierailija
13/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhteishuoltajuus ja sinä kuolet, lapset menevät automaattisesti isälle - eikö näin ole? Ainakin siinä mielessä yksinhuoltajuus olisi turvallisempi vaihtoehto. Itselläni myös se tilanne, että haluaisin yksinhuoltajuuden, pääasiassa tuon seikan vuoksi. Lasteni isä ei ole kykenevä kasvattamaan lapsia ja huolehtimaan heistä, vaikka muuta pystyisi varmaan uskottelemaan. Yksinhuoltajuutta en kuitenkaan todennäköisesti saa, joten näillä mennään.

Vierailija
14/18 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan niin on. Isän ei tarvitse tavata lasta lainkaan ja se ei riitä syyksi yksinhuoltajuuteen. kokemusta on. Mutta tosiaan isä on saatava kiinni tarvittaessa ja jos ei saada, on perusteet yksinhuoltajuuteen. 

Vierailija
15/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, mulla lapsilla tilit, mutta isällä tosiaan yhtälainen käyttöoikeus mikä käytännössä tarkoittaa sitä ettei niitä tilejä voi käyttää jos haluaa rahan tileillä pysyvän. Mitä isommiksi lapset kasvavat sitä tylsempää tämäkin on. Ja samaa olen miettinyt, että jos mulle jotain käy, lapset määrätään isälle joka aivan taatusti heidät ottaa perinnön takia..eikä lapset näe enää koskaan esim isovanhempiaan taikka serkkujaan jotka kuuluvat kiinteästi heidän elämäänsä..että kyllä siinä on monta eroa onko yksin- vai yhteihuoltajuus.

Päätin, että alan hoitamaan tosiaan tätä asiaa nyt, enkä voi kun toivoa, että onnistuu. Meidän tapauksessa selvää on ettei isä suosiolla yksinhuoltajuutta mulle anna, sillä vaikka hän ei halua lapsiinsa olla yhteyksissä niin sen sijaan tykkää hallita kaikkia muita asioita/päätöksiä mitä lapsiin liittyy. Eli valta kiinnostaa. Sekin mietityttää, että kun isä haluaa tehdä lapsia koskevat päätökset tuntematta lapsiaan niin mitä järkeä siitä on hänen kanssaan tapella..mutta käytännössä hänellä on oikeus vaatia sitä sun tätä niin kauan kun meillä on yhteishuoltajuus.

Mutta katsotaan, toivottavasti sattuu sitten käräjillä vastaan tuomari, joka ymmärtää ettei pelkästään biologinen isyys merkitse..

Vierailija
16/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki hyvä asianajaja, kyllä noilla perusteilla se yhteishuoltajuus tulee. Mikäli isä ei ole ollut missään tekemisissä lasten kanssa moneen vuoteen - eikä mitenkään osallistunut lasten huoltoon, niin onhan tuossa jo perusteita.

Vierailija
17/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut lapsilla tilit joihin ei ole ollut isällä käyttöoikeutta. Pankkiin voi sanoa olevansa yksinhuoltaja, ei ne tarkista.

Vierailija
18/18 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että isän asuminen ulkomailla on ollut riittävä syy saada yksinhuoltajuus. Siinäkin isä vastusti. Lapset jopa vieraili isällään lomillaan ja muutenkin yhteys isään toimi. Mutta lasten asioidenhoito  katsottiin liian hankalaksi yhteishuoltajuudessa. En tiedä onko kiinni asianajajasta tai tuomarista vai onko yleinen käytäntö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi