Polven tekoniveleikkauksen kotihoito, suihkutetaanko haavaa ennen hakasten poistoa?
omaiselleni tehtiin ko leikkaus ja ei kuulemma haavalappua vaihdeta eikä suihkuteta ennen hakasten poistoa, joka n. 2 viikkoa leikkauksesta? googlettamalla löytyy toisenlaista ohjetta, eli miten on? itse en ole nähnyt hänen kotihoito-ohjeitaan.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni leikkauksen jälkeen (selkä) niin haavasidosta vaidettiin leikkauspäivän illalla sekä parina seuraavana päivänä minimi kerran päivässä. Sit saikin jo kastella haavaa. Suihkutella piti kaksi kertaa päivässä kunnes hakaset poistettin kahden viikon jälkeen.
Haavaa pitää tarkistaa tulehduksen varalta joka päivä.
Sitä mäkin jäin ihmettelemään, että pidetäänkö yhtä ja samaa likaista lappua koko ajan eikä suihkuteta lähes pariin viikkoaon eikä haavaa mitenkään tarkasteta .
Suihkussa saa käydä (ja pitääkin) ja haavalappu vaihdetaan silloin. Haavaa ei kuulu hangata.
Suihkussa voi käydä normaalisti ja haava tykkää suihkuttelusta. Erikseen ei tarvi kahta kertaa päivässä suihkuttaa.
Ei saa koskea sormin, puhtaalla pyyhkeellä taputellen kuivaus. Ei tarvi pitää lappua jos haava kuiva, nyt on mätäkuu. Ei saa mennä uimaan hakasten kanssa eikä saunaan.
Hakaset 14vrk ellei erikseen toisin mainita. Herkästi yhteys leikanneeseen tahoon jos infektio-oireita, haluavat näytteet, mitään antibioottia ei saa mennä aloittamaan terveyskeskuksen taholta tai itse.
T. Tekijä
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa voi käydä normaalisti ja haava tykkää suihkuttelusta. Erikseen ei tarvi kahta kertaa päivässä suihkuttaa.
Ei saa koskea sormin, puhtaalla pyyhkeellä taputellen kuivaus. Ei tarvi pitää lappua jos haava kuiva, nyt on mätäkuu. Ei saa mennä uimaan hakasten kanssa eikä saunaan.
Hakaset 14vrk ellei erikseen toisin mainita. Herkästi yhteys leikanneeseen tahoon jos infektio-oireita, haluavat näytteet, mitään antibioottia ei saa mennä aloittamaan terveyskeskuksen taholta tai itse.
T. Tekijä
Kiitos.
Itselläni leikkauksen jälkeen (selkä) niin haavasidosta vaidettiin leikkauspäivän illalla sekä parina seuraavana päivänä minimi kerran päivässä. Sit saikin jo kastella haavaa. Suihkutella piti kaksi kertaa päivässä kunnes hakaset poistettin kahden viikon jälkeen.
Haavaa pitää tarkistaa tulehduksen varalta joka päivä.