Ajattelin verestää ruotsin taitojani, niin huomasin lukeneeni lukiossa A-ruotsin
kirjoja?! Kävin siis kirjastossa tutustumassa kielten oppikirjoihin ja vertailin eri sarjoja että kannattaisiko ottaa A vai B ja pitkään pohdin että voisin ottaa A:nkin, kun olen kuitenkin iltalukion oppimäärän suorittanut tämän vuosituhannen puolella B-tasolla. Huomasin sattumalta oman vanhan kirjasarjani heillä vielä hyllyssä ja se toden totta oli A-ruotsin! Mitä ihmettä? Todistuksessa on kuitenkin B-ruotsin arvosana.
Noiden oppikirjojen lisäksi muuten käytettiin erikseen kielioppikirjaa sekä harjoituskirjaa.
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 19:11"]
Mä pidän eniten suullisista kursseista. Oppii parhaiten.
[/quote]Yritän tässä siis itseopiskeluna nyt alkuun ainakin, jos vaikka koko lukion oppimäärän saisi aikaiseksi opiskella uudestaan. Tekisi mieli mennä syksyllä työväenopistoon tmv myös mutta niiden kurssilistoja ei ole vielä tullut. Miksei joku puhekurssikin? ap
Ootko sä käyttänyt Dags-kirjasarjaa? Sitä käytettiin 2000-luvun alkupuolella b-ruotsissa. Nykyään sitä käytetään a-ruotsissa (vähän pakosta, sillä muuta ei oikein ole) ja b-ruotsissa on helpompia kirjasarjoja. Kirjasarja ei määritä mitään, opet saa aika vapaasti itse päättää mitkä kirjat ottaa käyttöön. Jos oot aloittanut ruotsin 7. luokalta ja lukenut koko ajan b-ruotsia etkä ole esim. siirtynyt a-ruotsin ryhmiin, oot sä suorittanut b-ruotsin.
Ootko sä kirjoittanut a- vai b-ruotsin?
Suulliselle kurssille kannattaa mennä, se on leppoisa ja siellä oppii kun vaan näkee vaivaa.
En yhtäkkiä muista kirjasarjan nimeä enkä netistäkään löytänyt kun äkkiä yritin selata kirjastonkin sivuilta, liikaa vaihtoehtoja. Tunnistin sen kyllä hyllyssä :) Luulin että se oli På väg, mut eipä löytynytkään. Sellainen valkopohjainen kirjasarja ja ihan oudot numerot kun oli aina I:1,2,3 II:1,2,3 tai siihen suuntaan. Yo-todistuksessa lukee keskipitkä oppimäärä ruotsin kohdalla, enkussa pitkä. Ja seiskalta aloitin ruotsin opinnot. ap
Meillä oli lukiossa Medvind-kirjasarja ja sitä käytettiin sekä A- että B-ruotsin opinnoissa. Ainoa ero A- ja B-ruotsissa taisi olla ainoastaan se, että A:ssa käytiin pari kurssia enemmän ja yo-kirjoituksissa tietenkin kirjoitettin ruotsi pitkänä.
Ja päätin nyt ruveta käymään Helt okej -sarjaa (kirja+äänite). Galleri oli kivemman oloinen, mutta sitä ei ollut 1. kurssia hyllyssä. Varför inte oli A-ruotsin kirja, jota kans pitkään mietin mutta oli niin kuivan oloinen :) Ja alkoi ihan jag heter -perusteista, vaikka piti olla "vaikeampi" kuin tämä Helt okej? ap
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 19:19"]
Suulliselle kurssille kannattaa mennä, se on leppoisa ja siellä oppii kun vaan näkee vaivaa.
[/quote]Mitä vaivaa? Pääasia, että on kurssilla läsnä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 19:19"]
[/quote]Mitä vaivaa? Pääasia, että on kurssilla läsnä.
[/quote]
No en mä ainakaan olisi mitään oppinut jos olisin vain ollut läsnä. Puhuin paljon, kyselin opelta kaikkea mahdollista, tein oma-aloitteisesti extrahommia, puhuin Stockalla myyjille ruotsia jne. Mutta mun motivaationa oli ihan oikeasti saada varmuutta puhumiseen ja siinä onnistuin!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 19:27"]
Ja päätin nyt ruveta käymään Helt okej -sarjaa (kirja+äänite). Galleri oli kivemman oloinen, mutta sitä ei ollut 1. kurssia hyllyssä. Varför inte oli A-ruotsin kirja, jota kans pitkään mietin mutta oli niin kuivan oloinen :) Ja alkoi ihan jag heter -perusteista, vaikka piti olla "vaikeampi" kuin tämä Helt okej? ap
[/quote]
Aloita vasta 3. kurssista, kaksi ekaa on tosi helppoja. Ja kaikki nuo 3 nykyään käytössä olevaa isoa kirjasarjaa (Helt okej, Galleri ja Magnet) on ihan samantasoisia. Mä tykkään eniten Gallerista, mutta tosiaan vasta 3. kurssista eteenpäin on jotain järkeä. Kahdesta ekasta kurssista voi katsoa teemasanastot ja puheharjoitukset kirjan lopusta. Tee myös kirjasarjojen nettitehtäviä, ainakin Galleri-sarjan on ilmaiset eikä vaadi rekisteröitymistä.
T. Se sama, joka kirjoitti tuolla aiemmin Dags-sarjasta ja kävi suullisen kurssin aikuislukiossa eli äiti, joka kertasi ruotsin samalla kun 3 lasta kävi/käy lukion. :)
Tulee ihan samanlainen fiilis kun kuuntelee miesten muistelua armeija-ajoilta.. :D
Ei siis kommentoitavaa, kiva vaan lukea keskustelua. Onnea ap opintoihin!
9, Ihailtavan motivoitunut opiskelija olet ollut, hienoa. :)
Ainakin täällä satakunnan alueella on todella vähän aikuisille ruotsin kursseja esim. kansalaisopistoissa/työväenopistoissa. Itsekin aloin käymään lukion kirjasarjaa itseopiskeluna, lukiota en ole edes käynyt niin hyvää treenausta. A ruotsin kirjalla omaan tahtiin, ja treenaan kuuntelua siten että dvd hyllystä löytyy muutamia tre kronor tv sarjan jaksoja niitä katson ruotsin teksteillä, niin näkee samalla miten kirjoitetaan. eihän niihin edes suomen tekstejä saisi.
A-ja B-ruotseissa ei ole lukiossa en juuri eroa. A-ruotsi alkaa pari kolme vuotta aikaisemmin, mutta nuorena ei opiskella niin kovalla tahdilla ja "tosissaan". Molemmilla tasoilla ehditään käydä kaikki kielioppi jne, A-ruotsilaisilla on vaan ehkä parempi sanavarasto ja asiat osaa paremmin, kun niitä on käyty pitkään ja kerrattu. Opiskelijakohtaista toki. Meillä käytimme A-ruotsissa lähes aina B-tason kirjaa, koska A-tasoisia sarjoja on joku kaks, heikkolaatuisia kumpikin...
Mä pidän eniten suullisista kursseista. Oppii parhaiten.