Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonokuuloisena inhoan ihmisiä

Vierailija
25.07.2013 |

jotka mumisevat epäselvästi, puhuvat kuiskaamalla vaikka kerron että kuulen huonosti. Se ei tarkoita myöskään sitä että pitäisi huutaa. Riittää että puhut selvästi ja normaalilla äänellä. Artikulointi on suurella osalla ihmisistä todella surkea. Huonoon kuulon suhtaudutaan Suomessa oudosti, ihan kun minulla olisi älykkyydessä jotain vikaa... Se että katson sinua tyhmänä tarkoittaa sitä etten kuule sanaakaan mitä sanot, enkä jaksaisi koko ajan toistaa että anteeksi en kuule...Mikä siinä on niin vaikeata puhua selvästi ja ääneen ?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa kuulolaite.

Vierailija
2/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 13:15"]

Se että katson sinua tyhmänä tarkoittaa sitä etten kuule sanaakaan mitä sanot, enkä jaksaisi koko ajan toistaa että anteeksi en kuule

[/quote]

Valitan, me emme ole ajatustenlukijoita, emmekä voi tietää koska et kuule ja koska et vain tajua. Se on teidän vammaisten tehtävä kertoa siitä vammastanne, ei sitä muuten voi kukaan tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vain kuvitella. Vaikka mulla on hyvä kuulo, niin ärsyttää ihmiset jotka mumisevat, kun todella saa pinnistellä, että saa selvää.

Mulla on yksi työkaveri, joka artikuloi todella epäselvästi ja puhuu hiljaa. Koko ajan saa olla häneltä kysymässä, että anteeksi, nyt en saanut selvää. Jos tätä henkilöä katsoo suoraan päin, silloin voi huulilta lukea mitä hän sanoo, mutta jos hänellä on pää kääntyneenä toiseen suuntaan, ei toivoakaan, että saisi selvää hänen sanomastaan. Muiden ihmisten puheen kuulen ja ymmärrän selvästi, mutta en tämän yhden. Voin kuvitella miten kurjaa ap:lla on, jos enemmistön puhe kuulostaa epäselvälle.

Vierailija
4/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä en edes tajunnut, että puhun hiljaisella äänellä, ennen kuin yksi esitykseni äänitettiin videolle ja sitten jouduin katsomaan sen. Sitten olikin työn ja tuskan takana opetella käyttämään ääntä oikein. Jossakin vaiheessa taisin jopa puhua huutamalla, koska turhautti oma piipitys ja se, ettei minua kuulla. Nykyään mun ääntä on kehuttu kuuluvaksi ja en edes huuda enää. :D

Ei ne kaikki mutisijatkaan ja muut hiljaa puhuvat ehkä itse ymmärrä, miten hiljaiselta ääni kuulostaa. Omiin korviin se voi kuulostaa ihan normaalilta. Mut totta puhut, minuakin turhauttaa ihmiset, joiden puhetta en kuule ja josta en saa mitään selvää, vaikka kuulen muuten ihan normaalisti. Hävettää pyytää koko ajan toistamaankaan.

Vierailija
5/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi sille mitään, että mulla on hento ääni. Se on se mun normaaliääni, ei mitään kuiskaamista. Itseäni ärsyttää varmasti ihan yhtä paljon kuin sinua se, ettet kuule, se ettei minua kuulla vaan joudun tietyille ihmisille toistamaan asiat moneen kertaan ja silti he kuulevat ihan omiaan.

On muuten tosi ärsyttävää sekin, jos toinen ei sano suoraan ettei kuule vaan yrittää arvailla ja tulos on se, että arvaa ihan väärin eikä koko keskustelussa ole mitään järkeä.

En mä tiedä miten muuten saan sut kuulemaan kuin huutamalla. Mistä tulee mullekin typerä olo, koska tiedän kyllä ettei huonokuuloisella ole ymmärryksessä vikaa. On muuten todella vaikeaa yrittää olla ystävällinen asiakaspalvelija, jos on pakko huutaa koko ajan. Oon käynyt puheterapeutillakin asian vuoksi, mutta hän sanoi, että mun luonnollinen ääni nyt vain on hento eikä ole mielekästä alkaa kouluttaa mitään karjujaa kenestäkään. Voin toki satunnaisiin esiintymistilanteisiin tms. valmistautua avaamalla ääntä jne. mikä jonkun verran auttaa, mut fakta on, että mun ääni on pehmeä ja sille nyt vaan ei voi mitään, että etenkin vanhempien ihmisten on sen vuoksi todella vaikeaa saada puheestani selvää (ellen huuda ja muutenkin puhu kuin idiootille, mikä ei varmaan useimmissa keskustelutilanteissa ole yhtään parempi).

En tajua, miksi ihmiset, joilla on kuulossa selkeästi vikaa, eivät hanki kuulolaitetta kun sellaisia kerran on keksitty! Saati miksi ne, joilla on kuulolaite, eivät käytä sitä. Se olisi vaan niin paljon helpompaa kaikille.

Vierailija
6/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatustenlukija ei tarvitse olla. Kerron aina alussa kun tapaan uuden ihmisen että kuulen huonosti mutta kun se ei mene perille. Luulisi yhdestä kerrasta tajuavan varsinkin kun joudun kysymään saman asian moneen kertaan. Kaiken huipuksi myös lääkäreillä on vaikeuksia tajuta asiaa. On ihmisiä keiden kanssa ei ole mitään ongelmaa. ap.

Vierailija
7/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset käytä kuulolaitetta jos asia aiheuttaa noin paljon ongelmia?

Multa ainakin kovalla äänellä puhuminen ei todellakaan tule mitenkään luonnostaan vaan vaatii jatkuvaa skarppaamista ja on kaikin puolin rankkaa (ja saa mut tuntemaan itseni idiootiksi, joka pitää myös kuulijaa vähän tyhmänä). Jotenkin se helposti unohtuu pikkuhiljaa siinä puhuessa, vaikka tietäisinkin, että toinen ei kuule hyvin. "Mitäh" saa mut aina muistamaan skarpata vähäksi aikaa mut koska kovaa puhuminen on useille ihmisille luonnotonta, ääni hakeutuu helposti sille normaalivolyymitasolle huomaamatta etenkin jos se puhuttava asia vie huomiota.

Vierailija
8/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani puolesta nelonen. Hento äänesi ei sinun vikasi.Kokeile puhua vaikka vähän hitaammin huonokuuloiselle. Olen myös huvikseni mumissut näille mumisioille ihan samalla lailla. Arvatkaa saako ne mitään selvää ?? No eivät tietenkään.. Kuulolaite on hankinassa mutta julkisella puolella se kestää mielettömän kauan. Vammani on tullut ilmi vasta yli 40v.

Vierailija
9/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kuulolaitekaan auta, jos ihmiset mumisevat...

Vierailija
10/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 13:41"]

Ei se kuulolaitekaan auta, jos ihmiset mumisevat...

[/quote]

Just tätä olin tulossa itse kirjoittamaan. Mulla on työkaveri, jolla on kuulolaitteet (molemmissa korvissa). Hän kuulee kyllä niiden avulla, mutta jos joku puhuu epäselvästi, hänen on normaalikuuloiseen verrattuna hyvin paljon vaikeampi saada puheesta selvää. Samoin taustahäly häiritsee häntä enemmän kuin normaalikuuloista.

Vierailija
11/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit puhua isommin vaikka on hento ääni ja tiedät toisella olevan huono kuulo. Mutta sille huonolle kuulolle ei voi välttämättä tehdä mitään vaikka haluaisi. Esim. minulla on huono kuulo, kuulen vain toisella korvalla ja sekin on vähän huono kuuloinen. ja korvassa rakenne vika niin, että ei kuulolaite auttaisi mitään.

Vierailija
12/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isällä on huono kuulo ja sitämyöten kuulolaite. Olen opetellut varta vasten puhumaan selvemmin hänelle, katson aina silmiin kun puhun ja puhun selkeästi. Huutaa ei tarvitse, pienempikin äänenvoimakkuus riittaa, kunhan todellakin artikuloi selvästi ja katsoo päin. Huonokuuloisista kehittyy todella taitavia huuliltalukijoita.

Eli "hento" ääni ei sinällään haittaa jos ihmisella on kuulolaite, mutta epäselvästä muminasta ei saa selvää. Todellakin kannattaa opetella puhumaan selkeästi, varsinkin jos on asiakaspalvelutyössä. Omaa puhettaan ja ääntään voi ja pitääkin treenata. Ja asiakaspalvelutyössä pitää todellakin katsoa ihmistä silmiin kun puhuu, eikä mumista jotain epämääräistä samalla kun katselee muualle tai tekee jotain muuta. Kaupan kassatkin hyvin usein katsoo alaspäin puhuessaan, en tiedä mistä johtuu.

Vierailija
13/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulolaite kaikkeen auta. Se ei ikinä korvaa täysin puuttuvaa kuuloa vaan kuulolaitetta käyttäväkin joutuu usein pinnistelemään, että kuulee mitä toinen sanoo. Itselläni on kuulolaite ja joudun silti pyytämään ihmisiä puhumaan kovemmalla äänellä. Minäkin inhoan mumisijoita ja pyrin välttämään sellaisia ihmisiä kokonaan. Jos ei osaa puhua riittävän kovallä äänellä selkeästi, niin ei voi sitten mitään. Ei varmaan sellaisilla mumisijoilla muutenkaan ole mitään tärkeää sanottavaa, joten tuskin menetän mitään vaikken sanaakaan kuule.

Vierailija
14/14 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 13:27"]

Mä en voi sille mitään, että mulla on hento ääni. Se on se mun normaaliääni, ei mitään kuiskaamista. 

[/quote]

Äänesi on hento, koska et osaa käyttää äänielimistöäsi oikein. Ihmisen kehon eri ontelot vahvistavat äänen sointuvaksi ja kantavaksi. Jostakin syystä et osaa tätä äänenvahvistamista oikein, koska äänesi jää heikoksi.

Hentoista ääntä voi vahvistaa erilaisilla harjoituksilla. Esimerkiksi laulajille tarkoitetut äänenavaukset ovat oivallisia vahvistamaan kenen tahansa äänielimistöä.  YouTubessa löytyy erilaisia harjoituksia hakusanalla Voice Training. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi