Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt vaimo, miten voisin auttaa?

Vierailija
23.07.2013 |

Mulla on huoli vaimostani. Terve 40 v nainen, ja ihan kamalan väsynyt nykyisin. Nukkumaan mennään klo 22, ja ellen herätä, se nukkuu vähintään kymmeneen. Yleensä on ollut aamuvirkku. Nyt lomalla tarvitsee vielä väh 2-3h päikkärit. Väsyy arkiaskareissa, mikä on kans uutta. Eilen nukahti autoon 10km matkalla. Lapset on koululaisia, ei valvota eikä huoleta.  työ on vaativaa, mut hän ei koe kuormittuvansa siellä, työkaveritkin on kivoja. Ei vaikuta masentuneelta, on oma iloinen itsensä hereillä ollessaan. Ainoastaan silloin itkee, kun ei jaksa jotain tehdä. Joutuu mm lepäämään portaissa matkalla talomme toiseen kerrokseen. 

Lääkäri ei löytänyt vikaa, epäili työuupumusta tai masennusta. Mut ei kait masentuneelta lihasvoimat katoa? Mulla on kamala huoli. Mitä voin tehdä, paitsi antaa nukkua ja tehdä enemmän kotitöitä. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu yliannostus vitamiineja, kuurina. Rautaa myös. Ceetä ja Deetä ja Beetä.

Vierailija
2/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veisin vaimon toisellekin lääkärille. Oletko muuten ihan varma, ettei vaimosi ole masentunut, ei jostain syystä kerro sulle ja kätkee sen "lihasväsymyksen" alle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus? Ongelmaa kilpirauhasessa?

Vierailija
4/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuu liikaa!!! Nähty on teinien kohdalla nyt kesälomalla!!!

Vierailija
5/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan heti testaatte yksityisellä kilpirauhasen toiminnan sekä verensokerit!

Ei kuulosta masennukselta eikä mikään muu sairaus puhkea yöstä tehden nuo oireet ja silti muuttamatta mitään muuta vaimossasi.

Itsellä kumpikin noista sairauksista ja olen myös hoitaja.

Vierailija
6/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa minulta ennen kuin sain lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Mulla ei tosin ollut noin ihanaa miestä, vaan vittuileva narisija ja itkeskelin useinkin.

Vierailija
7/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydän kannattaa kyllä tutkia.. ettei olisi jotain vajaatoimintaa siellä, tuo portaissakin levähtäminen kuulostaa varsin huolestuttavalta. Myös laajat verikokeet kannattaa ottaa! Lääkäri vaihtoon, ei vaikuta laisinkaan normaalilta vaimosi tilanne.

Vierailija
8/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko loma juuri alkanut? saattaa olla pitkäaikaisen stressin purkautumista. toisaalta, mitkäs on elintavat? alko? ylipaino? tupakointi? Sun sijassa painostaisin vaimon lääkäriin perusverikokeisiin, ei tollanen ole normaalia. Itse kohta 40v ja nukun 8-9 tuntia yössä ja jaksan kyllä vaikka juosta portaat ylös enkä nuku päiväunia.

Vierailija
9/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhanen!!!!!!

Vierailija
10/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ette kyllä usko sitä lääkäriä. Ei tuo normaalia ole. Jokin on kyllä selvästi vialla ja voi olla vakavaakin.

Vierailija
11/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kilpirauhasta veikkaan minäkin. Vie uudelleen lääkärille, ehkä suoraan erikoislääkärille (endokrinologi), joka osaa tulkita kilpirauhasarvot paremmin kuin arvauskeskuslääkärit. Usein näille arvaajille "melkein rajoissa" olevat arvot ovat vielä hyviä, itse olin niillä jo samassa kunnossa kuin vaimosi.

Vierailija
12/26 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin aamusta terveyskeskuslääkärillä. "Oma" lääkäri olikin töissä vaikka on loma-aika. Otti ekana pikaverensokerin, joka oli normaali, ja sen jälkeen sanoi, että kilpirauhasen vajaatoiminta kunnes toisin todistetaan. Käytiin aamulla labrassa (en ole uskaltanut antaa ton ajaa autoa, kun kerran se tyttären kertoman mukaan oli meinannut nukahtaa liikennevaloissa), lääkäri soitti vaimolle iltapäivällä ja siellä oli alustavissa tuloksissa TSH koholla (11.2, kun se kuukausi sitten oli 3.4) ja T4V 6 (14). Elikkä nyt sitten alkaa lääkitys. Kuulemma useimmilla toimii aika hyvin ja nopeasti, mutta vaihtoehtoja on, ellei ala olo normalisoitua. Hemoglobiinikin sillä oli matalampi kuin aikaisemmin, eli pitää tutkia mahaakin.  Jotakin rautavarastolabroja ja keliakiakokeita ja vasta-aineita sun muita taustasyitä selvittäviä kokeita on vielä valmistumatta, ens viikolle uusi soittoaika. 

Lueskelin eilen nettiä teidän kilpirauhasvinkkien jälkeen ja ilmeisesti tuo 3,4 on ollut jo aikaisemmin epäilyttävän huono arvo. Harmittaa vaan kun tässä on mennyt kuukausi ja kesäloma melko lailla pilalle tuon väsymyksen vuoksi, oliskohan mennyt asiat toisin jos olis heti saanut lääkkeet? Ja sääli, että sairaslomaa ei saa takautuvasti, työterveyslääköri oli sitä mieltä että ei oo aihetta kun loma just alkamassa. Terkkarilääkärin (ja minun ja vaimon) mielestä vaimo ei kyllä ihan työkykyinen ole ollut viimeisiä viikkoja. No, pitää kait olla iloinen että syy löytyi nyt kuitenkin eikä ollut mitään masennusta tai muuta ikävämpää.

Kiitos taustatuesta pahamaineisille av-mammoille!

Vierailija
13/26 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 16:11"]

Käytiin aamusta terveyskeskuslääkärillä. "Oma" lääkäri olikin töissä vaikka on loma-aika. Otti ekana pikaverensokerin, joka oli normaali, ja sen jälkeen sanoi, että kilpirauhasen vajaatoiminta kunnes toisin todistetaan. Käytiin aamulla labrassa (en ole uskaltanut antaa ton ajaa autoa, kun kerran se tyttären kertoman mukaan oli meinannut nukahtaa liikennevaloissa), lääkäri soitti vaimolle iltapäivällä ja siellä oli alustavissa tuloksissa TSH koholla (11.2, kun se kuukausi sitten oli 3.4) ja T4V 6 (14). Elikkä nyt sitten alkaa lääkitys. Kuulemma useimmilla toimii aika hyvin ja nopeasti, mutta vaihtoehtoja on, ellei ala olo normalisoitua. Hemoglobiinikin sillä oli matalampi kuin aikaisemmin, eli pitää tutkia mahaakin.  Jotakin rautavarastolabroja ja keliakiakokeita ja vasta-aineita sun muita taustasyitä selvittäviä kokeita on vielä valmistumatta, ens viikolle uusi soittoaika. 

Lueskelin eilen nettiä teidän kilpirauhasvinkkien jälkeen ja ilmeisesti tuo 3,4 on ollut jo aikaisemmin epäilyttävän huono arvo. Harmittaa vaan kun tässä on mennyt kuukausi ja kesäloma melko lailla pilalle tuon väsymyksen vuoksi, oliskohan mennyt asiat toisin jos olis heti saanut lääkkeet? Ja sääli, että sairaslomaa ei saa takautuvasti, työterveyslääköri oli sitä mieltä että ei oo aihetta kun loma just alkamassa. Terkkarilääkärin (ja minun ja vaimon) mielestä vaimo ei kyllä ihan työkykyinen ole ollut viimeisiä viikkoja. No, pitää kait olla iloinen että syy löytyi nyt kuitenkin eikä ollut mitään masennusta tai muuta ikävämpää.

Kiitos taustatuesta pahamaineisille av-mammoille!

[/quote]

Kiva että syyt vaivoille alkaa selviämään.

Vaimosi voisi saada vuosilomaa siirrettyä. 7 päivää menee omaan piikkiin, mutta sen yli menevän ajan voi siirtää. Kannattaa pyytää lääkärintodistus työkyvyttömyysajasta ja ottaa yhteyttä työnantajaan.

Tässä uutta vielä tietoa vuosilomalla sairastamisesta (ammattiliitto pro:n sivuilta):

"Lomalla sairastuminen siirtää lomaa

Jos kesälomalla sairastaa viikkoa pidempään, voi vuosilomaa siirtää. Kesällä 2014 jo ensimmäinen sairauspäivä oikeuttaa siirtämään lomaa myöhemmäksi.

Pro Uutiset/Katja Palhus

Nykyisin työssäkävijä saa vuosilomaansa siirrettyä vasta seitsemän sairauspäivän jälkeen. Lokakuun 1. päivästä  2013 alkaen lomalla ei tarvitse sairastaa päivääkään, sillä lomaa voi siirtää jo ensimmäisestä sairauspäivästä lähtien.

Tämä oikeus loman siirtämiseen koskee lakisääteistä neljän viikon kesälomaa ja viikon talvilomaa.

Vanhan lain mukaan ”lomansiirtopyynnöksi” tulkittiin lääkärintodistuksen toimittaminen työnantajalle. Uudistuksen mukaan pyynnön tulee olla nimenomainen ja se on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä. Sairaudesta tulee esittää luotettava selvitys. Ilmoitus ja pyyntö on tehtävä heti kun se vain on mahdollista.

Työpaikoilla on etukäteen mietittävä, kenelle ilmoitus ja pyyntö tehdään vuosiloman aikana."

Vierailija
14/26 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kun sairaslomaa ei katsottu tarpeelliseksi ekalla käynnillä? Tästä eteenpäin sai kyllä saikkua mut takautuvasti ei kuulemma saa? 

Vierailija
15/26 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sIihen mitään sairauslomaa saa. Nimimerkillä viisi vuotta nuokkunut

Vierailija
16/26 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelleen lääkäriin.

Vierailija
17/26 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kait tässä oo vaihtoehtoja kun mennä uudelleen lääkäriin. Vaimo syö monipuolista ruokaa, , paljon kasviksia ja kalaa, ei juurikaan sokeria. Vitamiineja syö myös. Alkoa ehkä 3 lasia viiniä viikossa. Ei polta. Ennen oli aktiiviliikkuja, nyt tulee itkien lenkiltä, kun jalat hapottaa kävellessäkin. En usko masentuneeksi, puhutaan paljon ja minä en mielialan laskua huomaa. Ylipainoa on muutama kilo, kuten hänellä aina on ollut. 

Mä uskon että joku sairaus on. Tämä alkoi niin yhtäkkiä ilman että mikään muuttui. 

Vierailija
18/26 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 lisää

se kilpirauhasen vajaatoiminta ja liikatoiminta aiheuttaa myös sydämen vaivoja. Tykyttelyä, ahdistusta ym.

Miksi ihmeessä peruuttaa negaa siellä?

Ihan samaa ovat muutkin arvailleet. Tuo diabetes voi todellakin myös aiheuttaa sydänoireita, väsymystä, apaattisuutta ja paljon muutakin jos ei hoideta.

Itse en tajunnut mikä mua vaivaa, vaivasi pari vuotta vakavat oireet kunnes itse hain yksityiseltä lähetteen paastosokeriin ja muihin kokeisiin. Todettiin 1 tyypin diabetes. Oli vaan 

pysynyt jossain hallinnassa kun mun elämäntavat ovat myös terveelliset, söin melko vähän hiilareita ja syön edelleen, paitsi jos on hypot.

Tarkoitin ettei yöstä tule noin isot oireilut niin, että kyseessä olisi todennäköisesti jokin syöpä tmv vakava asia mitä ei voisi hoitaa. 

Vaimo kun ei ole muuttunut muuten eli on hereillä oma iloinen itsensä AP:n mukaan.

Silloin tuskin on masennus kyseessä.  Piti myös lukea, että teettäkää verikokeet ihan hetimmiten toisella lääkärillä. Kunnallinen puolella on oikeus kuulla toisen lääkärin mielipide.

On totta, että kilpparia harvoin osataan epäillä, vaikka 70% naisista Suomessa sairastuu jossain vaiheessa kilpparin vajaatoimintaan, mikä on outoa ja luulisi sen olevan ensimmäinen ja halvin koe mitä ottaa monen yleisen muun lisäksi.

Hemoglobiini ja jos ei syytä löydy niin myös rautavarastot kannattaa testata, joskus ne on hyvästä hempasta huolimatta alhaalla ja aiheuttaa asemiaan oireet. Aina ei ruokavaliokaan anemialta pelasta.

Uskoisin, että pääsette noilla hyvään alkuun ja kannattaa mennä sisätautien lääkärille, sekin riittää, ei tarvitse olla sisätautien erikoislääkäri (endokrinologi) ellei aihetta löydy kokeista.

Toinen asia on gynekologi eli voisiko vaimollasi olla vaihdevuosioireita?

Sitten hieman harvinaisemmat kannattaa myös poissulkea eli uniapnea sekä astma, vaikka ei nekään harvinaisia ole.

Mutta osaa hyvä sisätautien lääkäri sellaisetkin sitten poissulkea. Tsemppiä ja toivottavasti syy löytyy ja hoito voidaan aloittaa pian.

Kilpparikokeet (t4v ja tsh) valmistuu 1-3 päivässä.

Vierailija
19/26 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruuttaa=peukuttaa

Vierailija
20/26 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

narkolepsia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän